Robots helpen de pakjesbezorger

De meeste leerlingen kennen het principe van online bestellen bij bekende webwinkels. Sommige webwinkels experimenteren al met het testen van delivery drones en willen zo robots inzetten om pakketjes te leveren. Ook in de magazijnen van de webwinkels zijn al heel veel robots aan de slag. In dit arrangement zien de leerlingen hoe robots worden ingezet in zo’n opslagplaats en en programmeren ze zelf kleine robots, de Ozobots.  

Robots aan de slag in een magazijn

sla link op in klembord

Kopieer

Robots zijn niet meer weg te denken uit ons leven. De leerlingen sommen op waar die overal aan de slag zijn. Ook onze manier van winkelen is veranderd. We kopen al heel veel in webwinkels. Weten de leerlingen hoe dat werkt en weten ze wat er achter de schermen gebeurt? Ze stellen hier vast dat er in de magazijnen van die webwinkels heel veel robots aan de slag zijn (onder andere als orderpicker).

De leerlingen leggen uit wat robots wat allemaal doen. Zo verwoorden ze onder andere dat robots in een fabriek telkens vooraf ingevoerde instructies nauwkeurig uitvoeren. Robots werken volgens bepaalde afspraken (instructies) die bij hen zijn geprogrammeerd.

Verkennen van de Ozobot

sla link op in klembord

Kopieer

De leerlingen gaan zelf robots programmeren, namelijk de Ozobot. Dit zijn kleine robotjes die hun route bepalen door lijnen te volgen. Ze kunnen ook geprogrammeerd worden door gebruik te maken van kleurcodes. De Ozobot leest een opeenvolging van kleuren als een bepaalde instructie. Hier maak je kennis met de Ozobot.

De leerlingen gaan nu ook een robot programmeren. Ze gebruiken daarvoor de verschillende 'plattegronden' van de fabriek. De verschillende 'plattegronden' en de kleurencodekaart zijn hier en hier te vinden.

Opeenvolging in een algoritme

sla link op in klembord

Kopieer

De klas wordt in groepjes van vier verdeeld. De leerlingen gaan aan de slag met de Ozobot om hem de juiste route te programmeren.

Steeds worden deze vragen gesteld:

  • Wat moet de robot doen?
  • Welk code gebruik je ervoor het best?
  • Lukt dat?
  • Wat zou er moeten gebeuren?

Concepten en aanpak

sla link op in klembord

Kopieer

Abstraheren

sla link op in klembord

Kopieer

In deze activiteit zorgen leerlingen dat alle informatie helder is en stellen ze vragen als de instructie niet duidelijk is.

Decompositie

sla link op in klembord

Kopieer

In deze activiteit gaan leerlingen na of er een code bij zit die als enige op die plek mogelijk is.

Foutopsporing

sla link op in klembord

Kopieer

In deze activiteit debuggen leerlingen als er een fout optreedt.

Over deze databank

Een impressie van hoe computationeel denken er in de praktijk kan uitzien aan de hand van een selectie praktijkvoorbeelden.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio