14
Project System Change (Broederlijk Delen)
Lesmethodiek met insteek rond systeemverandering voor 2de en 3de graad secundair onderwijs.
We verwijzen door: walk in my shoes - kruip in de huid van een vluchteling
’Walk in my shoes’ is een gratis online educatieve serious game die je onderdompelt in het leven van een jongere die zijn/haar land moet ontvluchten. Je maakt kennis met Sifa uit Congo, Hassan uit Syrië of Senait uit Eritrea. De drie tieners staan voor erg moeilijke en levensbepalende keuzes.
We verwijzen door: other talk - teaching migration
Er bestaat best veel materiaal om rond burgerschapsvorming en/of duurzaamheidseducatie te werken. We helpen je het bos door de bomen te zien en wijzen je in deze toolbox de weg naar vindplaatsen van lesmateriaal dat je in het kader van inspirerend burgerschap kunt gebruiken.
We verwijzen door: Mera's ontdekkoffer
Mera’s ontdekkoffer toont je dat werken aan de wereld in je klas en inspirerend burgerschap geen losstaande activiteit hoeft te zijn. Ook met thema’s die zich daar op het eerste gezicht niet toe lenen kun je veel binnenbrengen in je klas. Daarom is in deze koffer gekozen voor STEAM. Een groot begrip dat op zichzelf al een uitdaging vormt in de kleuterklas maar heel wat kansen biedt om rond te werken.
We verwijzen door: Broederlijk Delen
Concrete instrumenten om werk te maken van burgerschap in je school en in je klas.
Met je team: EDO-effectieve school
Educatie voor Duurzame Ontwikkeling (EDO) brengt leerlingen de nodige competenties bij om acties te ondernemen die bijdragen tot duurzame ontwikkeling. De aanpak van EDO is pluralistisch, holistisch en actiegericht. Een leraar kan werk maken van EDO in zijn of haar klas, maar het is noodzakelijk dit te ondersteunen met een efficiënt, duurzaam en effectief schoolbeleid rond EDO. Deze fiche geeft enkele handvaten om daar samen aan te werken.
Met je klas: praktijkvoorbeelden Zill
In de Zill-bib vind je verschillende praktijkvoorbeelden die je kunnen inspireren om rond inspirerend burgerschap te werken. Via deze fiche vind je ze snel(ler)!
Met je team: reflecteren over de resultaten van het burgerschapskompas
Met deze werkvorm kun je op een personeelsvergadering je team betrekken bij het reflecteren over de resultaten van het burgerschapskompas.
Met je klas: Wicked problems door de leerlingen
De leerlingen brainstormen rond mogelijke ‘wicked problems’ of ‘complexe problemen’ (zoals klimaatverandering, diversiteit, armoede, …) om rond te werken.
Met je klas: oorzaken en gevolgen om op door te denken
De leerlingen denken na over oorzaken (van oorzaken) en gevolgen (van gevolgen) van een actuele kwestie of probleem en visualiseren dit.
Met je team: brainstormen rond een thema
De leerlingen en leraren brainstormen rond een thema en bekijken dit breed vanuit diverse invalshoeken: het sociale, ecologische en economische perspectief. Ze zoeken linken met de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen.
Deze tool werd ontwikkeld door VALIES en uitgetest in scholen van Katholiek Onderwijs Vlaanderen.
Deze tool werd ontwikkeld door VALIES en uitgetest in scholen van Katholiek Onderwijs Vlaanderen.
Met je klas: Let the picture speak (Storytelling)
Via deze tool kijken leerlingen nieuwsgierig naar nieuwsfeiten en ontdekken ze het onderscheid tussen waarneming en interpretatie.
Met je klas: Big Questions - 'question kits'
Met deze tool stimuleer je leerlingen tot zelfstandig en kritisch nadenken over 'big questions': grote vragen die oproepen tot diepere gedachten en verdere inzichten.
Met je klas: inspirerend burgerschap en big questions
De wereld is complex. In dit dossier geven we je als leraar wat achtergrond en enkele handvaten om die complexiteit met je leerlingen te onderzoeken.