In dit onderwijsarrangement gaan de leerlingen unplugged aan de slag. Er is geen Bee-bot of dergelijke nodig. De leerlingen gaan per twee aan de slag en programmeren elkaar zonder daarvoor een robot te hebben. Ze programmeren elkaar door middel van commandokaarten.
Bee-bot is een gekende robot. Er zijn verschillende voorbeelden te vinden. Je kunt echter ook aan de slag zonder de robot zelf.
De leerlingen programmeren elkaar met behulp van routekaarten.
De leerlingen werken per twee. Leerling A is de programmeur en leerling B is de robot. Leerling A zal leerling B besturen door middel van commando’s via kaarten. Ze mogen daarbij niets tegen elkaar zeggen. De leerlingen kunnen hun programmatie telkens testen door middel van op de startknop bij hun ‘robot’ te duwen. Liep het ergens fout? Waar? Klaar? Leerling A wordt de robot en leerling B de programmeur.
De leerlingen werken opnieuw per twee. Leerling A is de programmeur en leerling B is de robot. Ditmaal zijn er geen opdrachtkaarten: de leerlingen geven zelf commando’s aan mekaar. Hier horen een aantal regels bij:
Algoritme
De leerlingen voeren een stappenplan in een correcte volgorde uit.
Foutopsporing
De leerlingen debuggen hun algoritme als er een fout optreedt.