De school maakt deel uit van een buurt, een gemeente, een stad. Welke kansen biedt de omgeving van de school om aan inspirerend burgerschap te werken?
Leerlingen willen deel uitmaken van de wereld, een stem hebben en betekenisvolle dingen doen. De school is daartoe een oefenplaats, maar geen eiland. De school maakt deel uit van een buurt, een gemeente, een stad. Wellicht grijp je de kans al op allerlei manieren aan: verbinding zoeken met de buurt van de school, de mensen in de buurt, de plekken waar je fijne en leerrijke momenten kan beleven met je leerlingen… Bekijk dit ook eens met de bril van inspirerend burgerschap, en zoek uit of je nog een stapje verder kan gaan. Voor leerlingen van het secundair kan het principe van Community Service Learning inspiratie bieden. In wat hier volgt zoomen we in op mogelijkheden voor het basisonderwijs.
Onderzoeken: leven er vragen bij je leerlingen over de buurt? Is er lokaal nieuws dat de aandacht trekt en uitnodigt tot onderzoek? En hoe houden gebeurtenissen in de buurt verband met de ruimere wereld?
Verbindend dialogeren: welke kansen biedt de buurt om verbondenheid te voelen en te stimuleren? Welke mogelijkheden zijn er om je leerlingen de waarde en de uitdaging van diversiteit te laten ervaren?
Actie ondernemen: de nabije omgeving is voor kinderen bij uitstek de plaats om te ervaren hoe fijn het is om impact te hebben. Zijn er bestaande gelegenheden om actie te ondernemen en als klas of als school bij te dragen aan een betere wereld dichtbij? Of bedenk je na een onderzoek in de buurt zelf een goede actie?
Enkele voorbeelden van lokale initiatieven:
De website van kind en samenleving biedt soms ook inspiratie/projecten…: bv. Postkaartjes — Loslopend kind en Ruimtehelden: participatief leerpakket rond ruimtebewustzijn ~ Kind & Samenleving (k-s.be)