Met deze tool stimuleer je leerlingen tot zelfstandig en kritisch nadenken over 'big questions': grote vragen die oproepen tot diepere gedachten en verdere inzichten.
Via deze tool stimuleer je de leerlingen tot een zelfstandige en kritische vraagstelling, en laat je hen in een open dialoog met elkaar treden. Leerlingen leren niet alleen over een welbepaald thema: ze stellen dit thema op een diepgaande manier in vraag.
“Hoe kan ik van de wereld een betere plaats maken?” “Wanneer ben ik zeker dat mijn mening de juiste is?” “Hoe is mijn wereldbeeld veranderd na de coronacrisis?” “Waarom vernietigen mensen standbeelden van Leopold II?” Stel je voor dat een leerling je met één van deze vragen confronteert. Misschien zal je je als leraar niet meteen weten wat zeggen, wat uiteraard normaal is. Bovenstaande vragen verwachten namelijk geen pasklaar antwoord, integendeel: ze roepen op tot diepere gedachten en tot verdere inzichten. Het zijn “big questions”: grote vragen die zich richten op een complex probleem en die vandaag de dag relevant zijn. Om tot constructieve, weloverwogen antwoorden te komen hebben leerlingen hierbij ondersteuning en begeleiding nodig: deze question kits kunnen hierbij helpen.
De leerlingen bekijken beeldmateriaal (filmpje, afbeeldingen, presentatie ... over een relevant maatschappelijk thema (migratie, ecologie, ouderenzorg, gezonde voeding ...).
De leerlingen formuleren 12 basisvragen over het onderwerp. Ze maken hiervoor gebruik van de 'question kits' die op verschillende fiches beschikbaar zijn. (Zie bijlagen)
De leerlingen worden in groepjes van vier of vijf verdeeld en delen hun verschillende vragen met elkaar. Op een A2 blad maken ze zelf ‘vragenclusters’: ze worden uitgedaagd om hun verschillende vragen over het thema aan die van anderen te linken. Op die manier leren ze kritisch kijken naar hun eigen vragen en naar die van anderen.
Tot slot worden alle grote A2 bladen bij elkaar gelegd en beslissen de leerlingen onder begeleiding van de leraar welke drie ‘big questions’ eruit springen.
Deze drie big questions kunnen de basis zijn om dit thema verder te verkennen. Mogelijks worden hier andere werkvormen voor ingezet (rollenspel, stellingengesprek, open klasdiscussie, ...)