Inspirerende praktijkvoorbeelden

My cup of tea, unplugged programmeren

Unplugged programmeren doe je zonder gebruik te maken van een computer, tablet of robot. De leerlingen oefenen via onderstaande opdrachten enkele concepten van computationeel denken. Ze nemen in dit onderwijsarrangement zowel de rol op van robot als de rol van programmeur.  

    Wie is het?

    Iedereen kent het gezelschapsspel ‘Wie is het?’. We spelen dit spel in een levensgrote uitvoering. In plaats van bordjes om te klappen, staan de klasmakkers met hun gezicht in dezelfde richting in een speelveld en loopt de zoeker door het speelveld en tikt opties weg. De leerlingen moeten hierbij goed nadenken wie mag gaan zitten na een positief of negatief antwoord op een vraag (oorzaak-gevolg/als-dan relaties en betekenis van ‘niet’ toepassen in een spelvorm). 

      Makey Makey

      Met de Makey Makey kun je je computer aansluiten op alledaagse dingen via snoertjes met klemmetjes. Op deze manier kunnen kinderen alles wat stroom geleidt met de computer aansturen. Zo kun je zelfs van een appel, peer of banaan een toetsenbord maken. De Makey Makey is eigenlijk niets meer dan een printplaat die je kunt omvormen tot een toetsenbord waarmee je je computer kan bedienen.

        Micro:bit

        De micro:bit is speciaal ontwikkeld om de oudere kinderen van de basisschool te leren programmeren. 

          Minecraft

          Minecraft is een online spel dat erg populair is bij kinderen en is één van de populairste games ter wereld. In Minecraft bestaat alles uit blokken. In deze oefening programmeren de leerlingen een eigen Minecraft-avontuur.

            6 van 36

            Over deze databank

            Een impressie van hoe computationeel denken er in de praktijk kan uitzien aan de hand van een selectie praktijkvoorbeelden.

            ×
            Kijkt als...
            Niveau
              Regio