Interessante links
Blanco steekkaart (TLER_252)
Vanuit een monitoring IAC stellen we een grote toename vast van leerlingen met een verslag type basisaanbod. We zien ook een toename van leerlingen met een gemotiveerd verslag type basisaanbod. We stelden ons vanuit de pedagogische begeleiding de vraag hoe we scholen en ondersteuners daarbij kwaliteitsvol kunnen ondersteunen. We zagen een mogelijkheid in het aanvullen van de reeds bestaande steekkaarten redelijke aanpassingen met als focus het thema ‘leren’. We selecteerden verschillende bronnen en voegden er een dosis gezond verstand en ervaringsdeskundigheid aan toe.
Het is de bedoeling om ook deze steekkaarten als praktisch hulpmiddel in te zetten zodat alle betrokkenen in dialoog samen op zoek kunnen gaan naar de juiste ondersteuning. Afstemmen over de juiste redelijke aanpassing blijft maatwerk: voor deze leerling, op dit moment, bij deze leerkracht, op deze school en met deze (opvoedings)context.
De steekkaarten zijn opgesteld als inspiratiebron voor die leraren en ondersteuners die hun aanpak doelgericht wensen af te stemmen op de onderwijsbehoeften van leerlingen die moeilijk tot leren komen. We legden ook de link met het leerplan Zin in leren! Zin in leven! (bao), alsook het Gemeenschappelijk Funderend Leerplan (so).
Tot slot kunnen we de verbinding maken met alle andere leerlingen, om de brede basiszorg verder uit te bouwen. Wat essentieel is voor een individuele leerling is meestal ook versterkend voor andere leerlingen. Deze steekkaarten kunnen de leraar dan ook concrete handvatten bieden bij het realiseren van kansen tot meer participeren en leren.
Steekkaarten redelijke aanpassingen thema LEREN
Steekkaarten redelijke aanpassingen thema LEREN