- Het Forum - Help! Er zit een kind zonder wettig verblijf in mijn klas. Wie zijn minderjarigen zonder wettig verblijf en wat zijn hun onderwijsrechten en -plichten. Handvaten voor scholen.Arteveldehogeschool: Op bijna alle scholen zitten kinderen zonder wettig verblijf. Onderwijsactoren zijn zich daar niet altijd van bewust. Deze kinderen hebben een wettelijk verankerd recht op onderwijs maar botsen op veel drempels. Zij zijn extra kwetsbaar omdat hun ouders niet mogen werken, geen recht hebben op een leefloon of gezinsbijslagen...Te bepalenTe bepalen
- Het Forum - Risicovol spelen: inherent aan kwaliteitsvol onderwijs?(30/04/2024)Arteveldehogeschool: Als je kinderen ziet spelen, houd je soms je hart vast. Wat zij allemaal niet durven!? Spannend voor hen, maar ook voor jou ... Wil jij het liefst alle risico’s vermijden? Tijd voor nuance, want de juiste risico’s zorgen net voor groei! Welke rol kunnen scholen hierin spelen? Na deze interactieve lezing ben je helemaal mee met het waarom en hoe van risicovol spelen.30 april 2024Online
- Van data naar prioriteiten en actieplan- beleidsmedewerkers (Bu)BaOActieplannen worden door scholen vaak als overweldigend ervaren. Meestal is dit te wijten aan een combinatie van het grote aantal prioriteiten waarop wordt ingezet en de overload aan informatie die men in de actieplannen kwijt wil. Men zal er dus moeten op toezien dat de actieplannen die men hanteert ook werkbaar zijn. Tijdens dit initiatief leer je hoe je vanuit data en prioriteiten tot een goed werkbaar actieplan komt; hoe je tijdens de uitvoering ervan de voortgang van de acties kan monitoren én hoe je aan de slag kan gaan met de resultaten.Meerdere dataOp locatie
- Bezinning voor onderwijsmensen in de Abdij van AverbodeInzet in het onderwijs en bezinning hebben elkaar nodig. Ze verhouden zich tot elkaar zoals gist en deeg. Bezinning is de gist. Een ‘Bezinning voor onderwijsmensen’ is er voor al wie in het onderwijs werkzaam is. Ze levert geen fast food voor onmiddellijke en voor onmiddellijke en concrete toepassingen in je beroepspraktijk, wel duurzame voedingsstoffen die een stevige fond leggen en lang doorwerken in je werk. Ze dringt binnen tot in de diepste vezels van je onderwijsleven en geeft er een toegevoegde adem aanReflecteren over de bronnen van je inzet in het onderwijs maakt deel uit van je deskundigheid, van je integrale vorming als onderwijsmens, van je beroepsspiritualiteit. Vanzelfsprekend heb je wel eens vers proviand nodig. Met voedzame ingrediënten. En in gepaste dosis. In een Bezinning voor onderwijsmensen vind je die.Meerdere data
- Maatschappijkritisch denken en burgerschapBen je op zoek naar concrete werkvormen, prikkelende dilemma’s en casussen over maatschappelijke thema’s? Wil je jouw leerlingen stimuleren in kritisch denken? Wil je hen inleiden in de basisbeginselen van de democratie? Tijdens deze nascholing leer je hoe je verschillende maatschappelijke thema’s kan aanraken binnen jouw vak en dit vanuit verschillende (filosofische, culturele, sociologische) perspectieven: klimaat, fake news en democratie. Deze nascholing biedt bovendien kansen om burgerschap te concretiseren in jouw klaspraktijk en om het gemeenschappelijk funderend leerplan te realiserenMeerdere dataOp locatie en online
- Lerend netwerk: dol op deze bol. Met inspirerend burgerschap je leerlingen doen groeien.Kinderen zijn de toekomst, wordt wel eens gezegd. Klopt, maar eigenlijk máken kinderen de toekomst. Tenminste, als we ze de kans geven en hen een duwtje in de rug geven. Dat is wat we doen met ‘inspirerend burgerschap’.In deze sessie kijk je door een burgerschapsbril naar Zill. Je leert hoe je van je leerplan gebruik kan maken om leerlingen: de wereld waarin ze leven grondig te leren kennen en te onderzoeken; te leren met elkaar in dialoog te gaan over wat er in hun wereld gebeurt, te leren hoe ze goed kunnen omgaan met verschillen tussen elkaar; samen actie te laten ondernemen om hun wereld beter te maken; … Kort gezegd: door inspirerend burgerschap ga je maximaal de mogelijkheden van Zill benutten om alle leerlingen te doen groeien als mens.Te bepalenTe bepalen
- Wereldoriëntatie (Mens en maatschappij): krachtig aan de slag met de samenlevingBen je nieuwsgierig naar effectieve didactiek om krachtig aan de slag te gaan met de leerinhouden van samenleving? Heb je nood aan concrete handvaten en inspirerende praktijkvoorbeelden om vanuit een krachtige leeromgeving te werken aan doelen over de samenleving? En wil je tenslotte zicht krijgen op tools voor onderwijsarrangementen over de samenleving via onderzoekend en ontwerpend leren? Dan is deze sessie iets voor jou! Dit aanbod is zowel mogelijk op een studiedag als op een personeelsvergadering.Op aanvraag
- Wereldoriëntatie (Mens en maatschappij): krachtig aan de slag met tijd en ruimteBen je nieuwsgierig naar effectieve didactiek om krachtig aan de slag te gaan met de leerinhouden van tijd en ruimte? Heb je nood aan concrete handvaten en inspirerende praktijkvoorbeelden om vanuit een krachtige leeromgeving te werken aan de doelen van tijd en ruimte? En wil je tenslotte zicht krijgen op het wat en hoe van een schooleigen verticale leerlijn rond tijd- en ruimtekaders? Dan is deze sessie iets voor jou! Dit aanbod is zowel mogelijk op een studiedag als op een personeelsvergadering.Op aanvraag