De tool ‘Een beginsituatieanalyse van educatie voor duurzame ontwikkeling’ is bedoeld voor teams die een beginsituatieanalyse rond educatie voor duurzame ontwikkeling op hun school willen maken en zich vervolgens willen toeleggen op een rijk EDO-aanbod op school. Via de tool wordt een overzicht gegenereerd van alle reeds lopende initiatieven op school die bijdragen tot de realisatie van de duurzame ontwikkelingsdoelen.
Deze tool werd ontwikkeld door het project VALIES (meer info op het edo-platform) en uitgetest in scholen van Katholiek Onderwijs Vlaanderen.
Duurzame ontwikkeling is een ontwikkeling naar een leefbare wereld die voorziet in de behoeften van onszelf en anderen, nu en in de toekomst, hier en elders op de planeet.
In september 2015 werden de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen of Sustainable Development Goals (SDGs) formeel aangenomen door de algemene vergadering van de VN met Agenda 2030 voor Duurzame Ontwikkeling.
Gedurende de komende jaren moeten 17 SDGs een actieplan vormen om de mensheid te bevrijden van armoede en de planeet terug op de koers richting duurzaamheid te plaatsen. Deze met elkaar samenhangende doelen reflecteren de drie dimensies van duurzame ontwikkeling:
De SDGs kunnen onderverdeeld worden in vijf grote thema’s:
Onderwijs is natuurlijk een belangrijke manier om aan de 17 Duurzame Ontwikkelingsdoelen te werken - 'kwaliteitsonderwijs' is op zich ook een SDG! - maar het is niet eenvoudig om hier rond te werken. Dit vraagt namelijk om de complexe uitdagingen rond duurzaamheid (vb. SDG 1 ‘geen armoede’, SDG 12 ‘verantwoorde consumptie en productie’, … ) te vertalen in competenties voor leraren en leerlingen.
Vandaar de nood om in ons onderwijsaanbod te voorzien in Educatie voor Duurzame Ontwikkeling (EDO). Educatie voor duurzame ontwikkeling (EDO) is gericht op de ontwikkeling van wat we de 'actiecompetentie' noemen door
over een leefbare wereld,
Het concretiseren van drie EDO-principes (‘samen’, ‘onderzoekend’ en ‘actiegericht’) bieden daartoe handvaten. De EDO-principes zijn onder de vorm van doelen in ontwikkelingsdoelen, eindtermen en leerplannen geïntegreerd waardoor EDO expliciet in het onderwijsaanbod van elke school voorzien wordt.
In inspirerend burgerschap integreren we de principes van EDO in de vijf pijlers. Als leraar kan je er sowieso van op aan dat e.e.a. in de leerplannen van Katholiek Onderwijs Vlaanderen verwerkt is.
De tool ‘Een beginsituatieanalyse van educatie voor duurzame ontwikkeling’ is bedoeld voor teams die een beginsituatieanalyse rond educatie voor duurzame ontwikkeling op hun school willen maken en zich vervolgens willen toeleggen op een rijk EDO-aanbod op school. Via de tool wordt een overzicht gegenereerd van alle reeds lopende initiatieven op school die bijdragen tot de realisatie van de duurzame ontwikkelingsdoelen.
Voor teams die nog niet vertrouwd zijn met DO en EDO is het aangewezen om voorafgaand aan het maken van de beginsituatie van EDO op school de presentatie over duurzame ontwikkeling en educatie voor duurzame ontwikkeling in teamverband te bekijken, voorzien van de nodige toelichting die vermeld staat bij de notities. Je vindt de ppt onderaan de fiche van deze tool als download.
Teams of deelteams die op basis van de beginsituatieanalyse prioriteiten willen bepalen voor de toekomstige EDO-werking op school kunnen daarvoor gebruik maken van de tool ‘Kansencirkel’, ook wel ‘Kandoe’ genoemd.
Je zal met je team hoogstwaarschijnlijk ervaren dat het niet evident is om een EDO-initiatief bij één SDG te plaatsen. Dat klopt: alle SDG’s zijn met elkaar verbonden . In functie van goed onderwijs over EDO moet een inhoudelijk thema dat aansluit bij een SDG dan ook altijd breed benaderd worden zodat de verbanden met andere SDG’s blootgelegd worden.
VALIES is een cocreatief onderzoeksproject dat inzet op de professionele ontwikkeling van leraren om samen met hun schoolteam Educatie voor Duurzame Ontwikkeling succesvol te maken in de eigen school. VALIES is een samenwerking tussen de Universiteit Antwerpen, de Katholieke Universiteit Leuven, de Arteveldehogeschool, Katholiek Onderwijs Vlaanderen, Provinciaal Onderwijs Vlaanderen en wordt gefinancierd door het FWO.