Met je klas: stellingenspel pesten

Met dit stellingenspel kun je met leerlingen praten over pesten.

Doelstelling

sla link op in klembord

Kopieer

Deze oefening werd ontwikkeld om als schoolteam inzicht te krijgen in de ervaringen, meningen, percepties en attitudes van leerlingen over verschillende vormen van pesten. Deze oefening werd dus in de eerste plaats ontwikkeld om te kunnen werken aan kwaliteitsontwikkeling.
Deze oefening werkt enkel in een veilige omgeving. Je kunt ze niet gebruiken om leerlingen te evalueren.

Doelgroep

sla link op in klembord

Kopieer

Dit stellingenspel werd ontwikkeld voor leerlingen van de eerste graad secundair onderwijs.

Verloop

sla link op in klembord

Kopieer

  • Lees eerst het werkdocument en bekijk de video over gesprekstechnieken voor kinderen en jongeren
  • Zeg een stelling luidop (print eventueel af op groot papier en hang ergens goed zichtbaar op).
  • Laat leerlingen reageren door zichzelf in de ruimte te positioneren. Als ze helemaal links gaan staan, gaan ze akkoord met de stelling. Staan ze rechts, gaan ze niet akkoord met de stelling. Hiertussen kunnen ze variëren.
  • Je kunt kiezen welke stellingen het meest aansluiten bij jouw leerlingen – uiteraard moeten niet alle stellingen aan bod komen.

    Over deze databank

    Wil je aan de slag in je klas rond inspirerend burgerschap? In deze toolbox vind je inspirerende werkvormen om zo met je leerlingen te starten! 
    Werk je in het basisonderwijs? In de Zill-bib vind je een steeds groeiend aanbod aan praktijkvoorbeelden die aansluiten bij inspirerend burgerschap voor het basisonderwijs.

    ×
    Kijkt als...
    Niveau
    Regio