Filter zoekresultaten

Zoek
  • Selecteer deze optie als je enkel binnen dit thema wil zoeken

Types
  • Vakkenpagina

    Overzicht van alle leerplannen met ondersteunend materiaal per leerplan.

  • Actiedag ACLVB op dinsdag 29 april 2025

    do 24 april 2025

    Op dinsdag 29 april zullen op sommige plaatsen ACLVB-leden deelnemen aan informatie- en sensibiliseringsacties over de besloten of voorgenomen regeringsmaatregelen. Werknemers kunnen daardoor afwezig zijn van het werk. 29 april wordt als een stakingsdag beschouwd. Voor praktische info verwijzen we naar omzendbrief PERS/2013/02 van 25/06/2013.

  • Info en inspiratie overlijden paus Franciscus

    do 24 april 2025

    Op paasmaandag overleed paus Franciscus. Zijn overlijden laat ook ons als katholiek onderwijs niet onberoerd. Op de Hope Happening waren we in september getuige van zijn inspiratie naar jongeren toe. Veel scholen besteden de komende dagen aandacht aan zijn uitvaart, met een terugblik op zijn leven. Via de link vind je materialen, zowel geschikt voor secundair als basisonderwijs.

  • Leidraad 'Differentiatie: samen naar de meet'

    do 24 april 2025

    Op de leerplanpagina van toerisme (2de en 3de graad) en van toeristische geografie (3de graad) werden bij ‘inspirerend materiaal’ volgende documenten toegevoegd:een samenvatting van de leidraad ‘Differentiatie: samen naar de meet’de toepassing van (de aanbevelingen in) de leidraad op de leerplannen toerisme en toeristische geografie.

  • Leidraad ‘Differentiatie: samen naar de meet’

    do 24 april 2025

    Op de leerplanpagina van onthaal & recreatie (2de en 3de graad) werden bij ‘inspirerend materiaal’ volgende documenten toegevoegd:een uitgebreide samenvatting van de leidraad ‘Differentiatie: samen naar de meet’de toepassing van (de aanbevelingen in) de leidraad op de leerplannen onthaal & recreatie.

  • Motiveer jij ook je leraren om zich in te schrijven voor de leerplannennieuwsbrief?

    do 24 april 2025

    Leraren hebben nood aan overzichtelijke informatie over leerplannen. In onze maandelijkse leerplannennieuwsbrief bundelen we daarom de laatste updates, aangevuld met praktijkvoorbeelden en nascholingsinformatie. Ze vinden er antwoorden op vragen en ondersteuning voor lesvoorbereidingen. Bovendien ontvangen ze een nieuwsbrief op maat met items uit de leerplannen die ze geven.

  • Staking ACOD voor personeelsleden in alle onderwijsinstellingen op 29 april 2025

    do 24 april 2025

    ACOD heeft een stakingsaanzegging ingediend voor dinsdag 29 april 2025 voor de personeelsleden van alle onderwijsinstellingen in Vlaanderen en Brussel. ACOD-leden hebben de mogelijkheid om, naar hun keuze, hetzij voor één uur, hetzij voor een halve dag, hetzij voor een volledige dag te staken. Voor praktische info verwijzen we naar omzendbrief PERS/2013/02 van 25/06/2013.

  • Contact gegevens Katholiek Onderwijs Vlaanderen

    Je vindt hier de contactgegevens van onze diensten waar je terechtkunt bij ernstige situaties.

  • Hoe behandel je klachten?

    Je vindt hier informatie over hoe je een klacht kan behandelen.

  • Hoe neem je de klachtenregeling op in het schoolreglement?

    Je vindt hier praktische info over het opnemen van de klachtenregeling in het schoolreglement.

  • Hoe omgaan met een klacht?

    Je vindt hier informatie hoe je als school kan omgaan met een klacht.

  • Hoe stel je een klachtencommissie samen?

    Je vindt hier informatie over hoe je een klachtencommissie kan samenstellen.

  • Klachtenregeling

    Katholiek Onderwijs Vlaanderen heeft tot 30 juni 2025 een centrale regeling voor de behandeling van klachten van leerlingen en hun ouders over basis- en secundaire scholen, centra voor deeltijds beroepssecundair onderwijs en internaten. Deze regeling beoogt vanuit de eigenheid van het katholieke onderwijsnet een kwaliteitsvolle klachtenbehandeling. De beoordeling van individuele klachten gebeurt door een klachtencommissie die bestaat uit vertegenwoordigers van verschillende organisaties. Ouders en leerlingen kunnen via onze webtool tot uiterlijk 30 juni 2025 klacht indienen bij de klachtencommissie van Katholiek Onderwijs Vlaanderen.Vanaf het schooljaar 2025-2026 wordt deze centrale regeling echter afgeschaft. Ze bleekt niet te voldoen aan het vooropgestelde doel. Enerzijds heeft de klachtencommissie een onduidelijke rol. Zij kan geen beslissingen nemen. Ze probeert te bemiddelen zonder bemiddelingstraject. Ze probeert onafhankelijk/onpartijdig te zijn terwijl de leden ervan ten dienste staan van de schoolbesturen. Ouders verwachten vaak dat de klachtencommissie de plaats inneemt van de directeur en/of schoolbestuur. Dit leidt tot frustratie jegens Katholiek Onderwijs Vlaanderen als organisatie en de klachtencommissie als 'bemiddelingsplatform'.Anderzijds ervaren ook scholen de klachtenprocedure veelal als frustrerend. Ze voelen zich ter verantwoording geroepen. Er is dus voor geen van beide partijen sprake van enige louterend effect, noch vindt er ter zitting enig moment van genoegdoening plaats. Het eindresultaat zijn twee gefrustreerde partijen; ouders én schoolbestuur.  Duidelijk is geworden dat klachten dus enkel op school, onder de verantwoordelijkheid van het schoolbestuur, zelf opgelost kunnen worden, niet tijdens een zitting in Brussel, soms maanden na de feiten. Daarom beschrijft elke school vanaf het schooljaar 2025-2026 in het eigen schoolreglement hoe ze hun interne klachtenregeling organiseert. Ouders en leerlingen kunnen vanaf dan hun klacht daar indienen. Daarom bieden we hieronder verschillende handvaten aan voor het behandelen van klachten. Het is geen strikte set regels, maar eerder een korte praktische gids die je helpt het proces op een zorgvuldige en gestructureerde manier te doorlopen. Het doel is om ervoor te zorgen dat de klacht serieus wordt genomen én dat er getracht wordt om samen te zoeken naar een oplossing.

  • Tabel met houtsoorten voor buitenschrijnwerk

    Doordat bepaalde houtsoorten verdwijnen en nieuwe mogelijkheden zich aandienen op de markt, is het niet altijd evident om de meest geschikte houtsoort voor raamkaders te bepalen. Deze poster zet je op het goede spoor met:  ​

  • Wat is een klacht?

    Je vindt hier informatie over welke klacht je als school mag behandelen.

  • Controlelijsttructuur&Cultuur

    Wij stelden voor jou een controlelijst voor informatie-uitwisseling op. Deze lijst bestaat uit twee delen:de meer zakelijke aspecten, de buitenkant of structuurde waarden- en cultuurgebonden aspecten, de binnenkant of cultuur

  • ToolRatioAnalyse

    Met deze tool kan je een ratio-analyse maken van een gereorganiseerde vzw

  • Bronnen voor de filosofieleraar

    In deze presentatie van prof. dr. Griet Galle uit 2021 vind je een zeer uitgebreid en gebruiksvriendelijk overzicht van verschillende bronnen die je kunnen inspireren voor je lessen filosofie.

  • Filosofische films en series

    Hier vind je een lijst met films en series die filosofische thema's behandelen en zo inspiratie kunnen bieden voor de lessen filosofie.

  • Hoe werkt de leerlingenraad concreet?

    Meer over het huishoudelijk reglement, de afvaardiging, de logistieke ondersteuning en de financiële middelen.

  • JAL-doc_III-Eco-d_vanaf_1_september_2024

    JAL staat voor jaarplan – agenda – leerplan. Met deze tool kan je een jaarplanning opmaken. In het overzicht reiken we suggesties aan voor de manier waarop je aan leerplandoelen kan werken en geven we de samenhang met doelen uit andere leerplannen aan.

  • Participatiedecreet: de leerlingenraad

    Scholen hebben een rijke traditie om samen met geëngageerde mensen hun beleid vorm te geven. Ze zorgen er bewust voor dat de diverse onderdelen van de eigen schoolstructuur (bv. kleuter- en lagere school in de basisschool, verschillende graden, onderwijsvormen, studierichtingen in de secundaire school of opleidingsvorm) representatief vertegenwoordigd zijn. De verschillende betrokkenen investeren hier veel tijd en energie in. Katholiek Onderwijs Vlaanderen is voorstander van het huidige participatiedecreet. Het houdt het evenwicht tussen flexibiliteit en decretale regels. Elke school en elke geleding organiseert zich het best volgens de eigen cultuur. Dit leidt tot een hogere transparantie en minder planlast voor alle betrokkenen.  De regeling over de participatie op school van leerlingen in het gewoon en buitengewoon basis- en secundair onderwijs (voltijds en deeltijds) is opgenomen in:het decreet van 2 april 2004 "Participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad";de ministriële omzendbrief GD/2004/03 van 13 juli 2044 "Lokale participatieregeling in het basis- en secundair onderwijs".

  • Waarover kan de leerlingenraad beslissen?

    De leerlingenraad kan advies geven op vraag van de schoolraad en op eigen initiatief. Het heeft ook recht op informatie van het schoolbestuur en tegelijk informatieplicht.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio