- Lerend netwerk - beleidsondersteuners basisonderwijs West-VlaanderenTijdens dit initiatief brengen we beleidsondersteuners samen om te reflecteren over hoe je in je school de kwaliteit en het beleid van je school mee kan ontwikkelen.Meerdere dataBrugge
- Godsdienst, hoe zit dat bij kleuters uit de 2de en 3de kleuterklas?Wil je weten wat er verwacht wordt rond het inzetten van godsdienst bij 4 en 5-jarigen? Wil je met praktische materialen aan de slag?Dan is deze sessie iets voor jou!We bekijken ook wat de grootste noden zijn voor het werken met 4 en 5 jarigenTijdens dit initiatief werken we met de doelen van RKG.We zoomen in op ontwikkelthema’s 2 tot en met 5.We bekijken hoe we godsdienstactiviteiten via Jezusbeelden, eenvoudige Bijbelverhalen en rituelen kunnen verankeren in de klas.24 november 2025Gent
- Godsdienst, hoe zit dat bij peuters en jonge kinderen?Wil je weten wat er verwacht wordt rond het inzetten van godsdienst bij peuters en jonge kinderen? Wil je met praktische materialen aan de slag?Dan is deze sessie iets voor jou!We bekijken ook wat de grootste noden zijn voor het werken met peuters en jonge kleuters.Tijdens dit initiatief werken we met de doelen van RKG.We zoomen in op ontwikkelthema’s 2 tot en met 5.We bekijken hoe we godsdienstactiviteiten via Jezusbeelden en eenvoudige rituelen kunnen verankeren in de klas.7 november 2025Gent
- Krachtig aan de slag met symbolen en rituelen in een diverse klas (buitengewoon onderwijs)Tijdens dit initiatief maak je kennis met eenvoudige materialen die je kan inzetten als ritueel, om te vieren en om je gebedjes rijker te maken.Wil je met eenvoudige materialen aan de slag? Wil je met de symbolen en rituelen een kijktafel maken?Dan is deze sessie beslist een aanrader.Ieder kind brengt een andere gevulde rugzak mee naar school (andere huidskleur, taal, thuissituatie, talent, levensbeschouwing).Je krijgt in deze sessie concrete suggesties over hoe je met verscheidenheid in de klasgroep kan omgaan met betrekking tot RKG.De voorbeelden komen uit de kleuterpraktijk maar kunnen ingezet worden binnen buitengewoon onderwijs omdat ze heel visueel, tactiel en eenvoudig zijn.21 oktober 2025Gent
- Externe databronnen en Smartschool Analytics: hoe versterken deze datatools elkaar?Er komen steeds meer externe gegevens ter beschikking van de scholen en er worden zelfs steeds meer data publiek toegankelijk gemaakt. Daarnaast biedt Smartschool een enorme berg data tot op niveau van leerlingen die veel detailinformatie geeft. Hoe kunnen we deze detailinformatie uit Smartschool Analytics versterken door ze te vergelijken met gegevens over andere scholen uit externe databronnen (zoals Dataloep en DataWijzer)?24 februari 2026Brussel
- Extra onderzoek met behulp van bevragingen via Educheck (=tool binnen Smartschool)Bevragingen leveren krachtige data om doelbewuste keuzes mee te maken. Bevragingen opstellen is een kunst. In samenwerking met Edubron (= onderzoeksgroep van UA) heeft Smartschool Educheck ontwikkeld. We kunnen dus gerust zijn dat deze vragenlijsten op een correcte manier meten wat ze pretenderen te meten (= validiteitsvraagstuk). Korte vragenlijsten kunnen op de uitgeselecteerde respondentengroepen worden losgelaten en het platform biedt veel kansen om dit met minimale inspanningen op te volgen. Er worden krachtige en tegelijk eenvoudige verwerkingsrapporten geproduceerd.21 november 2025Brussel
- Databistro ‘succesvol oriënteren binnen de modernisering SO’: Een sterk plan met impact tot in de scholenSommige scholen blijken aanzienlijk meer kwetsbare leerlingen aan te trekken, wat zich vertaalt in minder stabiliteit. Dit kan een negatieve impact op het imago hebben. Het publiek maken van data over scholen kan dit nog versterken. Hoe maken we als schoolbestuur een plan om de scholen zo te versterken dat de stabiliteit van de schoolkeuzes kan groeien? Hoe installeren we succescriteria om het implementatieproces van de doelen te monitoren?19 mei 2026Online
- Databistro ‘succesvol oriënteren binnen de modernisering SO’: Praktijkonderzoek via flitsbezoekenDe onderwijsleerpraktijk biedt de krachtigste hefbomen om het leren van de leerlingen en het reflectievermogen van de leerkrachten te ‘boosten’. Korte flitsbezoeken in de onderwijsleerpraktijk kunnen snel informatie geven over de mate waarin er effectief geleerd wordt. De observatiemethodiek kan leiden tot reflectie die de onderwijsleerpraktijk van de leraar versterkt. Hoe kan je als collega de mindset van leraren beïnvloeden in de richting van meer academisch optimisme via korte flitsbezoeken in de klas?5 februari 2026Online
- Databistro ‘succesvol oriënteren binnen de modernisering SO’: Onderzoek vals positief/vals negatiefEen goed advies is een belangrijk onderdeel van een succesvolle onderwijsloopbaanbegeleiding. Leerlingen die advies volgen zijn in principe succesvol. Indien dit niet is, spreken we van vals positief. De positieve verwachtingen van het advies worden niet bevestigd door de resultaten in het volgende schooljaar. Ook het tegenovergestelde kan voorkomen. Bij leerlingen die het advies niet volgen en daarna toch succesvol zijn, spreken we van vals negatief. De ontrading via het advies blijkt niet gegrond. Wat kunnen we leren uit de analyse van deze groepen leerlingen vals positief en vals negatief om het advies te verbeteren? Wat kunnen we ondernemen om deze groepen zo klein mogelijk te houden?13 november 2025Online
- Databistro ‘succesvol oriënteren binnen de modernisering SO’: technische ondersteuning bij het praktijkonderzoekBij de opstart van een onderzoek op school, botsen we vaak op problemen bij het opzetten van de dataset. Databistro kiest voor een voorgestructureerd praktijkonderzoek dat volledig ofwel binnen Smartschool Analytics ofwel via één exportbestand in Excel kan worden uitgevoerd. In deze sessie bieden we de technische ondersteuning bij de dataverzameling.Meerdere dataOp locatie en online
- Databistro ‘succesvol oriënteren binnen de modernisering SO’: Het voorgestructureerd praktijkonderzoekOndertussen bereikt de onderwijshervorming het zevende jaar. Zowel in de tweede graad als in het vijfde jaar zien we te vaak studiewissels in de loop van het schooljaar en C-attesten. Deze vaststelling roept ons op om de reflectie over de leerlingenstromen op school intenser te maken zodat we proactief kunnen inzetten om leerlingen zo snel mogelijk goed te oriënteren. Leerlingen zo snel mogelijk op de juiste plaats, bijna een garantie dat zowel de leerprestaties als het welbevinden van alle betrokkenen, ook het lerarenteam, de hoogte inschieten. Binnen de Databistro werken we met enkele onderzoeksvragen rond succesvolle oriëntering die ertoe doen om het succes van onze studieloopbaanbegeleiding conform de opdracht van de modernisering te monitoren. We stellen in deze sessie alle bouwstenen voor die in dit proces kunnen worden ingezet en geven aan hoe we op maat van de school het reflectieproces vorm kunnen geven. We hebben immers nood aan een sterk reflecterende leerkracht om de onderwijsleerpraktijk te versterken.2 oktober 2025Online
- Iedereen welkom op onze school?! Omgaan met identiteit in levensbeschouwelijke diversiteitTijdens dit initiatief maak je kennis met de visie van Katholiek Onderwijs Vlaanderen op het omgaan met onze katholieke identiteit in de levensbeschouwelijke diversiteit van vandaag.25 februari 2026Aalter
- Lerend netwerk - pedagogisch beleidsmedewerkers BuSOVakgenoten komen samen rond actuele thema's in de eigen praktijk. De inhoudelijke prioriteiten worden als groep vastgelegd en ingepland. Thema's die reeds te verkennen zijn: antwoorden zoeken op veranderende doelgroep, vernieuwing en kwaliteitsontwikkeling in pedagogisch beleid, gedrag en sociaal emotionele ontwikkeling, strategieën en alternatieven voor leerlingen die niet voltijds op school kunnen aansluiten.Meerdere dataOp locatie
- Lerend netwerk - pedagogisch beleidsmedewerkers BuBaOVakgenoten komen samen rond actuele thema's in de eigen praktijk. De inhoudelijke prioriteiten worden als groep vastgelegd en ingepland. Thema's die reeds te verkennen zijn: antwoorden zoeken op veranderende doelgroep, vernieuwing en kwaliteitsontwikkeling in pedagogisch beleid, gedrag en sociaal emotionele ontwikkeling, strategieën en alternatieven voor leerlingen die niet voltijds op school kunnen aansluiten.Meerdere dataOp locatie
- Voorstelling jaarthema Leeftocht 2026-2027In deze online sessie stellen we je het nieuwe jaarthema van Leeftocht voor: Bezinnend moment binnen het nieuwe jaarthema Eerste blik op de maandelijkse uitwerking van het jaarthema in beeld en woord Overzicht van de eerste beschikbare en te verwachten materialen Overzicht van de regionale initiatieven rond pastoraal en identiteit6 mei 2026Online
- Pastoraal op school: voorstelling materialen Veertigdagentijd en PasenIn deze online sessie stellen we je het materiaal voor dat we ontwikkelden voor de Veertigdagentijd en Pasen. Het is materiaal dat je kan gebruiken voor leerkrachten en voor leerlingen.Zowel basisonderwijs als secundair onderwijs komen aan bod.Onze uitgewerkte materialen passen binnen het jaarthema van Leeftocht.28 januari 2026Online
- Pastoraal op school: voorstelling materialen Advent en Kerst 2025In deze online sessie stellen we je het materiaal voor dat we ontwikkelden voor Advent en Kerst. Het is materiaal dat je kan gebruiken voor leerkrachten en voor leerlingen.Zowel basisonderwijs als secundair onderwijs komen aan bod.Onze uitgewerkte materialen passen binnen het jaarthema van Leeftocht.5 november 2025Online
- Lerend netwerk beleidsondersteuners basisonderwijs Mechelen-BrusselTijdens dit initiatief brengen we beleidsondersteuners samen om te reflecteren over hoe je in je school de kwaliteit en het beleid van je school mee kan ontwikkelen.Meerdere dataMechelen
- Netwerk beleidsondersteuners Oost-VlaanderenTijdens dit lerend netwerk krijgen leerkrachten met uren beleidsondersteuning de kans tot het uitwisselen en bespreken van werkzorgen, werkvragen en bekommernissen.Meerdere dataOp locatie
- Lerend netwerk - Bouwen aan kwaliteit: wat zijn onze uitdagingen?Tijdens dit initiatief reiken we je de nodige BASISkennis, inspiratie en handvatten aan om aan kwaliteit te bouwen op je school.Meerdere dataOp locatie en online
- Lerend netwerk - Een gedragen schoolvisie: een gezamenlijke blik op de toekomst ontwerpenTijdens dit initiatief stel je een toekomstbeeld voorop met daarin de gedroomde positie van de school zowel intern als extern. Een werkzame visie geeft duidelijkheid aan de context, de gedragingen, de capaciteiten, de overtuigingen en de identiteit van de school. Een visietekst geeft betekenis, richting, binding en energie. Een sterke visie is de maatstaf voor het beleidsplan.Meerdere dataOp locatie
- De godsdiensthoek en rituelen in een diverse klasTijdens dit initiatief maak je kennis met eenvoudige materialen die je kan inzetten als ritueel, om te vieren en om je gebedjes rijker te maken.Wil je je godsdiensthoek een make-over geven?Wil je je godsdiensthoek rijker maken met nieuwe rituelen?Dan is deze sessie beslist een aanrader.Ieder kind brengt een andere gevulde rugzak mee naar school (andere huidskleur, taal, thuissituatie, talent, levensbeschouwing).Je krijgt in deze sessie concrete suggesties over hoe je met verscheidenheid in de klasgroep kan omgaan met betrekking tot RKG.Op aanvraag
- Een verteltas vol Bijbelverhalen voor jonge kinderenTijdens dit initiatief kom je meer te weten over hoe je concreet aan de slag gaat met Bijbelverhalen bij jonge kinderen.Wil je zelf een Bijbelse verteltas maken voor in de klas?Wil je extra inzetten op prentenboeken als opstap naar Bijbelverhalen?Wil je meer weten over hoe je concreet prentenboeken kan koppelen aan Bijbelverhalen bij jonge kinderen?Wil je zelf vanuit een prentenboek een thema rond godsdienst laten leven in de klas?Wil je ervaringen, Bijbelverhalen, Jezusbeelden en gebedjes vanuit je prentenboek koppelen aan de doelen RKG?Wil je je boekenhoek eens bekijken vanuit de koppeling met Jezusbeelden en Bijbelverhalen? Dan is deze sessie beslist een aanrader voor jou.Op aanvraag
- Godsdienst in het kleuteronderwijs, hoe zit dat?Wil je weten wat er verwacht wordt rond het inzetten van godsdienst bij jonge kinderen? Wil je met praktische materialen aan de slag?Dan is deze sessie iets voor jou! Tijdens dit initiatief kom je te weten hoe je de doelen voor godsdienst bij jonge kinderen kunt gebruiken.Je leert ook hoe je ervaringen, Jezusbeelden, Bijbelverhalen en rituelen binnen je thema kunt inzetten. We bekijken ook wat de grootste noden zijn voor jouw team en bepalen samen de start.Op aanvraag