Deze reflectiewijzer kan je gebruiken bij het werken rond STEM binnen de leerplannen 1ste graad (A- en B-stroom) - 2de graad (D- en D/A-finaliteit) en 3de graad (D- en D/A-finaliteit). Hoe start je met STEM vanuit je leerplan? Om de doelen van STEM in het leerplan te halen, is het belangrijk om goed te plannen hoe je deze integreert in je lessen. Het is vaak nuttig om dit met collega’s te bespreken.
Gebruik deze vragen om doelgericht aan de slag te gaan met STEM:
Overleggen met collega’s kan waardevol zijn, ook als je niet vakoverschrijdend werkt. Gebruik deze vragen tijdens zo’n overleg:
Stel deze vragen om STEM goed te regelen binnen de school:
Plan genoeg overlegmomenten om alles af te stemmen. Noteer wat is besproken en afgesproken: wie doet wat en wanneer? Uitgebreide leerplannen met meerdere inhoudelijke specialismen en overkoepelende STEM-doelen vragen meer overleg dan in omvang beperktere leerplannen.
Hier zijn enkele vragen die kunnen helpen om STEM verder te ontwikkelen:
Door hierover in gesprek te gaan, kan je vakoverschrijdend werken verbeteren en nieuwe initiatieven bedenken.