Aan de slag: toolbox

Filter

Met wie
Thema

Project System Change (Broederlijk Delen)

Lesmethodiek met insteek rond systeemverandering voor 2de en 3de graad secundair onderwijs.

Leef met genoeg methodiek (Broederlijk delen)

Een lesmethodiek rond systeemverandering voor de derde graad basisonderwijs en de eerste graad secundair onderwijs

We verwijzen door: EDUC8, onderwijs als buffer tegen polarisering

EDUC8 is een interdisciplinair project dat kinderen en jongeren weerbaar wil maken tegen polarisering en radicalisering. Dat wil het project bereiken door in secundair onderwijs impulsen te geven aan godsdienstonderwijs. Het materiaal is volgens ons ook buiten het vak Rooms-katholieke godsdienst goed bruikbaar.

Met je klas: stellingspel diversiteit

Met dit stellingenspel kun je met leerlingen praten over diversiteit.

Met je klas: spel rond stereotypen

Dit spel, gebaseerd op Gender in de Blender, kun je spelen met leerlingen van twaalf tot zeventien jaar. Het helpt om te praten over specifieke verwachtingen, gender en stereotypen.

Met je klas: Privilege Walk

Dit is een ervaringsgerichte werkvorm waar leerlingen vanaf de tweede graad secundair onderwijs kennismaken met het thema diversiteit  en discriminatie.
This is an experience-based method where pupils are introduced to the theme of diversity and discrimination. English version (below)

Aan de slag met je klas: praten met leerlingen over diversiteit

Deze vignettes helpen je om een klasgesprek te voeren over diversiteit op school. Dit spel is geschikt voor leerlingen vanaf 10 jaar en kan gebruikt worden om extra informatie te verzamelen na afname van het burgerschapskompas.

We verwijzen door: walk in my shoes - kruip in de huid van een vluchteling

’Walk in my shoes’ is een gratis online educatieve serious game die je onderdompelt in het leven van een jongere die zijn/haar land moet ontvluchten. Je maakt kennis met Sifa uit Congo, Hassan uit Syrië of Senait uit Eritrea. De drie tieners staan voor erg moeilijke en levensbepalende keuzes.

We verwijzen door: expeditie WareWare

In dit project zitten allerlei kansen verwerkt voor de kinderen om zichzelf en elkaar op een andere manier te leren kennen. Ze worden uitgedaagd om op onderzoek te gaan, en ontdekken dat ze van elke persoon op bepaalde vlakken verschillen en op andere vlakken gelijkenissen vertonen met anderen, zowel in hun eigen omgeving als ruimer. Als kinderen van jongs af aan zien dat iedereen anders is, dan wordt dat iets heel gewoons.

Met je klas: werken met het boek 'Racisme. Stop de pijn'

Wat is racisme precies? Wat kan ik eraan doen? Hoe reageer ik als iemand zich racistisch gedraagt tegen mij, of als ik racisme zie gebeuren? Waarom voel ik me zo vreemd als ik er het slachtoffer van ben?
In dit boek krijgen kinderen en jongeren antwoorden op deze vragen. Je kan het boek uitstekend in de klas gebruiken.

Met je klas: inspirerend burgerschap in de buurt

De school maakt deel uit van een buurt, een gemeente, een stad. Welke kansen biedt de omgeving van de school om aan inspirerend burgerschap te werken?

We verwijzen door: reflecteren met tools van Djapo

Denken en reflecteren zijn belangrijke stappen naar een actiegerichte houding. Daarom biedt Djapo leraren tools en ondersteuning om denkprocessen met een klasgroep concreet te maken.

We verwijzen door: Broederlijk Delen

Concrete instrumenten om werk te maken van burgerschap in je school en in je klas.

Met je team: EDO-effectieve school

Educatie voor Duurzame Ontwikkeling (EDO) brengt leerlingen de nodige competenties bij om acties te ondernemen die bijdragen tot duurzame ontwikkeling. De aanpak van EDO is pluralistisch, holistisch en actiegericht. Een leraar kan werk maken van EDO in zijn of haar klas, maar het is noodzakelijk dit te ondersteunen met een efficiënt, duurzaam en effectief schoolbeleid rond EDO. Deze fiche geeft enkele handvaten om daar samen aan te werken.

Met je klas: praktijkvoorbeelden Zill

In de Zill-bib vind je verschillende praktijkvoorbeelden die je kunnen inspireren om rond inspirerend burgerschap te werken. Via deze fiche vind je ze snel(ler)!

Met je klas: stellingenspel pesten

Met dit stellingenspel kun je met leerlingen praten over pesten.

Met je team: reflecteren over de resultaten van het burgerschapskompas

Met deze werkvorm kun je op een personeelsvergadering je team betrekken bij het reflecteren over de resultaten van het burgerschapskompas. 

Met je klas: GGGGG-schema

Een hulpmiddel om bij een gebeurtenis of feit te reflecteren over gevoelens, gedachten, gedrag (en gevolgen).

Met je klas: gestructureerde academische controverse

Dit is een gespreksmethode die leerlingen leert op een gestructureerde wijze standpunt in te nemen en formuleren over complexe ongestructureerde problemen (wicked problems). De methode ondersteunt argumentatie en communicatievaardigheden, werkt aan multiperspectiviteit, motiveert om met anderen in gesprek te gaan, en vergroot het vertrouwen.

Met je klas: oorzaken en gevolgen om op door te denken

De leerlingen denken na over oorzaken (van oorzaken) en gevolgen (van gevolgen) van een actuele kwestie of probleem en visualiseren dit.

Met je klas: reflectie via casussen

Deze werkvorm ondersteunt leerlingen om te reflecteren over concrete onderwerpen.
This method supports students to reflect about concrete topics (English version below)

Met je klas: Big Questions - 'question kits'

Met deze tool stimuleer je leerlingen tot zelfstandig en kritisch nadenken over 'big questions': grote vragen die oproepen tot diepere gedachten en verdere inzichten.

Met je klas: discussierollen

De leerlingen hanteren verschillende discussierollen om hun ideeën rond een stelling of vraag te verwoorden. Ze bouwen verder op de ideeën van anderen en dagen hen uit met nieuwe argumenten. Met deze werkvorm leren leerlingen in dialoog gaan en  diversiteit waarderen.

Met je klas: actieroos

Met deze tool ordenen leerlingen en leraren ideeën zodat ze komen tot een actie die haalbaar én zinvol is.

Met je klas: inspirerend burgerschap en big questions

De wereld is complex. In dit dossier geven we je als leraar wat achtergrond en enkele handvaten om die complexiteit met je leerlingen te onderzoeken.
×
Kijkt als...
Niveau
Regio
Kan ik je helpen?