- Leren leren in de BaSo-werkingLeraren van basis- en secundair onderwijs zijn al bezig met leren leren, maar wie doet nu precies wat en zit daar wel een lijn in? Bereiken de huidige ‘leren leren’-acties het beoogde effect? Welke vaardigheden hebben leerlingen nodig om te leren, af te leren en te herleren? Ben je benieuwd naar welke leerstrategieën dit leren bevordert? En wil je leerlingen aanleren hoe ze vlotter met jouw tips aan de slag gaan en dit steeds meer zelfstandig kunnen? We gaan op zoek naar wat basis- en secundair onderwijs hierin verbindt en naar concrete groeikansen in jouw klas vanuit ZILL (bao) en het Gemeenschappelijk funderend leerplan (so).Op aanvraag
- Groeitraject leerlingbegeleiders SO - leerlingenbegeleiding: groei in je rol als sleutelfiguur in co-creatie met partners in en rond de school. Keuzemodule 3: samenwerken met externen23 april 2025Brussel
- Groeitraject leerlingbegeleiders SO - leerlingenbegeleiding: groei in je rol als sleutelfiguur in co-creatie met partners in en rond de school. Keuzemodule 2: goed onderwijs en brede basiszorg3 februari 2025Brussel
- Groeitraject leerlingbegeleiders SO - leerlingenbegeleiding: groei in je rol als sleutelfiguur in co-creatie met partners in en rond de school. Keuzemodule 1: groepsdynamiek en herstelgericht werken9 januari 2025Brussel
- Groeitraject leerlingbegeleiders SO - leerlingenbegeleiding: groei in je rol als sleutelfiguur in co-creatie met partners in en rond de schoolMeerdere dataOp locatie
- Webinar: Zorgcontinuüm - redelijke aanpassingen: (3) Handelingsplanmatig werken met een IAC in het gewoon onderwijsWat is een IAC-plan en wanneer is dit nodig? Hoe realiseer je zulk plan? In dit vormingsinitiatief krijg je basisinformatie en maken we tijd voor jouw specifieke vragen.Te bepalenTe bepalen
- Webinar: Zorgcontinuüm - redelijke aanpassingen: (2) Redelijke aanpassingen bij een gemeenschappelijk curriculum verslag (GC-verslag) of een individueel aangepast curriculum verslag (IAC-verslag) in het gewoon onderwijsWat zijn redelijke aanpassingen (RA)? Waarom zijn redelijke aanpassingen nodig en hoe realiseer je het recht op redelijke aanpassingen in de praktijk? In deze webinar krijg je basisinformatie en maken we tijd voor jouw specifieke vragen.Te bepalenTe bepalen
- Webinar: Zorgcontinuüm - redelijke aanpassingen: (1) Hoe schrijf je een leerling met een individueel aangepast curriculum verslag (IAC-verslag) in binnen het gewoon onderwijs.Als school gewoon onderwijs schrijf je een leerling met een IAC-verslag in. Dit roept vragen op zoals hoe laat je dit correct verlopen en hoe ga je hiermee concreet aan de slag gaan? In deze webinar krijg je basisinfo en maken we tijd voor jouw specifieke vragen.13 juni 2024Online
- Webinar: Zorgcontinuüm - redelijke aanpassingen: (6) Gewijzigde nood, de leerling krijgt een (gewijzigd) individueel aangepast curriculum verslag (IAC-verslag) of OV4-verslagIndien de nood aan aanpassingen voor een leerling wijzigt en de onderwijsbehoeften van die aard zijn dat voor de leerling een wijziging of opmaak van een IAC-verslag nodig is, spreken we over 'gewijzigde nood'. In deze webinar krijg je basisinfo en maken we tijd voor jouw specifieke vragen.5 juni 2024Online
- CONSULT: Zorgcontinuüm - redelijke aanpassingen: (6) Gewijzigde nood, de leerling krijgt een (gewijzigd) individueel aangepast curriculum verslag (IAC-verslag) of OV4-verslag11 juni 2024Online
- CONSULT: Zorgcontinuüm en Redelijke aanpassingen:(1) Hoe schrijf je een leerling met een individueel aangepast curriculum verslag (IAC-verslag) in binnen het gewoon onderwijs.17 juni 2024Online
- CONSULT: Zorgcontinuüm - redelijke aanpassingen: (5) Grenssituatie gemeenschappelijk en individueel aangepast curriculum en overgang naar gewoon/buitengewoon secundair onderwijs29 mei 2024Online
- Een ‘leren leren’-beleid vormgeven (teamgericht)Verschillende collega’s zijn al bezig met leren leren, maar wie doet nu precies wat en zit daar wel een lijn in? Bereiken de huidige ‘leren leren’-acties het beoogde effect? Het gemoderniseerd onderwijs vraagt op het vlak van leren leren een geïntegreerde aanpak met een leerlijn die over vakken, graden en finaliteiten heen gaat. Deze vorming neemt jou als (mede)beleidsmaker mee in het vormgeven van een ‘leren leren’-beleid op school vanuit het Gemeenschappelijk funderend leerplan. We maken het ook meteen concreet en gaan aan de slag met het schoolteam zodat dit thema landt op de klasvloer.Op aanvraag
- Help, mijn leerlingen maken (te) weinig vooruitgang voor mijn vak! Hoe pak ik dat aan? (teamgericht)Wil jij je leerlingen meer leerwinst helpen boeken? En wil je hen aanleren hoe ze vlotter met jouw tips aan de slag gaan en dit steeds meer zelfstandig kunnen? We gaan samen op zoek naar concrete groeikansen in jouw klas vanuit het Gemeenschappelijk funderend leerplan.Op aanvraag
- Webinar: Zorgcontinuüm - redelijke aanpassingen: (7) Redelijke aanpassingen bij stage voor leerlingen met een gemeenschappelijk curriculum (GC-verslag) of individueel aangepast curriculum (IAC-verslag) in het gewoon onderwijsHoe organiseer je stage voor leerlingen met een IAC-verslag? We bekijken verschillende mogelijkheden waarin de leerling met een IAC-verslag ook kan aantonen dat hij bepaalde kennis, vaardigheden en competenties verworven heeft.Te bepalenTe bepalen
- Webinar: Zorgcontinuüm - redelijke aanpassingen: (5) Grenssituatie gemeenschappelijk en individueel aangepast curriculum en overgang naar gewoon/buitengewoon secundair onderwijsIn dit initiatief focussen we op de overgang van basis naar secundair onderwijs en wat dit betekent voor een leerling met een GC-verslag (vroeger gemotiveerd verslag) en voor de leerling met een IAC-verslag. Je maakt ook kennis met criteria voor een warme overdracht.22 mei 2024Online
- Webinar: Zorgcontinuüm - redelijke aanpassingen: (4) Maximale kansen voor elke leerling binnen / op de grens van het gemeenschappelijk curriculumTijdens dit initiatief maken we kennis met de uitdagingen en mogelijkheden van grenssituaties tussen het GC en IAC. We gaan niet dieper in op een OV4-verslag: hierover kan een specifieke vorming gevolgd worden.Te bepalenTe bepalen