Doe de loop!

In dit arrangement wordt er kennis gemaakt met het begrip ‘herhalen’. Ze doen dit aan de hand van een unplugged en plugged activiteit. Ze gebruiken hiervoor het programma Google Blockly.

Unplugged loopoefening

sla link op in klembord

Kopieer

Je geeft een leerling de instructie om rond een tafel te lopen. Wanneer dat gebeurd is, moet de leerling het opnieuw doen. Nadien nog eens en dan nog eens en nog eens.

De leerlingen voeren een korte dans uit. Zie dit voorbeeld.

Zou het gemakkelijker zijn geweest als er gewoon gevraagd was geweest om vier keer rond de tafel te lopen?

Het begrip 'herhalen' (iets steeds weer opnieuw doen) wordt toegelicht. De leerlingen omcirkelen de handelingen waarvan ze een loop kunnen maken. Ze strepen de handelingen door die nadien overbodig zijn.

Eenzelfde handeling een aantal keer herhalen, heet 'looping'. Dit gebeurt ook bij het dansen: als je danst, maak je vaak dezelfde bewegingen. Soms is het handig te weten hoe vaak.

Plugged loopoefening

sla link op in klembord

Kopieer

Ze voeren dit uit in het programma Google Blockly.

Door op de knop 'Programma uitvoeren' te klikken zal de computer het programma uitvoeren door de blokjes één na één te overlopen. Het doel is een programma te schrijven zodat het popje (of astronaut, of pandabeer) zijn doel (de rode vlag) bereikt.

De leerlingen merken op dat ze het programmeerblok 'herhalen' kunnen gebruiken.

Concepten en aanpak

sla link op in klembord

Kopieer

Algoritme

sla link op in klembord

Kopieer

In deze activiteit moeten leerlingen hun algoritme correct in volgorde plaatsen en vervolgens de juiste volgorde van opdrachten gebruiken om dit algoritme in te voeren in Blockly.

Herhaling

sla link op in klembord

Kopieer

Herhaling of iteratie in programmeren betekent dat de uitvoering van bepaalde instructies moet worden herhaald.

Media

sla link op in klembord

Kopieer

Website Blockly

  1. Open Google Chrome;
  2. Surf naar https://blockly-games.appspot.com ;
  3. Kies rechtsboven voor Nederlands, Vlaams;
  4. Klik op Doolhof;
  5. Ga meteen naar opdracht 4;
  6. Start met programmeren!

Over deze databank

Een impressie van hoe computationeel denken er in de praktijk kan uitzien aan de hand van een selectie praktijkvoorbeelden.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio