- Inspelen op ontwikkeling - wat je moet weten om mij te begrijpen en uit te dagen - teamgerichtPassende (specifieke) onderwijsbehoeften formuleren, blijkt niet altijd eenvoudig. In dit traject reiken we kapstokken aan om je te helpen vanuit ontwikkeling naar kansen en afgestemde behoeften te kijken, zodat we beter begrijpen wat leerlingen nodig hebben om hen uit te dagen in hun zone van de naaste ontwikkeling. Met ambitie voor elke leerling afgestemde onderwijsdoelen kiezen, daar gaan we voor.Op aanvraag
- Haalbaar differentiëren in brede basiszorg - secundair onderwijs - teamgerichtDe toenemende diversiteit in onze samenleving en klaslokalen is een onmiskenbaar feit. Het kan soms uitdagend zijn om alle leerlingen te betrekken en te motiveren om te leren. Afhankelijk van het standpunt, ervaren leraren dit als een noodzaak of juist als een kans voor differentiatie. Maar hoe kunnen we dit realiseren in onze vaak grote en diverse klasgroepen? We streven ernaar om differentiatie met dit traject haalbaar te maken voor het schoolteam en waarbij de verwachtingen voor elke leerling hoog gehouden worden. Dit traject richt zich op het trainen van trainers om leergemeenschappen binnen de eigen school op te zetten, met differentiatie als centraal thema. Deelnemers raken vertrouwd met de train-the-trainer principes en verkennen diverse mogelijkheden van differentiatie. Ze stellen elk een actieplan op om differentiatie in de eigen school te integreren. Deelnemers reflecteren op genomen acties en geven en ontvangen feedback om zo vaardigheden en praktijken verder te ontwikkelen.Op aanvraag
- Inspelen op ontwikkeling - wat je moet weten om mij te begrijpen en uit te dagenPassende (specifieke) onderwijsbehoeften formuleren, blijkt niet altijd eenvoudig. In dit traject reiken we kapstokken aan om je te helpen vanuit ontwikkeling naar kansen en afgestemde behoeften te kijken, zodat we beter begrijpen wat leerlingen nodig hebben om hen uit te dagen in hun zone van de naaste ontwikkeling. Met ambitie voor elke leerling afgestemde onderwijsdoelen kiezen, daar gaan we voor.Meerdere dataBrussel
- Continuüm van zorg - GC/IAC/OV4 theorie - wijzigende nood aan aanpassingen: de leerling krijgt een gewijzigd verslagIndien de nood aan aanpassingen voor een leerling wijzigt en de onderwijsbehoeften van die aard zijn dat voor de leerling een wijziging of opmaak van een IAC of OV4-verslag nodig is, spreken we over 'wijzigende nood'. In deze webinar krijg je info en maken we tijd voor jouw specifieke vragen.Meerdere dataOnline
- Continuüm van zorg - GC/IAC/OV4 theorie - handelingsplanmatig werken met een IAC in het gewoon onderwijsHoe geef je het plan van aanpak voor een leerling met een IAC-verslag vorm? Wanneer is dit nodig? Hoe realiseer je zulk plan? Wie neemt het initiatief? In dit vormingsinitiatief krijg je info en maken we tijd voor jouw specifieke vragen.23 april 2025Online
- Continuüm van zorg - GC/IAC/OV4 theorie - basiskennis inclusieve grondhouding, regelgeving en terminologieJe bouwt basisinzicht op over regelgeving rond IAC, redelijke aanpassingen, inclusie. Je verrijkt je visie op inclusie en bouwt vertrouwen op met de specifieke terminologie.24 april 2025Online
- Continuüm van zorg - GC/IAC/OV4 theorie - leerling met een IAC-verslag inschrijven in het gewoon onderwijsAls school gewoon onderwijs schrijf je een leerling met een IAC-verslag in. Dit roept vragen op zoals hoe laat je dit correct verlopen en hoe ga je hiermee aan de slag? In deze webinar krijg je info en maken we tijd voor jouw specifieke vragen.5 juni 2025Online
- Help, mijn leerlingen kunnen niet leren en doen niets met mijn tips! Hoe zet ik hen op de goede weg?Wil jij je leerlingen meer leerwinst helpen boeken? En wil je hen aanleren hoe ze vlotter met jouw tips aan de slag gaan en dit steeds meer zelfstandig kunnen? We gaan samen op zoek naar concrete groeikansen in jouw klas vanuit het gemeenschappelijk funderend leerplan en met de hulp van leerstrategieën.Meerdere dataOnline
- Help, onze leerlingen kunnen niet leren en doen niets met onze tips! Hoe zetten we hen op de goede weg? (teamgericht)Wil jij je leerlingen meer leerwinst helpen boeken? En wil je hen aanleren hoe ze vlotter met jouw tips aan de slag gaan en dit steeds meer zelfstandig kunnen? We gaan samen op zoek naar concrete groeikansen in jouw klas en op jouw school vanuit het gemeenschappelijk funderend leerplan en met de hulp van leerstrategieën.Op aanvraag
- Leren leren in de BaSo-werkingLeraren van basis- en secundair onderwijs zijn al bezig met leren leren, maar wie doet nu precies wat en zit daar wel een lijn in? Bereiken de huidige ‘leren leren’-acties het beoogde effect? Welke vaardigheden hebben leerlingen nodig om te leren, af te leren en te herleren? Ben je benieuwd naar welke leerstrategieën dit leren bevordert? En wil je leerlingen aanleren hoe ze vlotter met jouw tips aan de slag gaan en dit steeds meer zelfstandig kunnen? We gaan op zoek naar wat basis- en secundair onderwijs hierin verbindt en naar concrete groeikansen in jouw klas vanuit ZILL (bao) en het Gemeenschappelijk funderend leerplan (so).Op aanvraag
- Groeitraject leerlingbegeleiders SO - leerlingenbegeleiding: groei in je rol als sleutelfiguur in co-creatie met partners in en rond de school. Keuzemodule 3: samenwerken met externen23 april 2025Brussel
- Groeitraject leerlingbegeleiders SO - leerlingenbegeleiding: groei in je rol als sleutelfiguur in co-creatie met partners in en rond de school. Volledig trajectTe bepalenTe bepalen