- Databistro ‘succesvol oriënteren binnen de modernisering SO’: Een sterk plan met impact tot in de scholenSommige scholen blijken aanzienlijk meer kwetsbare leerlingen aan te trekken, wat zich vertaalt in minder stabiliteit. Dit kan een negatieve impact op het imago hebben. Het publiek maken van data over scholen kan dit nog versterken. Hoe maken we als schoolbestuur een plan om de scholen zo te versterken dat de stabiliteit van de schoolkeuzes kan groeien? Hoe installeren we succescriteria om het implementatieproces van de doelen te monitoren?19 mei 2026Online
- Databistro ‘succesvol oriënteren binnen de modernisering SO’: Praktijkonderzoek via flitsbezoekenDe onderwijsleerpraktijk biedt de krachtigste hefbomen om het leren van de leerlingen en het reflectievermogen van de leerkrachten te ‘boosten’. Korte flitsbezoeken in de onderwijsleerpraktijk kunnen snel informatie geven over de mate waarin er effectief geleerd wordt. De observatiemethodiek kan leiden tot reflectie die de onderwijsleerpraktijk van de leraar versterkt. Hoe kan je als collega de mindset van leraren beïnvloeden in de richting van meer academisch optimisme via korte flitsbezoeken in de klas?5 februari 2026Online
- Databistro ‘succesvol oriënteren binnen de modernisering SO’: praktijkonderzoek voor GOKDe sociale afkomst van leerlingen bepaalt nog te vaak de school- en studiekeuze, de slaagkansen en de studieresultaten van leerlingen. Het huidige Vlaamse onderwijssysteem slaagt er onvoldoende in om de sociale ongelijkheid weg te werken ondanks de vele inspanningen en investeringen. Het is belangrijk om gelijke ambitieuze verwachtingen te koesteren voor élke leerling. Dit blijkt vooral voor leerlingen die aantikken op OKI-kernmerken een groot probleem. Binnen de Databistro werken we met enkele onderzoeksvragen rond succesvolle oriëntering die ertoe doen om het succes van onze studieloopbaanbegeleiding conform de opdracht van de modernisering te monitoren. Vooral voor GOK-leerlingen blijkt deze monitoring bijzonder belangrijk zodat ook zij meer kans maken om in een passende studierichting terecht te komen zodanig dat ook deze leerlingen kansen krijgen om hun capaciteiten te ontwikkelen. We stellen alle bouwstenen voor die in dit proces kunnen worden ingezet en geven aan hoe we op maat van de school het reflectieproces vorm kunnen geven. We hebben immers nood aan een sterk reflecterende leerkracht om de onderwijsleerpraktijk te versterken.20 oktober 2025Online
- Databistro ‘succesvol oriënteren binnen de modernisering SO’: Praktijkonderzoek voor schoolbesturenHet schoolbestuur is verantwoordelijk voor de keuzes van het studieaanbod in haar scholen. Het is belangrijk om te zorgen dat dit aanbod tegemoet komt aan de noden van de leerlingenpopulatie zodat leerlingen succesvol kunnen doorstromen. Ondertussen bereikt de modernisering het zevende jaar. Zowel in de tweede graad als in het vijfde jaar zien we te vaak studiewissels in de loop van het schooljaar en C-attesten. Deze vaststelling roept ons op om de reflectie over de leerlingenstromen op school intenser te maken zodat we proactief kunnen inzetten op een succesvolle oriëntering voor onze leerlingen. Leerlingen zo snel mogelijk op de juiste schoolbank, de garantie om zowel leerprestaties als welbevinden van alle betrokkenen, ook het lerarenteam, te verhogen. Binnen de Databistro werken we met onderzoeksvragen die ertoe doen om het succes van de onderwijsloopbaanbegeleiding, conform de opdracht van de modernisering, te monitoren. We exploreren de rol van het schoolbestuur hierin en hoe zij samen met de leidinggevenden van de school de sterktes en pijnpunten binnen het onderwijsaanbod kan blootleggen.18 november 2025Online
- Databistro ‘succesvol oriënteren binnen de modernisering SO’: Onderzoek vals positief/vals negatiefEen goed advies is een belangrijk onderdeel van een succesvolle onderwijsloopbaanbegeleiding. Leerlingen die advies volgen zijn in principe succesvol. Indien dit niet is, spreken we van vals positief. De positieve verwachtingen van het advies worden niet bevestigd door de resultaten in het volgende schooljaar. Ook het tegenovergestelde kan voorkomen. Bij leerlingen die het advies niet volgen en daarna toch succesvol zijn, spreken we van vals negatief. De ontrading via het advies blijkt niet gegrond. Wat kunnen we leren uit de analyse van deze groepen leerlingen vals positief en vals negatief om het advies te verbeteren? Wat kunnen we ondernemen om deze groepen zo klein mogelijk te houden?13 november 2025Online
- Databistro ‘succesvol oriënteren binnen de modernisering SO’: een goede studiekeuze makenDoet de databistro knipperlichten afgaan waaruit blijkt dat leerlingen het moeilijk hebben om een goede studiekeuze te maken? In deze compacte sessie krijg je evidence based inzicht in wat werkt om leerlingen hierin te laten bijleren en zie je kansen om die inzichten te vertalen naar concrete actiepunten voor jouw schoolteam.10 februari 2026Online
- Databistro ‘succesvol oriënteren binnen de modernisering SO’: gelijke en dus eerlijke onderwijskansen voor élke leerlingAlle betrokkenen hebben er belang bij dat leerlingen goed georiënteerd zitten. Het verhoogt automatisch de leerwinst, de leermotivatie, het succes en het heeft impact op de balans draaglast-draagkracht van het lerarenteam. Door leerkrachten mee de datasets van Databistro te laten analyseren, kunnen zij hun impact op een succesvolle schoolloopbaan voor élke leerling verhogen. Dit geldt voor élke leerling, de impact is des te groter als het gaat om kinderen met minder onderwijskansen.4 november 2025Online
- Databistro ‘succesvol oriënteren binnen de modernisering SO’: Optimaliseren van het zorgcontinuüm binnen de onderwijsleerpraktijkLeerlingen die de leerdoelen niet behalen, vragen bijkomende maatregelen binnen of buiten de onderwijsleerpraktijk. Om doelgericht te kunnen handelen en de impact van maatregelen systematisch op te volgen, is het nodig om deze leerlingen tijding in het vizier te krijgen.Databistro hanteert een voorstel om op elke klassenraad voor elke leerling een duidelijk beeld te vormen waarmee het lerarenteam aan de slag kan om datageïnformeerd en dus krachtig in te spelen op de ondersteuningsnoden. Vanaf dit schooljaar kan je deze systematiek binnen de klassenraadmodule van Smartschool ingeven en opvolgen.13 oktober 2025Online
- Databistro ‘succesvol oriënteren binnen de modernisering SO’: Wat is kwaliteitsvol onderwijs in een sterke school?Hoe kan je het denken en handelen op school richting geven vanuit een krachtige visie op leren en onderwijzen? Hoe wordt een ‘sterke school’ zichtbaar in de feiten? Hoe kunnen we leerkrachten stimuleren om sterker te worden om in te zetten op het succes van élke leerling? Hoe kunnen we leerkrachten stimuleren om hun leerimpact via de onderwijsleerpraktijk te verhogen?24 september 2025Online
- Databistro ‘succesvol oriënteren binnen de modernisering SO’: gelijk ambitieniveau in elke studierichtingHet proces van analyse van de resultaten en collectieve betekenisgeving blijkt soms een moeilijk te nemen hindernis. In deze sessie exploreren we op beleidsniveau de resultaten van de draaitabellen in Excel of rechtstreeks via de visuals binnen Smartschool Analytics. Wanneer zijn de resultaten geruststellend, wanneer vormen ze eerder een knipperlicht?6 november 2025Online
- Databistro ‘succesvol oriënteren binnen de modernisering SO’: technische ondersteuning bij het praktijkonderzoekBij de opstart van een onderzoek op school, botsen we vaak op problemen bij het opzetten van de dataset. Databistro kiest voor een voorgestructureerd praktijkonderzoek dat volledig ofwel binnen Smartschool Analytics ofwel via één exportbestand in Excel kan worden uitgevoerd. In deze sessie bieden we de technische ondersteuning bij de dataverzameling.Meerdere dataOp locatie en online
- Databistro ‘succesvol oriënteren binnen de modernisering SO’: Het voorgestructureerd praktijkonderzoekOndertussen bereikt de onderwijshervorming het zevende jaar. Zowel in de tweede graad als in het vijfde jaar zien we te vaak studiewissels in de loop van het schooljaar en C-attesten. Deze vaststelling roept ons op om de reflectie over de leerlingenstromen op school intenser te maken zodat we proactief kunnen inzetten om leerlingen zo snel mogelijk goed te oriënteren. Leerlingen zo snel mogelijk op de juiste plaats, bijna een garantie dat zowel de leerprestaties als het welbevinden van alle betrokkenen, ook het lerarenteam, de hoogte inschieten. Binnen de Databistro werken we met enkele onderzoeksvragen rond succesvolle oriëntering die ertoe doen om het succes van onze studieloopbaanbegeleiding conform de opdracht van de modernisering te monitoren. We stellen in deze sessie alle bouwstenen voor die in dit proces kunnen worden ingezet en geven aan hoe we op maat van de school het reflectieproces vorm kunnen geven. We hebben immers nood aan een sterk reflecterende leerkracht om de onderwijsleerpraktijk te versterken.2 oktober 2025Online
- Databistro ‘succesvol oriënteren binnen de modernisering SO’: lessen met effect - effectieve didactiekVanuit de Databistro worden misschien een aantal knipperlichten zichtbaar. Om de onderwijsleerpraktijk te versterken kan je inzetten op effectieve didactiek. In deze webinar maken we kennis met de visual ‘Lessen met effect’, duiken we in de wereld van sterke didactische praktijken en zoeken manieren om de impact op het leren te verhogen in de richting van succes voor élke leerling.22 januari 2026Online
- Lerend Netwerk - pedagogisch beleidsmedewerkers BuSOVakgenoten komen samen rond actuele thema's in de eigen praktijk. De inhoudelijke prioriteiten worden als groep vastgelegd en ingepland. Thema's die reeds te verkennen zijn: antwoorden zoeken op veranderende doelgroep, vernieuwing en kwaliteitsontwikkeling in pedagogisch beleid, gedrag en sociaal emotionele ontwikkeling, strategieën en alternatieven voor leerlingen die niet voltijds op school kunnen aansluiten.Meerdere dataOp locatie
- Lerend Netwerk - pedagogisch beleidsmedewerkers BuBaOVakgenoten komen samen rond actuele thema's in de eigen praktijk. De inhoudelijke prioriteiten worden als groep vastgelegd en ingepland. Thema's die reeds te verkennen zijn: antwoorden zoeken op veranderende doelgroep, vernieuwing en kwaliteitsontwikkeling in pedagogisch beleid, gedrag en sociaal emotionele ontwikkeling, strategieën en alternatieven voor leerlingen die niet voltijds op school kunnen aansluiten.Meerdere dataOp locatie
- Voorstelling jaarthema Leeftocht 2026-2027In deze online sessie stellen we je het nieuwe jaarthema van Leeftocht voor: Bezinnend moment binnen het nieuwe jaarthema Eerste blik op de maandelijkse uitwerking van het jaarthema in beeld en woord Overzicht van de eerste beschikbare en te verwachten materialen Overzicht van de regionale initiatieven rond pastoraal en identiteit6 mei 2026Online
- Pastoraal op school: voorstelling materialen Veertigdagentijd en PasenIn deze online sessie stellen we je het materiaal voor dat we ontwikkelden voor de Veertigdagentijd en Pasen. Het is materiaal dat je kan gebruiken voor leerkrachten en voor leerlingen.Zowel basisonderwijs als secundair onderwijs komen aan bod.Onze uitgewerkte materialen passen binnen het jaarthema van Leeftocht.28 januari 2026Online
- Pastoraal op school: voorstelling materialen Advent en Kerst 2025In deze online sessie stellen we je het materiaal voor dat we ontwikkelden voor Advent en Kerst. Het is materiaal dat je kan gebruiken voor leerkrachten en voor leerlingen.Zowel basisonderwijs als secundair onderwijs komen aan bod.Onze uitgewerkte materialen passen binnen het jaarthema van Leeftocht.5 november 2025Online
- Impulsavond Pastoraal op school: ‘Anders thuis in een school met Zijn verhaal.’Impulsavond pastoraal op school - 'Als pelgrims onderweg’. We blijven in het schooljaar 2025-2026 nog even ‘als pelgrims onderweg’, maar focussen ons nu op het thuiskomen van de pelgrim. We vragen ons af: ‘hoe voelt ‘anders thuis’ op school?’ Voor de impulsavond koppelen we hieraan de vraag: ‘Hoe komt de christelijke inspiratie ‘thuis’ bij kinderen, jongeren en collega’s op school? Via welke taal en symbolen kan dit gebeuren?’25 augustus 2025
- Lerend netwerk beleidsondersteuners basisonderwijs Mechelen-BrusselTijdens dit initiatief brengen we beleidsondersteuners samen om te reflecteren over hoe je in je school de kwaliteit en het beleid van je school mee kan ontwikkelen.Meerdere dataMechelen
- Netwerk beleidsondersteuners Oost-VlaanderenTijdens dit lerend netwerk krijgen leerkrachten met uren beleidsondersteuning de kans tot het uitwisselen en bespreken van werkzorgen, werkvragen en bekommernissen.Meerdere dataOp locatie
- Lerend Netwerk - Bouwen aan kwaliteit: wat zijn onze uitdagingen?Tijdens dit initiatief reiken we je de nodige BASISkennis, inspiratie en handvatten aan om aan kwaliteit te bouwen op je school.Meerdere dataOp locatie en online
- Lerend Netwerk - Een gedragen schoolvisie: een gezamenlijke blik op de toekomst ontwerpenTijdens dit initiatief stel je een toekomstbeeld voorop met daarin de gedroomde positie van de school zowel intern als extern. Een werkzame visie geeft duidelijkheid aan de context, de gedragingen, de capaciteiten, de overtuigingen en de identiteit van de school. Een visietekst geeft betekenis, richting, binding en energie. Een sterke visie is de maatstaf voor het beleidsplan.Meerdere dataOp locatie
- De godsdiensthoek en rituelen in een diverse klasTijdens dit initiatief maak je kennis met eenvoudige materialen die je kan inzetten als ritueel, om te vieren en om je gebedjes rijker te maken.Wil je je godsdiensthoek een make-over geven?Wil je je godsdiensthoek rijker maken met nieuwe rituelen?Dan is deze sessie beslist een aanrader.Ieder kind brengt een andere gevulde rugzak mee naar school (andere huidskleur, taal, thuissituatie, talent, levensbeschouwing).Je krijgt in deze sessie concrete suggesties over hoe je met verscheidenheid in de klasgroep kan omgaan met betrekking tot RKG.Op aanvraag
- Een verteltas vol Bijbelverhalen voor jonge kinderenTijdens dit initiatief kom je meer te weten over hoe je concreet aan de slag gaat met Bijbelverhalen bij jonge kinderen.Wil je zelf een Bijbelse verteltas maken voor in de klas?Wil je extra inzetten op prentenboeken als opstap naar Bijbelverhalen?Wil je meer weten over hoe je concreet prentenboeken kan koppelen aan Bijbelverhalen bij jonge kinderen?Wil je zelf vanuit een prentenboek een thema rond godsdienst laten leven in de klas?Wil je ervaringen, Bijbelverhalen, Jezusbeelden en gebedjes vanuit je prentenboek koppelen aan de doelen RKG?Wil je je boekenhoek eens bekijken vanuit de koppeling met Jezusbeelden en Bijbelverhalen? Dan is deze sessie beslist een aanrader voor jou.Op aanvraag
- Godsdienst in het kleuteronderwijs, hoe zit dat?Wil je weten wat er verwacht wordt rond het inzetten van godsdienst bij jonge kinderen? Wil je met praktische materialen aan de slag?Dan is deze sessie iets voor jou! Tijdens dit initiatief kom je te weten hoe je de doelen voor godsdienst bij jonge kinderen kunt gebruiken.Je leert ook hoe je ervaringen, Jezusbeelden, Bijbelverhalen en rituelen binnen je thema kunt inzetten. We bekijken ook wat de grootste noden zijn voor jouw team en bepalen samen de start.Op aanvraag