- Van data naar prioriteiten en actieplan- beleidsmedewerkers (Bu)BaOActieplannen worden door scholen vaak als overweldigend ervaren. Meestal is dit te wijten aan een combinatie van het grote aantal prioriteiten waarop wordt ingezet en de overload aan informatie die men in de actieplannen kwijt wil. Men zal er dus moeten op toezien dat de actieplannen die men hanteert ook werkbaar zijn. Tijdens dit initiatief leer je hoe je vanuit data en prioriteiten tot een goed werkbaar actieplan komt; hoe je tijdens de uitvoering ervan de voortgang van de acties kan monitoren én hoe je aan de slag kan gaan met de resultaten.Meerdere dataBrugge
- Adventsbezinning voor directies - Minderbroedermuseum Sint-TruidenWe nodigen de Limburgse directies graag uit voor onze jaarlijkse Adventsbezinning. Dit jaar zijn we welkom in Museum De Mindere te Sint-Truiden. De dag bestaat uit een (voorbeeld)bezinning, gezamenlijke maaltijd, eucharistieviering, rondleiding en dit in het thema: op zoek naar en aan de slag met onze (inspiratie)bronnen.14 december 2023Sint-Truiden
- Het Forum - Teamgericht werken aan burgerschapsonderwijs (secundair onderwijs) (12/12/2023)Karel de Grote hogeschool, Onderzoekscentrum Toekomstgericht Onderwijs: We lichten kort ons praktijkonderzoek over teamgericht aan burgerschap werken toe. We stellen onze website voor, waar je handvaten en ideeën kan vinden over samenwerken aan burgerschap. Hierna zullen we uitwisselen over manieren waarop burgerschap op school georganiseerd kan worden en hoe je kan samenwerken.12 december 2023Online
- Bezinning voor onderwijsmensen in de Abdij van AverbodeInzet in het onderwijs en bezinning hebben elkaar nodig. Ze verhouden zich tot elkaar zoals gist en deeg. Bezinning is de gist. Een ‘Bezinning voor onderwijsmensen’ is er voor al wie in het onderwijs werkzaam is. Ze levert geen fast food voor onmiddellijke en voor onmiddellijke en concrete toepassingen in je beroepspraktijk, wel duurzame voedingsstoffen die een stevige fond leggen en lang doorwerken in je werk. Ze dringt binnen tot in de diepste vezels van je onderwijsleven en geeft er een toegevoegde adem aanReflecteren over de bronnen van je inzet in het onderwijs maakt deel uit van je deskundigheid, van je integrale vorming als onderwijsmens, van je beroepsspiritualiteit. Vanzelfsprekend heb je wel eens vers proviand nodig. Met voedzame ingrediënten. En in gepaste dosis. In een Bezinning voor onderwijsmensen vind je die.Meerdere data
- Maatschappijkritisch denken en burgerschapBen je op zoek naar concrete werkvormen, prikkelende dilemma’s en casussen over maatschappelijke thema’s? Wil je jouw leerlingen stimuleren in kritisch denken? Wil je hen inleiden in de basisbeginselen van de democratie? Tijdens deze nascholing leer je hoe je verschillende maatschappelijke thema’s kan aanraken binnen jouw vak en dit vanuit verschillende (filosofische, culturele, sociologische) perspectieven: klimaat, fake news en democratie. Deze nascholing biedt bovendien kansen om burgerschap te concretiseren in jouw klaspraktijk en om het gemeenschappelijk funderend leerplan te realiserenMeerdere dataOp locatie en online
- Lerend netwerk: dol op deze bol. Met inspirerend burgerschap je leerlingen doen groeien.Kinderen zijn de toekomst, wordt wel eens gezegd. Klopt, maar eigenlijk máken kinderen de toekomst. Tenminste, als we ze de kans geven en hen een duwtje in de rug geven. Dat is wat we doen met ‘inspirerend burgerschap’.In deze sessie kijk je door een burgerschapsbril naar Zill. Je leert hoe je van je leerplan gebruik kan maken om leerlingen: de wereld waarin ze leven grondig te leren kennen en te onderzoeken; te leren met elkaar in dialoog te gaan over wat er in hun wereld gebeurt, te leren hoe ze goed kunnen omgaan met verschillen tussen elkaar; samen actie te laten ondernemen om hun wereld beter te maken; … Kort gezegd: door inspirerend burgerschap ga je maximaal de mogelijkheden van Zill benutten om alle leerlingen te doen groeien als mens.Meerdere dataOp locatie
- Wereldoriëntatie (Mens en maatschappij): krachtig aan de slag met de samenlevingBen je nieuwsgierig naar effectieve didactiek om krachtig aan de slag te gaan met de leerinhouden van samenleving? Heb je nood aan concrete handvaten en inspirerende praktijkvoorbeelden om vanuit een krachtige leeromgeving te werken aan doelen over de samenleving? En wil je tenslotte zicht krijgen op tools voor onderwijsarrangementen over de samenleving via onderzoekend en ontwerpend leren? Dan is deze sessie iets voor jou!Meerdere dataOp locatie
- Wereldoriëntatie (Mens en maatschappij): krachtig aan de slag met de samenlevingBen je nieuwsgierig naar effectieve didactiek om krachtig aan de slag te gaan met de leerinhouden van samenleving? Heb je nood aan concrete handvaten en inspirerende praktijkvoorbeelden om vanuit een krachtige leeromgeving te werken aan doelen over de samenleving? En wil je tenslotte zicht krijgen op tools voor onderwijsarrangementen over de samenleving via onderzoekend en ontwerpend leren? Dan is deze sessie iets voor jou! Dit aanbod is zowel mogelijk op een studiedag als op een personeelsvergadering.Op aanvraag
- Wereldoriëntatie (Mens en maatschappij): krachtig aan de slag met tijd en ruimteBen je nieuwsgierig naar effectieve didactiek om krachtig aan de slag te gaan met de leerinhouden van tijd en ruimte? Heb je nood aan concrete handvaten en inspirerende praktijkvoorbeelden om vanuit een krachtige leeromgeving te werken aan de doelen van tijd en ruimte? En wil je tenslotte zicht krijgen op het wat en hoe van een schooleigen verticale leerlijn rond tijd- en ruimtekaders? Dan is deze sessie iets voor jou! Dit aanbod is zowel mogelijk op een studiedag als op een personeelsvergadering.Op aanvraag