Een school heeft nood aan leraren die zich als persoon en als professional verbinden aan de schoolvisie. Een school is een systeem: het bestaat niet uit aparte, geïsoleerde leraren, maar wel uit een team dat samen school maakt. Alleen zo kan de schoolvisie, een hefboom voor kwaliteitsvol onderwijs, samen ontwikkeld, geconcretiseerd en geïmplementeerd worden. Maar ook voor de leraar is de verbinding tussen de drie identiteiten van belang: in een school waar je jezelf kunt zijn, kom je thuis. Bijdragen tot een pedagogisch project waarin je gelooft, motiveert van binnenuit. Deze fiche helpt je om met je team hierover in gesprek te gaan.
Identiteitsdriehoek toegepast op ‘inspirerend burgerschap’
Katholiek Onderwijs Vlaanderen, Professionele, persoonlijke en institutionele identiteit in een katholieke dialoogschool [basistekst]
In een ideale situatie zijn deze 3 identiteiten sterk met elkaar verbonden
Een school heeft nood aan leraren die zich als persoon en als professional verbinden aan de schoolvisie. Een school is immers een systeem: het bestaat niet uit aparte, geïsoleerde leraren, maar wel uit een team dat samen school maakt. Alleen zo kan de schoolvisie, een hefboom voor kwaliteitsvol onderwijs, samen ontwikkeld, geconcretiseerd en geïmplementeerd worden. Maar ook voor de leraar is de verbinding tussen de drie identiteiten van belang: in een school waar je jezelf kunt zijn, kom je thuis. Bijdragen tot een pedagogisch project waarin je gelooft, motiveert van binnenuit.
In een school waar de drie identiteiten sterk verbonden zijn met elkaar, werkt men stap voor stap, samen aan een duurzaam en gedeeld pedagogisch project.
De 3 identiteiten zijn niet alleen met elkaar verbonden, maar groeien ook in wisselwerking met elkaar
Hoe meer de ene identiteit groeit in inspirerend burgerschap, hoe meer de andere identiteiten mee groeien. Bijvoorbeeld:
Elk van de 3 identiteiten kan het startpunt voor inspirerend burgerschap zijn
Bijvoorbeeld:
Reflecteer samen over de vraag in welke mate de identiteit van de school, van ieder van jullie als medewerker van de school en van ieder van jullie als persoon aansluit bij inspirerend burgerschap/educatie voor duurzame ontwikkeling.
Het kan nuttig zijn om dit gesprek te laten modereren door iemand die als procesbegeleider optreedt. Dat kan iemand uit het team zelf zijn. Maar ook een school- of identiteitsbegeleider kan jullie hierbij helpen. Je vindt de contactgegevens van de identiteitsbegeleiders onderaan deze pagina.
Inspirerend burgerschap draait om het opnemen van verantwoordelijkheid voor de wereld, voor jezelf, voor anderen.
De teamleden visualiseren dit voor elke hoek in de identiteitsdriehoek door de concentrische cirkels in de driehoek in te kleuren:
De begeleider stelt eventueel extra vragen waar elk teamlid individueel over nadenkt en noteert in kernwoorden de antwoorden bij elke hoek van de identiteitsdriehoek:
Wat doe je nu al rond inspirerend burgerschap:
Bijvoorbeeld:
In de antwoorden op deze vragen zijn misschien de pijlers van inspirerend burgerschap in te herkennen. Indien dat het geval is, is dat waardevolle input om inspirerend burgerschap verder toe te lichten.
De begeleider tekent een grote driehoek in de ruimte waarop de teamleden hun figuur kunnen visualiseren. Hij geeft daarbij duidelijk aan waar elk van de 3 identiteiten zich bevinden in de ruimte.
De teamleden nemen plaats in de ruimte en kijken naar de positie van collega’s. Teamleden kunnen hun plaats verduidelijken aan elkaar. Ze kunnen dit plenair doen, maar ook in duo’s door een collega te zoeken die dicht bij of net ver af staat.
Deze tool werd ontwikkeld en gebruikt tijdens het begeleiden van scholen rond Educatie voor Duurzame Ontwikkeling en inspirerend burgerschap. Het is een praktisch instrument en afgeleide van de meer theoretische invulling van de identiteitsdriehoek.
Meer info over EDO vind je hier.