Minecraft is een online spel dat erg populair is bij kinderen en is één van de populairste games ter wereld. In Minecraft bestaat alles uit blokken. In deze oefening programmeren de leerlingen een eigen Minecraft-avontuur.
Minecraft-avonturier is één van de vele Hour of Code-opdrachten. Ze zijn speciaal ontworpen om op één lesuur leerlingen kennis te laten maken met de beginselen van het programmeren. De leerlingen leren een probleem opdelen in verschillende instructies en ze zien in dat de volgorde van de instructies heel belangrijk is.
De leerlingen surfen naar https://code.org/minecraft en kiezen Minecraft-avontuur om het spel te starten. De motiverende filmpjes kan je bekijken of overslaan.
In het Minecraft-avonturierspel laat de leerling Alex of Steve op vakantie gaan door te programmeren. Er zijn 14 niveaus. Het spel spoort de leerlingen aan om zo efficiënt mogelijk te programmeren: het spel telt het aantal gebruikte blokjes. Als de leerling meer blokjes gebruikt dan strikt noodzakelijk, suggereert het spel een korter alternatief.
Vergeet niet om na het einde van een programmeersessie ook terug te blikken.
Algoritme
De leerlingen voeren een stappenplan in een correcte volgorde uit.
Decompositie
De leerlingen delen een groter deel op in kleinere stukjes.