Verschillen tussen culturen kunnen afstand creëren, vervreemding en zelfs onbegrip. Als we deze verschillen echter vanuit een positieve hoek benaderen, werken ze eerder verrijkend en verbindend. Ze zorgen er zelfs voor dat je aspecten van je eigen cultuur gaat (her)ontdekken. Ook de integratie van anderstaligen wordt bevorderd door de kennis van elkaars cultuur.
Boek ‘Wohlfühlmonitor’ vol activerende werkvormen waarvan er enkele focussen op interculturele competenti
Boek Aussichten A1Handboek Duits voor nieuwkomers in Duitsland dat toont hoe je interculturaliteit kan combineren met taalverwerving.
Boek Typisch Nederlands - Interessante weetjes over Hollandse gewoonten en tradities, geïllustreerd met foto’s en in eenvoudig Nderlands geschreven.
Toon aandacht voor de culturen van je leerlingen. Geef hen de kans om er iets over te vertellen. Ga na of ook andere leerlingen een grootvader of overgrootmoeder hebben die ooit vanuit een ander land verhuisde naar België. Hoeveel talen en culturen leerden we al kennen op school, door op reis te gaan, in onze straat, stad ...
Vraag na het suikerfeest, kerstfeest ... hoe het geweest is aan de leerlingen in de klas. Zo leren ze elkaars typische feestdagen ook kennen. Breng andere culturen binnen in je lessen. Bij de talen is 'identiteit in diversiteit' zelfs een belangrijk leerplancomponent.
Vraag naar gewoonten en gebruiken in het thuisland van de ouders. Toon interesse en vertel hoe het bij ons gaat, want soms zijn onze gebruiken en gewoontes echt moeilijke codes om te kraken als je hier nog maar net woont.
Ga na waarom leerlingen zich in de sociale omgang soms anders gedragen. Leg rustig uit hoe het bij ons gaat. Vraag nu en dan wat ze vreemd vinden aan Belgische mensen en wat ze cool vinden aan de mensen hier. Vraag naar welke gebruiken ze missen ... Vraag naar hun feesten en gebruiken. Het is belangrijk dat leerlingen deze zaken ergens kwijt kunnen waar ze zich veilig voelen en geen schrik hebben uitgelachen te worden.