In dit arrangement werken leerlingen met telkens één of meer afbeeldingen uit de ScratchJR-app. Met de app ScratchJr kunnen jonge kinderen hun eigen interactieve verhalen en spellen maken. In dit arrangement wordt echter unplugged gewerkt door vergrote afbeeldingen uit ScratchJr te gebruiken. Ideaal voor kinderen die nog niet kunnen lezen. Zie dit filmpje. De kaarten worden eerst gedownload. (gratis na registratie)
De verschillende programmeerblokken of opdrachtkaarten worden toegelicht. Enkele voorbeelden:
De betekenis van de verschillende opdrachtkaarten wijst zichzelf uit. De leraar hoeft ook niet meteen alle verschillende kaarten in te zetten.
Laat zien hoe de ‘robot’ wordt aangestuurd door de blokjes. De ‘programmeur’ kiest enkele kaarten en legt deze in een zelfgekozen volgorde (algoritme).
De robot zal deze opeenvolging van opdrachten, de code uitvoeren.
Elk algoritme moet starten met een startkaart (geel) en eindigen gebeurt met een stopkaart. (rood)
Dit arrangement is de ideale voorloper om met de app ScratchJR zelf aan de slag te gaan.
Voerde iedereen het ‘programma’ juist uit? Indien niet, waar liep het fout? (foutopsporing) Vergeet zeker deze fase niet.
Dank aan Codescooljr.be, Odisee Aalst