Aanmelden
Niet aanmelden
Stel minstens één regio en één niveau in. We passen dit toe als kijkfilter op de website, zodat je de gepaste inhoud ziet.
Overzicht van alle leerplannen met ondersteunend materiaal per leerplan.
Ook in het schooljaar 2024-2025 organiseren we drie overlegmomenten met de regionale adviesgroep als klankbord voor de CODI Economie en organisatie. Deze adviesgroep werkt in twee richtingen: de vertegenwoordigers van de regio in de CODI van Brussel toetsen informatie af bij de regionale directeurs, die op hun beurt bekommernissen, vragen, voorstellen doen aan de vertegenwoordigers om mee te nemen naar het CODI-overleg in Brussel.
Op de pro-site vind je bij alle leerplannen Nederlands inspirerende lesfiches. Deze bieden een startpunt voor leerplangerichte lessen met effect, aanpasbaar aan jouw context en stijl. Er zijn fiches voor schrijfvaardigheid, zoals: 'stillewanddiscussie', 'beeldig verslag', 'fake ondertitels', 'Main Character Syndrome' en 'explainer op Instagram'. Ontdek ze nu op de leerplanpagina van je leerplan!
Voor de 7de leerjaren voorzien we drie complementaire leerplannen:Communicatie en interactie;Maatschappelijke oriëntatie;Ondernemerschap.We werken aan die leerplannen met een leerplancommissie die dit semester enkele keren vergadert.
Ontdek MOEV tijdens de online kick-off op woensdag 11 september om 17 uur.
Na het grote succes van vorige editie organiseert het team infrastructuur van de Dienst Bestuur & organisatie een tweede ‘Netwerkdag Infrastructuur’ in Brussel op vrijdag 21 februari 2025. We willen dat de inhoud maximaal bij jouw behoefte aansluit. Daarvoor hebben we jouw hulp nodig.
Het aanbod wordt gepubliceerd op nascholing.be in de tweede week van de maand september. Zet alvast de data in je agenda en neem een kijkje om je in te schrijven vanaf 9 september.
Een online aanvraag om uitkering voor een loopbaanonderbreking bij de RVA geldt vanaf 1 oktober 2024 ook voor de personeelsleden tewerkgesteld binnen de sector onderwijs en dit voor alle types van een specifieke loopbaanonderbreking (ouderschapsverlof, medische bijstand, palliatieve zorgen en mantelzorg). Een online aanvraag indienen, gebeurt via www.rva.be/breakatwork als volgt:
Motorische vaardigheden zijn heel belangrijk voor alle jonge kinderen tussen 3 en 8 jaar. Wie later volop wil genieten van sporten en bewegen, krijgt best al op jonge leeftijd de 12 fundamentele bewegingsvaardigheden onder de knie. Multimove helpt kinderen tussen 3 en 8 jaar om die zo belangrijke bewegingsvaardigheden te stimuleren en ontwikkelen.Dit document geeft werkvormen, bruikbaar binnen het domein 'Recreatie'
Van decorfunctie naar klimaatadaptatie, gezondheid en natuurbehoud …
Katholiek Onderwijs Vlaanderen is partner in het grensoverschrijdende Interreg project Klimaatrobuust StadsGroen. Centraal staat de bundeling van kennis en ervaring rond de bodem- en soortensamenstelling van groenaanleg. Uitgangspunt is om groenvoorzieningen bestand te maken tegen de invloeden van het weer. Samen met 11 andere partners worden demonstratieprojecten opgetuigd en de resultaten verwerkt in onderwijsprogramma’s voor aankomende hoveniers en (gemeentelijke) groenbedrijven. Deze samenwerking wordt mede mogelijk gemaakt dankzij het Interreg VI programma Vlaanderen Nederland met subsidie van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling.
Toerisme & Recreatie is een belangrijke sector wereldwijd. Voor veel mensen is toerisme en recreatie een bron van ontspanning en vermaak. De sector draagt flink bij aan klimaatverandering, door de relatief hoge CO2-uitstoot. Tegelijk heeft klimaatverandering effecten op de sector zelf. Het bollenschema, ontwikkelt door Kennisportaal Klimaatadaptatie Nederland, brengt de effecten van klimaatverandering voor de sector ‘Recreatie en toerisme’ in beeld.
Het is belangrijk binnen de dagelijkse onderwijsactiviteiten voldoende aandacht te besteden aan reflectie. Bovendien is reflectie een tijdsinvestering die, wanneer goed geïmplementeerd, in de toekomst verbetering en/of tijdswinst in het leerproces oplevert.Leraren sturen deze leerprocessen. Leerlingen kunnen reflecteren op de vakinhoudelijke kennis en vaardigheden, op de samenwerking in een opdracht, op hun eigen of gezamenlijke aanpak van problemen, op zichzelf, hoe ze zijn en hoe ze leren.Om dit leren reflecteren te helpen concretiseren hebben Ingrid Molein, Tine Van Severen, Renilde Verhaegen een selectie gemaakt van reflectieve methodieken.
Het internaat ontwikkelt en voert een beleid, rekening houdend met haar context- en inputkenmerken. Kwaliteitsverwachtingen 15 tot en met 23 hebben een inspanningsverbintenis.
Welke basisvoorwaarden zijn er om samen met je collega's tot leren te komen?
Het internaatsteam draagt in haar dagelijkse werking bij tot de ontwikkeling van alle internen. Kwaliteitsverwachtingen 5 tot en met 14 hebben een inspanningsverbintenis.
Vind handige materialen om een functioneel professionaliseringsbeleid te voeren voor je internaat.
Alles over het referentiekader voor internaatskwaliteit, ook wel het RiK genoemd.
30 van 25579