Educatie voor Duurzame Ontwikkeling (EDO) brengt leerlingen de nodige competenties bij om acties te ondernemen die bijdragen tot duurzame ontwikkeling. De aanpak van EDO is pluralistisch, holistisch en actiegericht. Een leraar kan werk maken van EDO in zijn of haar klas, maar het is noodzakelijk dit te ondersteunen met een efficiënt, duurzaam en effectief schoolbeleid rond EDO. Deze fiche geeft enkele handvaten om daar samen aan te werken.
Artikel:
Verhelst, D., Vanhoof, J., Boeve-de Pauw, J. & Van Petegem, P. (2020). Building a conceptual framework for an ESD-effective school organization, The Journal of Environmental Education, 51(6), 400-415. DOI: 10.1080/00958964.2020.1797615
Website:
Verhelst, D. (2020, 6 oktober). 8 kenmerken van effectief schoolbeleid voor educatie voor duurzame ontwikkeling. Edubron blogt. http://www.edubronblogt.be/uncategorized/edo_effectieveschool/
Deze 8 kenmerken bieden een kader om als school een effectief EDO-beleid te voeren:
Deze 8 kenmerken zijn het resultaat van een onderzoek dat kadert binnen het VALIES-project van onderzoeksgroep Edubron. VALIES is een samenwerking tussen Universiteit Antwerpen, Katholieke Universiteit Leuven, Artevelde Hogeschool, Provinciaal Onderwijs Vlaanderen en Katholiek Onderwijs Vlaanderen.
Figuur 1: 8 kenmerken van de EDO-effectieve school
De 8 kenmerken van een EDO-effectieve school kunnen ingezet worden in basis- en secundaire scholen die de ambitie hebben om te werken rond EDO. Educatie voor Duurzame Ontwikkeling wordt erg ruim ingevuld. Onder andere de brede invulling van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen illustreert dit.
Voor je als het team aan de slag gaat met dit kader is het belangrijk dat alle teamleden voeling hebben met de kenmerken. Elk teamlid moet het belang inzien van elk kenmerk. Je moet er als trekker van EDO rekening mee houden dat het voor leraren - in de veelheid van verwachtingen en taken die zij op zich nemen - niet altijd voldoende overtuigend is om vanuit onderzoek aan te geven dat iets belangrijk is. Het onvoldoende koppelen van dit theoretisch kader aan de praktijk, is dan ook een valkuil. Om dit te vermijden kan een (interne of externe) begeleider de volgende stappen doorlopen:
De 8 kenmerken van een EDO-effectieve school kunnen een leidraad zijn om samen in gesprek te gaan over wat al sterk en wat nog minder sterk uitgewerkt is. Door het verzamelen van concrete, actuele voorbeelden bij elk van de kenmerken, krijgt je als team een overzicht van de huidige situatie. Op basis hiervan kan je samen doelgerichte keuzes maken om één of enkele kenmerken van een EDO-effectieve school met prioriteit uit te werken.
Voor meer informatie over de 8 kenmerken van een EDO-effectieve school, kan je Els De Smet contacteren. Als één van de medewerkers van het VALIES-project en pedagogisch begeleider van Katholiek Onderwijs Vlaanderen is zij uitstekend geplaatst om je verder op weg te helpen: