In dit arrangement maken de leerlingen een animatiefilmpje van een staaf-figuurtje met Pivot Animator. Door opeenvolgende stappen te zetten om te komen tot een animatie wordt zo een algoritme gevormd.
De leerlingen leggen uit waarom de juiste opeenvolging van instructies bij het strikken van veters zo belangrijk is. Als die volgorde niet correct is, zal het programma niet doen wat wordt gevraagd.
Bij het maken van een animatie bouwen we ook een algoritme op, aangezien de stappen in een bepaalde opeenvolging moeten gebeuren. Het is belangrijk dat de gebeurtenissen in de juiste volgorde plaatsvinden.
De leerlingen gebruiken daarvoor het programma Pivot Animator.
Ze gebruiken daarvoor dit stappenplan als ondersteuningsmiddel.
Ook dit filmpje biedt extra toelichting.
In deze activiteit bouwen de leerlingen een algoritme op door stappen in een volgorde correct uit te voeren.
De leerlingen werken met een partner samen in deze activiteit.
Stappenplan om zelf een animatie te maken met Pivot Animator.
Online filmpje over Pivot.
Leg de leerlingen uit dat ze eerst een opeenvolging van opdrachten/instructies (een algoritme) zullen schrijven. Hun algoritme zal bestaan uit een reeks instructies om te beschrijven wat er in hun animatie zal gebeuren.
Je demonstreert zelf het programma.
Je bespreekt de animatie. We laten details achterwege en richten ons op de belangrijkste stappen - dit is een abstractie.