Micro:bit

De micro:bit is speciaal ontwikkeld om de oudere kinderen van de basisschool te leren programmeren

Wat is een micro-bit?

sla link op in klembord

Kopieer

De micro:bit is een klein (4x5cm) micro-computertje met knopjes voor de bediening en een 5x5 led matrix als beeldscherm. Je kunt het zelf programmeren.

De micro:bit is speciaal ontwikkeld om de oudere kinderen van de basisschool te leren programmeren. Hij verovert in een snel tempo digitaal terrein op heel wat basisscholen.

Bekijk voor meer informatie zeker eens het filmpje 'Wat is de micro-bit?' 

De leerlingen maken een programma in een code. Ze downloaden die naar het apparaatje en het minicomputertje. De micro:bit voert de code uit.

Aan de slag onder begeleiding

sla link op in klembord

Kopieer

De leerlingen sluiten de micro:bit aan op een pc via een USB kabel.

De leerlingen surfen naar de startpagina van micro:bit. Ze zien het volgende scherm:

Maak de eerste opdracht samen. De kinderen leren hun naam op de micro:bit te zetten en maken dat zichtbaar met 25 ledlampjes. Zo creëren ze een persoonlijke led-naambadge. Als ze de code hebben geprogrammeerd op de computer en in de preview hebben gekeken of alles gelukt is, dan kan de code op de micro:bit worden gezet. Je vindt het stappenplan hier.

Maak ook de tweede opdracht samen. De leerlingen leren hun naam, hun nummer en een pictogram op de micro:bit zetten. Ze leren de knoppen A en B kennen van de minicomputer. Je vindt het stappenplan hier

Aan de slag met de kaarten

sla link op in klembord

Kopieer

De leerlingen kunnen nu zelfstandig verder werken met andere kaarten. Je vindt die kaarten hier en hier.

Reflectie

sla link op in klembord

Kopieer

Vergeet niet om na het einde van een programmeersessie ook terug te blikken.

  • Wat vonden de leerlingen moeilijk of gemakkelijk?
  • Hoe zochten ze efficiënt een oplossing voor eventuele fouten in hun programma’s?

Concepten en aanpak

sla link op in klembord

Kopieer

Algoritme

De leerlingen voeren een stappenplan in een correcte volgorde uit.

Decompositie

De leerlingen delen een groter deel op in kleinere stukjes.

Debuggen

Als leerlingen een code ontwerpen, debuggen ze best al terwijl ze bezig zijn, zodat ze achteraf niet de fouten in de hele code moeten opsporen. Op die manier krijgen ze meteen die goede gewoonte aangeleerd.

Media

sla link op in klembord

Kopieer

Over deze databank

Een impressie van hoe computationeel denken er in de praktijk kan uitzien aan de hand van een selectie praktijkvoorbeelden.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio