Makey Makey

Met de Makey Makey kun je je computer aansluiten op alledaagse dingen via snoertjes met klemmetjes. Op deze manier kunnen kinderen alles wat stroom geleidt met de computer aansturen. Zo kun je zelfs van een appel, peer of banaan een toetsenbord maken. De Makey Makey is eigenlijk niets meer dan een printplaat die je kunt omvormen tot een toetsenbord waarmee je je computer kan bedienen.

Hoe de Makey Makey werkt

sla link op in klembord

Kopieer

Je koppelt de draden voorzien van een krokodillenbekje aan jezelf, klei, fruit of een zelf getekende controller en je kunt aan de slag. Je moet niets installeren. De Makey Makey is dus eigenlijk een extra toetsenbord dat voor je computer.

Op dit kleine toetsenbord staan de vier pijltjestoetsen, een spatieknop en een klikknop. Met de Makey Makey worden de kinderen gestimuleerd om aandachtig onderzoekend aan de slag te gaan.

De leerlingen maken een stroomkring

sla link op in klembord

Kopieer

De leerlingen sluiten de Makey Makey aan door deze te verbinden met een computer met de usb-kabel. De leerling bevestigt de kabeltjes aan (geleide) materialen (bananen, snoepjes, koekjes, water, klei enz.) en houdt zelf het uiteinde van één kabel vast. Als de leerling de banaan (of het snoepje, het water ...) aanraakt, dan maakt hij/zij een stroomkring en stuurt de Makey Makey een commando naar de computer. De computer denkt dat de Makey Makey gewoon een toetsenbord of muis is en dus werkt het met alle programma's en websites.

Onder begeleiding aan de slag

sla link op in klembord

Kopieer

Voer stappenplan 1 gezamenlijk uit. De kinderen leren onder begeleiding de Makey Makey aansluiten.

Heel belangrijk: laat de leerlingen steeds verwoorden wat er fout liep als hun opstelling niet werkte (debuggen)

Aan de slag met de andere stappenplannen

sla link op in klembord

Kopieer

De kinderen kunnen nu zelfstandig verder met de andere stappenplannen. Dit leren de kinderen met de andere stappenplannen. De leerlingen voeren de stappenplannen per twee uit in volgorde.

Reflectie

sla link op in klembord

Kopieer

Vergeet niet om op het einde ook terug te blikken.

  • Wat vonden de leerlingen moeilijk/gemakkelijk?
  • Laat ze vertellen wat ze hebben geleerd.
  • Kunnen ze uitleggen hoe een Makey Makey nu werkt (stroomkring)?

Concepten en aanpak

sla link op in klembord

Kopieer

  • Algoritme: : De leerlingen voeren een stappenplan in een correcte volgorde uit.
  • Decompositie: De leerlingen delen een groter deel op en kleinere stukjes.
  • Debuggen: Als leerlingen een code ontwerpen, debuggen ze best al terwijl ze bezig zijn, zodat ze achteraf niet de fouten in de hele code moeten opsporen. Op die manier krijgen ze meteen die goede gewoonte aangeleerd.

Over deze databank

Een impressie van hoe computationeel denken er in de praktijk kan uitzien aan de hand van een selectie praktijkvoorbeelden.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio