Aanmelden
Niet aanmelden
Stel minstens één regio en één niveau in. We passen dit toe als kijkfilter op de website, zodat je de gepaste inhoud ziet.
Overzicht van alle leerplannen met ondersteunend materiaal per leerplan.
De afdeling Grieks aan de UGent organiseert deze zomer voor de 4de keer een (gratis) zomercursus Oudgrieks, van maandag 25 tot en met vrijdag 29 augustus. Men richt zich in de eerste plaats op toekomstige studenten: leerlingen uit het zesde middelbaar - met of zonder voorkennis Grieks - die overwegen om Grieks te studeren in het hoger onderwijs. Maar men verwelkomt ook elk jaar vele andere geïnteresseerden: leraren Latijn die Grieks willen leren (voor hen voorzien we een nascholingsattest), leerlingen uit het vierde of vijfde middelbaar die geen Grieks kunnen volgen op school, of mensen die uit interesse aan die cursus willen deelnemen. Iedereen is welkom. Meer informatie vind je op de website. Inschrijven kan via de deze link.
Vanaf september start het nieuw Postgraduaat Schoolleider in het basisonderwijs. Op donderdag 19 juni organiseren we van 17 tot 18 uur een online informatiesessie voor iedereen die interesse heeft (kandidaat-deelnemers, bestuurders, coördinerend directeurs, …)
Hebben jouw leerlingen het Start2Coach-attest op zak? Moedig hen aan om verder te gaan! Met een vervolgopleiding tot initiator vergroten ze niet alleen hun kennis en vaardigheden, maar ook hun kansen op een toffe job in de sportwereld. Sportclubs staan te springen om gemotiveerde, goed opgeleide trainers aan te werven. Deze extra opleiding opent deuren én zorgt ervoor dat je leerlingen écht het verschil kunnen maken op én naast het veld. Geef hun talent een boost – stimuleer hen om die volgende stap te zetten!
Vanuit de christelijke inspiratie van ons vormingsproject zien we drie belangrijke aandachtspunten voor een evenwichtig, kwaliteitsvol curriculum dat alle leerlingen groeikansen biedt.
Een kennisrijk curriculum is inhoudsrijk, duidelijk en coherent. Daar houden we rekening mee bij de ontwikkeling van het nieuwe leerplan.
We kiezen er niet zomaar voor om een nieuw leerplan te ontwikkelen. Drie belangrijke redenen voor deze beslissing vind je hier.
We baseren ons voor het nieuwe leerplan op de principes van een kennisrijk curriculum. Voor we uitleggen wat zo'n curriculum is, geven we je hier drie principes of uitgangspunten. Ze hangen met elkaar samen en bepalen mee hoe je een kennisrijk curriculum opbouwt.
Katholiek Onderwijs Vlaanderen besliste in december 2024 om een nieuw leerplan te ontwikkelen voor basisonderwijs, inclusief leerlingen met een IAC, op basis van de principes van een kennisrijk curriculum.Op deze pagina geven we je meer informatie over:het waarom van deze beslissinghet wat van een kennisrijk curriculumhet hoe van de manier waarop we het nieuwe leerplan vormgeven Deze informatie zal geregeld worden geüpdatet, zodat je steeds op de hoogte bent van de meest recente stand van zaken. Vragen? Neem contact op met leerplanbasis@katholiekonderwijs.vlaanderen
Het nieuwe leerplan is nog volop in ontwikkeling. Wat voldoende gerijpt is om te delen, posten we hier.
Hoe gaan we concreet aan de slag? Wanneer zal je het nieuwe leerplan kunnen raadplegen? We houden je hier op de hoogte van de stand van zaken, steeds op basis van de informatie waarover we zelf beschikken.
Antwoorden op de meest gestelde vragen verzamelen we hier.
Een andere thuis: we kijken uit naar Jezus die anders aanwezig is, naar de Heilige Geest.
Hoopvol thuis: we zijn verwachtingsvol, we kijken uit naar de toekomst.
(t)huis op stelten: we zien een frisse wind waaien doorheen het huis, er groeit openheid.
Thuiskomen: ik mag mezelf zijn bij jou, jij mag bij mij te gast zijn.
Anders thuis. Gedurende het schooljaar ontdekken we maand na maand een ander aspect van thuiskomen, aan de hand van Bijbelse figuren, actuele thema’s en visuele concepten die aansluiten bij het jaarthema.
Als leraar ben je de spilfiguur van kwaliteitsvol onderwijs. Met passie bouw je mee aan een leeromgeving waarin elke leerling kan groeien. Dit vademecum ondersteunt jou en je collega’s, in zowel basis- als secundair onderwijs, om samen sterk onderwijs te realiseren. Het is geen extra taak, maar een gids die je inspireert om samen na te denken over visie, beleid en praktijk. Dit vademecum helpt je als team groeien in de keuze voor gelijke onderwijskansen en zorg. Deze keuze is essentieel voor een katholieke dialoogschool. Ga samen aan de slag en bouw aan duurzaam kwaliteitsvol onderwijs.
Als leraar ben je een spilfiguur in het realiseren van kwaliteitsvol onderwijs en in de begeleiding van al je leerlingen. Vanuit je professionaliteit draag je mee verantwoordelijkheid voor het beleid dat je school op dat gebied voert. Dit vademecum is er in de eerste plaats voor jou en al je collega’s, of je nu werkt in het basisonderwijs of in het secundair onderwijs.
Als katholieke dialoogschool ben je een inclusieve school. Je zoekt hoe je op een kwaliteitsvolle manier tegemoet kan komen aan de verschillende onderwijsbehoeften van al je leerlingen en hoe je de barrières die hen belemmeren om optimaal te leren, kan wegnemen. GOK en zorg gaan hierbij hand in hand.
Onderlinge samenwerking, beleidsvoering, en verbindend klimaat
In dit document wordt een vergelijking gemaakt van de leerplandoelen binnen het leerplan Sociale en gedragswetenschappen en Toegepaste sociale en gedragswetenschappen. Via de tabbladen kun je de verschillende leerplandoelen doorlopen.
De Digisprong is omgedoopt tot Digiplan. Op deze pagina verzamelen we de info die we hierover hebben.