Filter
Locatie en datum
Postcode of gemeente
- Mens & maatschappij en Wetenschappen & techniek breed evalueren. Hoe doe je dat?Wil je weten hoe je de leerinhouden uit jouw onderwijsarrangementen over Mens & maatschappij en Wetenschappen & techniek op verschillende manieren kan evalueren? Wil je jou op een ervaringsgerichte manier verdiepen in het breed evalueren van leerinhouden over Mens & maatschappij en Wetenschappen & techniek? Ben je benieuwd naar het waartoe, wat en hoe van breed evalueren van deze leerinhouden? Dan is deze sessie iets voor jou!Op aanvraag
- Effectieve didactiek voor Mens & maatschappij met aandacht voor tijd- en ruimtekadersWist je dat je door het concretiseren van een aantal didactische principes krachtige onderwijsarrangementen voor Mens & maatschappij vanuit ZILL kan aanbieden aan je leerlingen? Heb je nood aan concrete handvaten en inspirerende praktijkvoorbeelden om vanuit een krachtige leeromgeving te werken aan de doelen van Mens & maatschappij? En wil je tenslotte zicht krijgen op een verticale leerlijn rond tijd- en ruimtekaders? Dan is deze sessie iets voor jou!Op aanvraag
- Onderzoekend en ontwerpend leren over Mens & maatschappijWist je dat het belangrijk en zinvol is om ook via onderzoekend en ontwerpend leren in te zetten op het leergebied "Mens en maatschappij" vanuit ZILL en zo bij te dragen tot een betere wereld? Wist je dat ZILL reeds alle leerinhouden om te werken aan inspirerend burgerschap en educatie voor duurzame ontwikkeling (EDO) omvat en dus geen "extra leerstof" is voor de leerlingen? In deze sessie maak je aldoende kennis met de EDO-carrousel, een specifieke methodiek om met leerlingen aan de slag te gaan rond maatschappelijke kwesties. We exploreren ook inspirerende praktijkvoorbeelden en tools die jullie ongetwijfeld motiveren om samen met de leerlingen aan de slag te gaan.Op aanvraag
- Burgerschapskompas basisonderwijs (reflectiemoment 31 mei)Voelen leerlingen zich thuis op je school? Hoe open staan je leerlingen ten opzichte van diversiteit? Ervaren ze inspraak in de school? Deze en andere vragen kom je te weten met het burgerschapskompas. .Het is een digitale vragenlijst voor leerlingen uit de derde graad van het basisonderwijs (10 tot 12 jaar). Op basis van de feedback kan je als school de brede vorming in zill verder vormgeven.31 mei 2022Online initiatiefOp aanvraag
- Burgerschapskompas secundair onderwijsVoelen leerlingen zich thuis op je school? Hoe open staan je leerlingen ten opzichte van diversiteit? Ervaren ze inspraak in de school? Deze en andere vragen kom je te weten met het burgerschapskompas. Het is een digitale vragenlijst voor leerlingen uit de eerste graad van het secundair onderwijs. Op basis van de feedback kan met je school verder werken aan het gemeenschappelijk funderend leerplan.19 mei 2022Online initiatiefOp aanvraag
- Burgerschapskompas basisonderwijs (reflectiemoment 24 mei)Voelen leerlingen zich thuis op je school? Hoe open staan je leerlingen ten opzichte van diversiteit? Ervaren ze inspraak in de school? Deze en andere vragen kom je te weten met het burgerschapskompas. .Het is een digitale vragenlijst voor leerlingen uit de derde graad van het basisonderwijs (10 tot 12 jaar). Op basis van de feedback kan je als school de brede vorming in zill verder vormgeven.24 mei 2022Online initiatiefOp aanvraag
- Lerend netwerk 'burgerschapskompas' SOHeb je het burgerschapskompas afgenomen in je school en wil je aan de slag met de resultaten? Wil je met andere leraren uitwisselen over mogelijke initiatieven en stappen om te werken aan (inspirerend) burgerschap, dan kan je terecht in dit lerend netwerk.Te bepalenTe bepalenOnline initiatief
- Burgerschap - Dialoogsessie 5 - Het BurgerschapskompasWij nodigen je van harte uit deel te nemen aan een of meerdere van onze internationale dialoogsessies over Burgerschap. Deze sessies zijn ontstaan uit een samenwerking tussen UCSIA, VERUS en Katholiek Onderwijs Vlaanderen. Vanaf oktober 2021 organiseren wij een keer per maand een online-sessie van 2 uur. In totaal zijn er 5 sessies. In elke sessie komt één perspectief op burgerschapsvorming aan bod, met steeds een korte inleiding (‘keynote’) en interactieve verwerking in breakoutrooms. Aan het einde is er nog een kort plenair afsluitingsmoment en blikken we kort vooruit naar de volgende sessie. De eerste dialoogsessie wordt op 13 oktober van 15 tot 17 uur geleid door Nynke Van Uffelen vanuit UCSIA met als onderwerp: Filosofisch - de paradox van democratisch burgerschap.Te bepalenTe bepalenOnline initiatief
- Burgerschap - Dialoogsessie 4 - Vergeet de ouders niet!Wij nodigen je van harte uit deel te nemen aan een of meerdere van onze internationale dialoogsessies over Burgerschap. Deze sessies zijn ontstaan uit een samenwerking tussen UCSIA, VERUS en Katholiek Onderwijs Vlaanderen. Vanaf oktober 2021 organiseren wij een keer per maand een online-sessie van 2 uur. In totaal zijn er 5 sessies. In elke sessie komt één perspectief op burgerschapsvorming aan bod, met steeds een korte inleiding (‘keynote’) en interactieve verwerking in breakoutrooms. Aan het einde is er nog een kort plenair afsluitingsmoment en blikken we kort vooruit naar de volgende sessie. De eerste dialoogsessie wordt op 13 oktober van 15 tot 17 uur geleid door Nynke Van Uffelen vanuit UCSIA met als onderwerp: Filosofisch - de paradox van democratisch burgerschap.Te bepalenTe bepalenOnline initiatief
- Burgerschap - Dialoogsessie 3 - Dialoogcirkel en Community Service Learning (CSL)Wij nodigen je van harte uit deel te nemen aan een of meerdere van onze internationale dialoogsessies over Burgerschap. Deze sessies zijn ontstaan uit een samenwerking tussen UCSIA, VERUS en Katholiek Onderwijs Vlaanderen. Vanaf oktober 2021 organiseren wij een keer per maand een online-sessie van 2 uur. In totaal zijn er 5 sessies. In elke sessie komt één perspectief op burgerschapsvorming aan bod, met steeds een korte inleiding (‘keynote’) en interactieve verwerking in breakoutrooms. Aan het einde is er nog een kort plenair afsluitingsmoment en blikken we kort vooruit naar de volgende sessie. De eerste dialoogsessie wordt op 13 oktober van 15 tot 17 uur geleid door Nynke Van Uffelen vanuit UCSIA met als onderwerp: Filosofisch - de paradox van democratisch burgerschap.Te bepalenTe bepalenOnline initiatief
- Burgerschap - Dialoogsessie 2 - Leerlingparticipatie en persoonsvormingWij nodigen je van harte uit deel te nemen aan een of meerdere van onze internationale dialoogsessies over Burgerschap. Deze sessies zijn ontstaan uit een samenwerking tussen UCSIA, VERUS en Katholiek Onderwijs Vlaanderen. Vanaf oktober 2021 organiseren wij een keer per maand een online-sessie van 2 uur. In totaal zijn er 5 sessies. In elke sessie komt één perspectief op burgerschapsvorming aan bod, met steeds een korte inleiding (‘keynote’) en interactieve verwerking in breakoutrooms. Aan het einde is er nog een kort plenair afsluitingsmoment en blikken we kort vooruit naar de volgende sessie. De eerste dialoogsessie wordt op 13 oktober van 15 tot 17 uur geleid door Nynke Van Uffelen vanuit UCSIA met als onderwerp: Filosofisch - de paradox van democratisch burgerschap.Te bepalenTe bepalenOnline initiatief