- Impulsavond Pastoraal op school buen caminoImpulsavond pastoraal op school - 'Als pelgrims onderweg’. Tijdens dit initiatief maken de deelnemers kennis met het jaarthema van de vernieuwde Leeftocht en hoe ze dit kunnen implementeren op hun school.28 augustus 2024Te bepalen
- Netwerk burgerschapsvorming: Dol op deze bol! Met inspirerend burgerschap leerlingen doen groeien.Kinderen zijn de toekomst, wordt wel eens gezegd. Klopt, maar eigenlijk máken kinderen de toekomst. Tenminste, als we ze de kans geven en hen een duwtje in de rug geven. Dat is wat we doen met ‘inspirerend burgerschap’. In dit lerend netwerk kijk je door een burgerschapsbril naar Zill. Je leert van elkaar hoe je van je leerplan gebruik kan maken om leerlingen: de wereld waarin ze leven grondig te leren kennen en te onderzoeken, te leren met elkaar in dialoog te gaan over wat er in hun wereld gebeurt, te leren hoe ze goed kunnen omgaan met verschillen tussen elkaar, samen actie te laten ondernemen om hun wereld beter te maken, … Kort gezegd: door inspirerend burgerschap ga je maximaal de mogelijkheden van Zill benutten om alle leerlingen te doen groeien als mens.Meerdere dataOp locatie
- Persoonlijke groei. Sleutel tot succes en welzijn in het leven12 november 2024Antwerpen
- Impulsdag Pastoraal basisonderwijs Mechelen - BrusselDe Dienst Identiteit van het vicariaat Onderwijs van het aartsbisdom Mechelen-Brussel nodigt u graag uit op de ‘Impulsdag Pastoraal op School Basisonderwijs’ op donderdag 12 september 2024 in UC Leuven-Limburg, campus Hertogstraat 178 in 3001 Heverlee. Directeurs, leerkrachten en pastorale medewerkers uit het gewoon en het buitengewoon basisonderwijs zijn van harte welkom. De impulsdag wil een inspiratiedag zijn voor alle geïnteresseerde en enthousiaste onderwijsmensen, een dag van ontmoeting en bemoediging. Het wordt zonder twijfel ook een leerrijke dag. Na een kort plenair gedeelte kan elke deelnemer twee werkwinkels volgen. In het aanbod vindt u een ruime keuze aan werkwinkels. Opgelet! Zowel het totaal aantal inschrijvingen voor de dag als het aantal deelnemers per werkwinkel is beperkt. Wie snel inschrijft, maakt uiteraard de meeste kans om zijn/haar twee werkwinkels naar keuze te kunnen volgen. Van zodra het maximumaantal deelnemers voor de impulsdag is ingeschreven, worden de inschrijvingen afgesloten. Het wordt zeker de moeite. Wij kijken er alvast naar uit u te mogen begroeten op 12 september in Heverlee!12 september 2024Leuven
- Wereldoriëntatie: breed evalueren, hoe doe je dat?Wil je weten hoe je de leerinhouden uit jouw onderwijsarrangementen over Wereldoriëntatie op verschillende manieren kan evalueren? Wil je je op een ervaringsgerichte manier verdiepen in het breed evalueren van leerinhouden over Wereldoriëntatie? Ben je benieuwd naar het waartoe, wat en hoe van breed evalueren van deze leerinhouden? Dan is deze nascholing iets voor jou!Meerdere dataBrussel
- Wereldoriëntatie (Wetenschappen en techniek): krachtig aan de slag met omgevingslerenErvaar de omgeving, beleef de omgeving, leer (in) jouw omgeving! Ontdek hoe omgevingsleren kansen biedt om harmonisch te werken aan de 10 ontwikkelvelden van ZILL. Dit aanbod is bij voorkeur te organiseren op een studiedag.Op aanvraag
- Wereldoriëntatie (Mens en maatschappij): krachtig aan de slag met de samenlevingBen je nieuwsgierig naar effectieve didactiek om krachtig aan de slag te gaan met de leerinhouden over de samenleving? Heb je nood aan concrete handvaten en inspirerende praktijkvoorbeelden om vanuit een krachtige leeromgeving te werken aan de doelen over de samenleving? En wil je tenslotte zicht krijgen op tools voor onderwijsarrangementen over de samenleving via onderzoekend en ontwerpend leren? Dan is deze sessie iets voor jou! Dit aanbod is zowel mogelijk op een studiedag als op een personeelsvergadering.Op aanvraag
- Het Forum - Help! Er zit een kind zonder wettig verblijf in mijn klas. Wie zijn minderjarigen zonder wettig verblijf en wat zijn hun onderwijsrechten en -plichten. Handvaten voor scholen.Arteveldehogeschool: Op bijna alle scholen zitten kinderen zonder wettig verblijf. Onderwijsactoren zijn zich daar niet altijd van bewust. Deze kinderen hebben een wettelijk verankerd recht op onderwijs maar botsen op veel drempels. Zij zijn extra kwetsbaar omdat hun ouders niet mogen werken, geen recht hebben op een leefloon of gezinsbijslagen...Te bepalenTe bepalen
- Lerend netwerk: dol op deze bol. Met inspirerend burgerschap je leerlingen doen groeien.Kinderen zijn de toekomst, wordt wel eens gezegd. Klopt, maar eigenlijk máken kinderen de toekomst. Tenminste, als we ze de kans geven en hen een duwtje in de rug geven. Dat is wat we doen met ‘inspirerend burgerschap’.In deze sessie kijk je door een burgerschapsbril naar Zill. Je leert hoe je van je leerplan gebruik kan maken om leerlingen: de wereld waarin ze leven grondig te leren kennen en te onderzoeken; te leren met elkaar in dialoog te gaan over wat er in hun wereld gebeurt, te leren hoe ze goed kunnen omgaan met verschillen tussen elkaar; samen actie te laten ondernemen om hun wereld beter te maken; … Kort gezegd: door inspirerend burgerschap ga je maximaal de mogelijkheden van Zill benutten om alle leerlingen te doen groeien als mens.Te bepalenTe bepalen