We spreken zonder het te merken over de hoofden van sommige leerlingen heen. Vragen of ze het begrijpen, heeft weinig zin, want dan krijgen we steevast een 'ja'. Hoe stimuleren we onze leerlingen om toch vragen te stellen?
Zorg voor een veilig klasklimaat waar fouten maken mag en waar vragen stellen bij elke leerling gestimuleerd wordt. Bied kansen om wat je vertelt ook ergens na te lezen, opnieuw te bekijken.
Wil je hier extra op inzetten bij je leerlingen? Maak bijvoorbeeld stel-een-vraag-kaartjes. De leerlingen die je wil uitdagen om meer vragen te stellen als ze iets niet begrijpen, stellen elke dag drie vragen aan een leraar. Ze schrijven hun vraag en een verkort antwoord op het kaartje en kleven het op een blad of in een schriftje als het antwoord op hun vraag hen echt verder hielp.
De leraar Nederlands kan er een resultaat schrijfvaardigheid aan koppelen.
De co-teacher of ondersteuner in de klas kan tijd nemen om de vragen van de leerling te beantwoorden
De leraar, vervolgschoolcoach/ ondersteuner/ bijsprongleraar kan de vragen met de leerling bespreken.
Heb je zelf ideeën of documenten om leerlingen te helpen rond dit talig struikelblok? Wil je die delen met collega's via onze site? Stuur ze gerust naar barbara.axters@katholiekonderwijs.vlaanderen.