Het bekende boek Wij gaan op berenjacht gaat over moed en samen op avontuur gaan. We kunnen er niet onderdoor, we kunnen er niet overheen, we moeten er dwars doorheen! In dit arrangement gaan wij op berenjacht en komen onderweg heel wat opdrachten tegen! De kleuters voeren onder andere deze opdrachten uit: ze luisteren naar het verhaal waarbij de leraar de prenten toont, ze voeren opdrachtkaarten uit, ze zoeken geluiden bij de verschillende prenten, …. Dat wordt allemaal héél leuk en verrassend.
We gaan op berenjacht op de computer, tablet ...
Gesprek over gras, daarna zelf aan de slag met deze opdracht:
Gesprek over waar we water vinden, waarvoor we water gebruiken, waar we water in ons huis vinden, prenten rond ons wassen, planten water geven, water drinken …
Opdracht: Schilderen van blauwe en witte verf op plastiek met bolletjes, maken van een mono druk van het beschilderde plastiek.
Gesprek en waarnemen: modder maken, hoe krijgen we modder? Modder is vies. Mogen we met mooie kleren en schoenen in de modder spelen? ....
Opdracht : Een tekenblad nat maken en daarna met klei over het natte blad wrijven. De kleuters beleven het gevoel van modder maken.
Bespreek vooraf hoeveel beren je kleuter(s) moet(en) gezien hebben in de school, klas, straat …. om een opdracht uit te voeren. Laat hen na dat aantal beren een kaartje trekken uit een grabbelzakje of doosje. Via de symbolen op de kaartjes achterhalen de kleuters zelf wat ze juist moeten doen.
Als ... dan …: deze opdrachtkaartjes staan voor het zoeken van een bepaalde kleur en het nemen van een foto hiervan. De kleur wordt aangegeven aan de hand van het kleurenpallet ernaast.
Als … dan … Bij deze opdrachtkaartjes moeten kinderen een foto nemen van het voorwerp dat aangegeven staat op het kaartje. Dit kan zowel een bloem, een knuffel als een brievenbus zijn.
Bij dit opdrachtkaartje verandert het kind in een robot. Deze robot zal stappen moeten zetten net zoals een robot dat zou doen. De kleuters programmeren mekaar met de parcourskaarten.
Bij dit opdrachtkaartje veranderen kleuters in een bepaald dier. Dat dier staat afgebeeld op het opdrachtkaartje. Het cijfer staat voor het parcours dat de kleuter zal uitvoeren, net zoals dat dier dat zou doen. Voor elk nummer bestaat er een bepaalde code. Dit zijn de oranje kaartjes. Zoek de juiste code en voer dit uit zoals een leeuw, kikker, muis, paard, olifant of schildpad.
Algoritme
In deze activiteit moeten leerlingen hun algoritme correct in volgorde plaatsen.
Opdrachtkaarten (eerst gratis registreren)
Dank aan Codescooljr.be, Odisee Aalst, Don Bosco Baarle