Mera’s ontdekkoffer toont je dat werken aan de wereld in je klas en inspirerend burgerschap geen losstaande activiteit hoeft te zijn. Ook met thema’s die zich daar op het eerste gezicht niet toe lenen kun je veel binnenbrengen in je klas. Daarom is in deze koffer gekozen voor STEAM. Een groot begrip dat op zichzelf al een uitdaging vormt in de kleuterklas maar heel wat kansen biedt om rond te werken.
Mera’s ontdekkoffer’ is een educatief uitleenpakket op maat van de eerste en tweede kleuterklas. Mera is een nieuwsgierige, leergierige kleuter die graag op onderzoek gaat. Ze neemt je mee in haar leefwereld: het huis waar ze woont met haar gezin. De kleuters maken kennis met beelden die de diversiteit van onze wereld weerspiegelen en stereotypen doorbreken. Je krijgt tips om als leraar je belangstellingscentra of thema’s divers en mondiaal uit te breiden en om impliciet de brede diversiteit te weerspiegelen in je klasinrichting.
Met de ontdekkoffer kun je de kleuters stimuleren in het speels ontwikkelen en laten groeien van STEAM-vaardigheden. Daarbij staan zelf ontdekken, kritisch denken en oplossingsvermogend handelen centraal. De koffer is modulair opgebouwd, wat wil zeggen dat je kunt kiezen met welke activiteiten je aan de slag gaat én in welke volgorde. Zo kun je de koffer gebruiken op maat van jouw klas.
Groeien in inspirerend burgerschap kan al vroeg beginnen.
Met het materiaal van Mera’s ontdekkoffer werk je met jonge kinderen aan identiteit vormen, onderzoeken, en verbindend dialogeren.
Ze leren de verscheidenheid van mensen als een rijkdom ervaren en die benutten (SErv2) Ze ervaren door ontmoetingen met mensen uit een andere cultuur en door informatie uit media dat mensen een andere levenswijze hebben dan zijzelf. Ze tonen interesse voor anderen en bereidheid rekening te houden met anderen. Ze zien gelijkenissen en verschillen tussen mensen.
Ze ervaren, onderzoeken, stellen vast en illustreren hoe mensen op verschillende manieren samenleven en groepen vormen (OWsa1)
Ze zijn nieuwsgierig naar en tonen bereidheid het nieuwe te ontdekken en erover te leren (IVoc1)
Ze exploreren en experimenteren in de wereld rondom zich (IVoc2)
Ze waarderen de aarde als een plaats om te leven en drukken dit uit, ze vergelijken levenswijzen hier en elders met elkaar (OWru3)
Met Mera’s ontdekkoffer toon je dat werken aan de wereld in je klas en inspirerend burgerschap geen losstaande activiteit hoeft te zijn. Ook met thema’s die zich daar op het eerste gezicht niet toe lenen kun je veel binnenbrengen in je klas. Daarom is in deze koffer gekozen voor STEAM, een groot begrip dat op zichzelf al een uitdaging vormt in de kleuterklas maar heel wat kansen biedt om rond de wereld te werken.
In STEAM-activiteiten maken kleuters kennis met het eigen leer- en groeivermogen. Ze krijgen de ruimte om te ontdekken, te ervaren, ontwerpen aan te passen, samen te werken en te werken aan cognitieve, interpersoonlijke en intrapersoonlijke competenties. Ze leren hun algoritmische vaardigheden te versterken. Dit alles op een laagdrempelige, speelse en op ontdekking gerichte manier. Bij STEAM is het leerproces vaak belangrijker dan het eindresultaat
Mera’s ontdekkoffer sluit op die manier aan bij het jonge kind als onderzoeker.