De leerlingen en leraren brainstormen rond een thema en bekijken dit breed vanuit diverse invalshoeken: het sociale, ecologische en economische perspectief. Ze zoeken linken met de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen.
Deze tool werd ontwikkeld door VALIES en uitgetest in scholen van Katholiek Onderwijs Vlaanderen.
Leerlingen en leraren bekijken een (alledaags) thema breed door het te benaderen vanuit verschillende invalshoeken en te linken aan de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen.
Een lerarenteam of leerlingengroep wil werken rond een bepaald thema. Om dit thema te laten aansluiten bij duurzame ontwikkeling en burgerschap brainstormen ze over het thema:
Het resultaat van deze brainstormoefening is een brede blik op een thema als basis om het thema (of een deel ervan) verder te onderzoeken. Eén van de mogelijkheden is om met de input uit de mindmap een relatiecirkel op te bouwen waarin de deelnemers oorzaken en gevolgen met elkaar verbinden om meer inzicht te krijgen in het thema. Bekijk hiervoor het praktijkvoorbeeld De relatiecirkel.
Tip: maak deze oefening interactief en dynamisch:
Reacties op deze werkvorm? inspirerendburgerschap@katholiekonderwijs.vlaanderen