In deze activiteit doorgronden leerlingen een getalreeks en proberen ze het ontbrekende getal te beredeneren. Zo breiden ze hun kennis verder uit over algoritmen gebaseerd op eenvoudige regels. Terwijl ze de algoritmen uitwerken en doorgronden, doen ze ook een beroep op logisch redeneren.
Algoritmen zijn verzamelingen van regels om een getalreeks op te lossen. Ze kunnen heel eenvoudig zijn (bijvoorbeeld 'verdubbel het vorige getal') of complex, afhankelijk van het niveau van je klas. Een algoritme kun je ook zien als een verzameling stappen. Bijvoorbeeld: 'neem het vorige getal, verdubbel het en tel er drie bij op' - een algoritme dat duidelijk bestaat uit twee stappen.
Je leerlingen gebruiken bestaande kennis en de informatie die ze hebben gekregen (de getallen) om de juiste regels te vinden en de ontbrekende getallen te vinden. Ze kijken naar de getallen en zoeken naar onderlinge verbanden op basis van hun bestaande kennis. Op het moment dat ze denken de juiste regel gevonden te hebben, voorspellen ze het ontbrekende getal en controleren ze dit door de ganse reeks nog eens te doorlopen en de regel opnieuw toe te passen. Als hun oplossing niet klopt, dan beginnen ze opnieuw.
Je leerlingen zien en gebruiken patronen terwijl ze naar verbanden tussen de getallen binnen een reeks zoeken. Ze ontdekken ook patronen in hoe ze de juiste regels en de ontbrekende getallen vinden.
Doorzettingsvermogen is een belangrijke vaardigheid tijdens deze activiteit. Je leerlingen moeten immers blijven zoeken, ondanks het feit dat ze sommige getalreeksen lastig zullen vinden.