Aanmelden
Niet aanmelden
Stel minstens één regio en één niveau in. We passen dit toe als kijkfilter op de website, zodat je de gepaste inhoud ziet.
Overzicht van alle leerplannen met ondersteunend materiaal per leerplan.
De raamovereenkomst stookolie loopt af op 30 april 2026. Binnenkort starten wij met de voorbereiding van de opmaak van een vernieuwde raamovereenkomst. Omdat wij je input belangrijk vinden, willen wij graag aan onze huidige afnemers van deze raamovereenkomst een korte bevraging (max 5 min) bezorgen. Vul de bevraging in als deze op jouw school van toepassing is.
Leermotivatie verwijst naar de drijfveren die een leerling aanzetten om te leren en door te zetten bij het leren. Het kan intrinsiek zijn, waarbij de leerling leert uit interesse en plezier, of extrinsiek, waarbij externe factoren zoals beloningen of straf een rol spelen.
De leerplandoelen van de derde graad liggen in het verlengde van de leerplandoelen van de tweede graad. In dit document kan je terugvinden welke doelen met elkaar samen hangen. Dat maakt het mogelijk leerlijnen tussen beide graden uit te werken.
De wereld is digitaal geworden en de digitalisering van leren en lesgeven in het onderwijs zit ook in een stroomversnelling. De digitale wereld binnenbrengen in de school beperkt zich echter niet tot het voorzien in de nodige hardware en software. Meerdere factoren spelen een rol om van digitalisering een succesverhaal te maken.
middenkadercongres - directiecongres bao - soep op de stoep - en route - sint en adventsdrink -...
Deskundigheid gaat over de nodige competenties van het schoolteam om ICT goed in te zetten. Het houdt in dat het hele schoolteam (leraren, ondersteunend personeel, beleidsmakers en directie) over de nodige digitale competenties beschikt om ICT op een effectieve en efficiënte manier in te zetten. Gezien de snelheid waarmee de digitalisering evolueert, zal levenslang leren noodzakelijk zijn.
Met infrastructuur bedoelen we hardware, het interne schoolnetwerk en toegang tot het internet. De beschikbaarheid en kwaliteit van de gekozen infrastructuur, de hardware voor leerlingen en leraren, het interne schoolnetwerk en toegang tot internet zijn cruciaal voor het implementeren van vernieuwingen.
Met leermiddelen verstaan we in deze context digitale hulpmiddelen die het leerproces kunnen ondersteunen en verrijken. Het is algemeen bekend dat het juiste gebruik van digitale leermiddelen de motivatie kan verhogen en kan bijdragen aan leerwinst. Leerlingen werken gemotiveerder aan oefeningen, digitalisering biedt mogelijkheden voor differentiatie en leraren kunnen meer inzicht krijgen in het leerproces van elke leerling. Bovendien bevordert de digitalisering de communicatie in de klas, met collega’s, externen en ouders. Om de leerplandoelen effectief en efficiënt te realiseren, is kwaliteitsvol leermateriaal, inclusief digitale leermiddelen, noodzakelijk.
Ben je op zoek naar een ICT-nascholing? Je hebt meerdere manieren om te zoeken in het aanbod van Nascholingen ICT.
De visie op ICT omvat de overkoepelende ambities en randvoorwaarden. Het is een opvatting over kwalitatief en doelmatig onderwijs en over de plaats die ICT daarbij inneemt. Deze visie omvat de overkoepelende ambities en bevat de randvoorwaarden om die te verwezenlijken.
Kunstmatige Intelligentie (AI) verwijst naar technologieën waarmee computers en machines taken kunnen uitvoeren die normaal menselijke intelligentie vereisen, zoals leren, redeneren, problemen oplossen en beslissingen nemen. AI is alomtegenwoordig in ons dagelijks leven, van spraakassistenten en zoekmachines tot gezichtsherkenning en slimme technologie. UNESCO definieert AI als "Systemen die reageren op gegevens, inclusief gestructureerde of ongestructureerde informatie, door te analyseren, interpreteren en oplossingen te bieden op een manier die overeenkomt met menselijke vermogens."
De leraar maakt het verschil. We weten dat dit zo is. Ook weten we dat de ene leraar meer verschil maakt dan de ander. Dit komt onder andere doordat de ene leraar effectievere strategieën inzet dan de andere. Via onderzoek weten we wat die sterke strategieën zijn. Door je effectieve didactiek doelgericht te versterken met een digitale laag kan je het leerrendement bij je leerlingen nog verhogen. ICT en AI zijn immers geen doel maar middel in dit proces.
De opkomst van AI in het onderwijs biedt ongekende kansen om leren toegankelijker, meer gepersonaliseerd en efficiënter te maken. Gelijktijdig zorgt AI ook voor nieuwe uitdagingen op het gebied van ethiek, privacy en digitale geletterdheid. Het vraagt van ons een vooruitstrevende, maar zorgvuldige aanpak. Door AI kritisch te omarmen creëren we een ethisch verantwoord en toekomstbestendig onderwijssysteem.
Hoewel er (nog) geen specifieke Vlaamse wetgeving is die AI-gebruik in het onderwijs voor 2,5- tot 18-jarigen reguleert, moeten scholen en onderwijsinstellingen bij de implementatie van AI-toepassingen voldoen aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en de Europese AI-act.
We baseren ons voor de uitwerking van een ICT-beleid op het door Kenniscentrum Digisprong herwerkte Vier-in-balans-model van Kennisnet.nl .
De weg naar de digitalisering van de school loopt via een goed doordacht, onderbouwd en gedragen ICT-beleid. De Vlaamse regering introduceerde de Digisprongmiddelen voor het eerst in 2020 als onderdeel van het Vlaamse relanceplan naar aanleiding van de coronacrisis. Digisprong had als doel om die digitalisering van de scholen te versnellen.
De Vlaamse Regering besliste om voldoende ICT-coördinatie te voorzien en het ambt van ICT-coördinator inhoudelijk en statutair te versterken.
We baseren ons voor de uitwerking van een ICT-beleid op het door Kenniscentrum Digisprong herwerkte Vier-in-balans-model van Kennisnet.nl .
Verzameldocument met inspirerende websites om vaardigheden, woordenschat en grammatica te oefenen in de klas.
Verzameldocument met inspirerende websites om vaardigheden, woordenschat en grammatica te oefenen in de klas.
Deze leidraad kan je helpen om de les LO kritisch onder de loep te nemen. Je kan focussen op één onderdeel of op enkele onderdelen. Ook voor de leraar kan het een handige leidraad zijn, zelfs al gaat het niet gepaard met een klasbezoek.
Deze dossiers keurde de raad van bestuur van AGION goed in december 2024.