Scratch unplugged jonge kind: maak een animatie

In dit arrangement werken leerlingen met telkens één of meer afbeeldingen uit de ScratchJR-app. Met de app ScratchJr kunnen jonge kinderen hun eigen interactieve verhalen en spellen maken. In dit arrangement wordt echter unplugged gewerkt door vergrote afbeeldingen uit ScratchJr te gebruiken. Ideaal voor kinderen die nog niet kunnen lezen. Zie dit filmpje. De kaarten worden eerst gedownload. (gratis na registratie)

De kaarten verkennen

sla link op in klembord

Kopieer

De verschillende programmeerblokken of opdrachtkaarten worden toegelicht. Enkele voorbeelden:

De betekenis van de verschillende opdrachtkaarten wijst zichzelf uit. De leraar hoeft ook niet meteen alle verschillende kaarten in te zetten.

Aan de slag

sla link op in klembord

Kopieer

Laat zien hoe de ‘robot’ wordt aangestuurd door de blokjes. De ‘programmeur’ kiest enkele kaarten en legt deze in een zelfgekozen volgorde (algoritme).

De robot zal deze opeenvolging van opdrachten, de code uitvoeren.

Elk algoritme moet starten met een startkaart (geel) en eindigen gebeurt met een stopkaart. (rood)

Dit arrangement is de ideale voorloper om met de app ScratchJR zelf aan de slag te gaan.

Reflectie

sla link op in klembord

Kopieer

Voerde iedereen het ‘programma’ juist uit? Indien niet, waar liep het fout? (foutopsporing) Vergeet zeker deze fase niet.

Concepten en aanpak

sla link op in klembord

Kopieer

  • Algoritme: Een algoritme is een reeks van opeenvolgende instructies of een verzameling regels om een bepaalde taak uit te voeren.
  • Foutopsporing: In deze activiteit debuggen de leerlingen de code.

Media

sla link op in klembord

Kopieer

Dank aan Codescooljr.be, Odisee Aalst

Over deze databank

Een impressie van hoe computationeel denken er in de praktijk kan uitzien aan de hand van een selectie praktijkvoorbeelden.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio