Inspirerend materiaal

Steekkaarten

sla link op in klembord

Kopieer

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. Je hebt hiervoor geen toestemming gegeven.Klik hier om dit alsnog toe te laten.

Thema LEREN

sla link op in klembord

Kopieer

Vanuit een monitoring IAC stellen we een grote toename vast van leerlingen met een verslag type basisaanbod. We zien ook een toename van leerlingen met een gemotiveerd verslag type basisaanbod. We stelden ons vanuit de pedagogische begeleiding de vraag hoe we scholen en ondersteuners daarbij kwaliteitsvol kunnen ondersteunen. We zagen een mogelijkheid in het aanvullen van de reeds bestaande steekkaarten redelijke aanpassingen met als focus het thema ‘leren’. We selecteerden verschillende bronnen en voegden er een dosis gezond verstand en ervaringsdeskundigheid aan toe.

Het is de bedoeling om ook deze steekkaarten als praktisch hulpmiddel in te zetten zodat alle betrokkenen in dialoog samen op zoek kunnen gaan naar de juiste ondersteuning. Afstemmen over de juiste redelijke aanpassing blijft maatwerk: voor deze leerling, op dit moment, bij deze leerkracht, op deze school en met deze (opvoedings)context.

De steekkaarten zijn opgesteld als inspiratiebron voor die leraren en ondersteuners die hun aanpak doelgericht wensen af te stemmen op de onderwijsbehoeften van leerlingen die moeilijk tot leren komen. We legden ook de link met het leerplan Zin in leren! Zin in leven! (bao), alsook het Gemeenschappelijk Funderend Leerplan (so).

Tot slot kunnen we de verbinding maken met alle andere leerlingen, om de brede basiszorg verder uit te bouwen. Wat essentieel is voor een individuele leerling is meestal ook versterkend voor andere leerlingen. Deze steekkaarten kunnen de leraar dan ook concrete handvatten bieden bij het realiseren van kansen tot meer participeren en leren.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. Je hebt hiervoor geen toestemming gegeven.Klik hier om dit alsnog toe te laten.

Steekkaarten redelijke aanpassingen thema LEREN

Steekkaarten redelijke aanpassingen thema LEREN

Thema WERKHOUDING en GEDRAG

sla link op in klembord

Kopieer

Interessante links

sla link op in klembord

Kopieer

Eureka bezorgde elke school in Vlaanderen een vormingspakket over 'redelijke aanpassingen.' Op hun website is heel wat informatie te vinden. Je kan er een brochure downloaden van 'redelijke aanpassingen - wat kan, wat mag en wat moet?' en een webinar hierover bekijken. Je vindt er ook een brochure over 'voorleessoftware als redelijke aanpassing' en enkele kennisclips.

De M-cirkel is een instrument dat je kan gebruiken als het leren en participeren van een leerling vastloopt. De M-cirkel is een denkkader dat uit zeven stappen bestaat. Het kan je helpen om oplossingsgericht en handelingsgericht te kijken naar en te handelen met leerlingen die meer nodig hebben dan wat je in de brede basiszorg hebt gerealiseerd.

De klas vandaag is heel divers en de diversiteit is heel breed. Wil je je competenties als leerkracht verder versterken, inzichten bijschaven met wetenschappelijk onderbouwde kennis en ontdekken wat werkt om inclusieve leeromgevingen te creëren? Zoek je bruikbare instrumenten om individueel of met je team aan de slag te gaan? Op 'Potential to teach' vind je heel wat materialen, inspiratie en werkvormen.

Ouders voor inclusie bieden informatie over 'redelijke aanpassingen' vanuit het perspectief van de ouders, die in de zoektocht naar gepaste maatregelen een belangrijke partner zijn.

Infofiches

sla link op in klembord

Kopieer

Stappenplan

sla link op in klembord

Kopieer

Contact

Katrien Bressers
pedagogisch begeleider
      Jan Coppieters
      pedagogisch begeleider
          Floor Tempelaere
          pedagogisch begeleider
              ×
              Kijkt als...
              Niveau
              Regio