3
Talige struikelblokken overwinnen: ondersteunen en stimuleren van taalvaardigheid
Hier vind je begeleidingstips rond de grootste talige struikelblokken die leerlingen, vooral zij die minder taalvaardig zijn in het Nederlands, in onze lessen ervaren. Het is een inventaris van mogelijkheden en materialen om leerlingen te ondersteunen en te stimuleren om hun taalvaardigheid te versterken. De toolbox is niet af. Wie interessante tips heeft, mag die e-mailen naar barbara.axters@katholiekonderwijs.vlaanderen. Verdere begeleiding rond dit thema kan door contact op te nemen met de taalbegeleider van je regio.
Op stage gaan
Op stage gaan, is voor alle leerlingen een stressvolle situatie. Ze moeten zich leren uitdrukken in een onbekende situatie, met nieuwe mensen en binnen een bepaalde cultuur. Voor leerlingen die minder taalvaardig of anderstalig zijn, kan dat extra stress opleveren. Vaak treden er dan ook snel communicatieproblemen op.
In groep samenwerken
In groep samenwerken, is voor veel leerlingen niet evident. In groep geef je de leerlingen wel echt de kans tot interactie en laat dat nu net één van de drie grote pijlers van taalbewust lesgeven zijn.