Hiervoor bestaan eenvoudige reactiespelen. Zo'n reactiespel kan worden gebruikt als een tussendoortje of afsluiter.
Juf Milou plaatste op haar site een generator om als-dan-kaartjes te maken. De site maakt automatisch kaartjes waarmee in de klas onmiddellijk aan de slag kan worden gegaan.
Ook dit zijn leuke spelletjes:
De kleuters lopen een parcours. Op de route liggen gekleurde stippen. Er wordt afgesproken welke acties past bij een bepaalde kleur. Wanneer ze de stip in die bepaalde kleur zien, moeten ze de actie zo snel mogelijk uitvoeren.
Voorbeelden van acties zijn:
Wanneer je een gele stip bereikt, spring je één keer in de lucht
Wanneer je een stip bol bereikt, draai je één keer rond
Wanneer je een groene stip bereikt, zet je je neer en ga je terug rechtop staan
...
De kleuter/leraar legt nu de cirkels na mekaar (een algoritme) .
De andere kleuter voert uit.
Ook een computer maakt gebruik van als-dan-relaties. Op de website van codestarter vind je een uitgewerkt voorbeeld om de leerlingen zelf een als-dan-computer te laten maken.
Algoritme: In deze activiteit moeten leerlingen hun algoritme correct in volgorde plaatsen.
De generator van juf Milou.