In dit arrangement programmeren leerlingen een animatie waarbij de volgorde van de verschillende programmeerblokken belangrijk is. De opeenvolgende stappen vormen zo een algoritme. Dit wordt uitgevoerd in het programma Google Blockly.
De leerlingen leggen uit waarom de juiste opeenvolging van blokken zo belangrijk is. Als die volgorde niet correct is, zal het 'programma' niet doen wat wordt gevraagd.
Het is belangrijk dat de gebeurtenissen in de juiste volgorde plaatsvinden.
Dit wordt uitgevoerd in het programma Google Blockly.
Door op de knop 'Programma uitvoeren' te klikken, zal de computer het programma uitvoeren door de blokjes één na één te overlopen. Het doel is een programma te schrijven zodat het popje (of astronaut, pandabeer) zijn doel (de rode vlag) bereikt.
Gaandeweg leren de leerlingen niet alleen een probleem opdelen in verschillende instructies, maar maken ze ook kennis met de verschillende controlestructuren zoals de sequentie, herhalingen en de selectie. Niveau 9 en 10 echte uitdagingen.
Op het einde van een programmeersessie wordt teruggeblikt:
Tijdens deze activiteit moeten leerlingen hun algoritme in de correcte volgorde plaatsen en vervolgens de juiste volgorde van opdrachten gebruiken om dit algoritme in Blockly in te voeren.
In deze activiteit debuggen leerlingen hun algoritme als er een fout optreedt.
Website Blockly