In dit arrangement ervaren jonge kinderen wat een algoritme is. Deze terminologie moeten de leerlingen niet kennen. Een algoritme is een welbepaalde reeks van instructies of een verzameling van regels om een specifieke taak uit te voeren. Voor dit onderwijsarrangement hebben de leerlingen geen computer nodig. Het is de bedoeling dat ze vertrouwd raken met een eenvoudig algoritme. Ze bouwen een algoritme op door symbolen die bij een actie horen (het plaatsen van plastic bekers) te ‘lezen’ en te ‘schrijven’.
De leerlingen kennen allemaal wel een computer, ze weten wat een computer kan en doet. Weten ze welke taal een computer spreekt? Deze taal oefenen ze met dit werkblad.
Ze zetten hun eigen naam om in computertaal.
Ook een robot kennen ze. Ook daarvan weten ze wellicht wat die allemaal kan en doet. Denk maar aan een robotgrasmaaier. Ook robots spreken een speciale taal. Robots voeren instructies uit die zijn geprogrammeerd. Deze instructies/codes kent onze klasrobot:
De leerlingen schrijven de code/instructie op voor deze opgave:
Hier vind je verschillende opdrachten/voorbeeldfiguren.
De leerlingen laten de leerkracht een boterham met chocoladekorrels smeren. Ze geven hierbij precieze instructies. Ze moeten hierbij bewust nadenken over alle stappen die de robot daarvoor moeten nemen. Door na te denken over de stappen die ze moeten nemen, leren ze in eenvoudige algoritmes denken.