Inspirerend materiaal

Filter

Inspirerend materiaal

Conceptcartoons in het wetenschapsonderwijs

Conceptcartoons zijn dialogen in stripvorm over een wetenschappelijk onderwerp, waarin minstens drie personages elk een eigen verklaring geven voor het verschijnsel. De antwoorden in de cartoons bevatten veel voorkomende leerlingendenkbeelden die allemaal aannemelijk lijken. Er is één antwoord wetenschappelijk correct. Op deze manier wordt de voorkennis en leerlingendenkbeelden geactiveerd.

Pre-teaching in wetenschappen

Pre-teaching betekent dat je leerlingen voorafgaand aan een les of leeractiviteit al kort en gericht laat kennismaken met de kernbegrippen, vaardigheden of context van het onderwerp vóórdat ze die uitgebreid in de les leren. Je reikt hen essentiële bouwstenen aan zodat ze in de les zelf beter kunnen focussen op de diepgang en de verbanden die je aanbiedt en met meer zelfvertrouwen deelnemen aan de eigenlijke les. Uit onderzoek blijkt dat pre-teaching een gelijkaardig effect heeft als remediëring maar daarnaast een positief effect heeft op de betrokkenheid van de leerling.

Practicum en STEM

Met dit leerplan realiseer je een aantal STEM-leerplandoelen of er komen labo- of productietechnieken aan bod. Deze tekst wil inspiratie aanreiken om practicum op een meer doelgerichte manier in te zetten. Uit vakdidactisch onderzoek blijkt immers dat (klassiek ingevuld) practicum niet zomaar leidt tot leeruitkomsten die leraren ervan verwachten.

Motivatie binnen natuurwetenschappen

Motivatie is een essentiële factor in het leerproces van leerlingen. In het secundair onderwijs kan natuurwetenschappen voor veel leerlingen een uitdaging vormen, wat kan leiden tot een gebrek aan interesse en motivatie. Het verhogen van motivatie vereist een gerichte aanpak waarbij rekening wordt gehouden met de noden en verwachtingen van de leerlingen. In dit artikel worden strategieën besproken om de motivatie voor natuurwetenschappen te versterken.

Realiseren van leerinhouden Chemie in één graaduur (III-BiCh-d)

Het realiseren van leerinhouden Chemie in één graaduur vraagt een specifieke benadering. Door af te stappen van de chronologische behandeling van leerplandoelen en ze eerder te integreren en thematisch te combineren, kan je ruimte creëren om de inhouden voldoende diepgaand te verwerven voor de doelgroep. De wenken bij de leerplandoelen bieden suggesties en keuzes om het leerplandoel te realiseren. We reiken je inspiratie aan voor een mogelijke aanpak.

Realiseren van leerinhouden Biologie in 1 graaduur

Het realiseren van het leerplan Biologie in 1 graaduur vraagt een specifieke benadering. De wenken bij de leerplandoelen bieden suggesties en keuzes om het leerplandoel te realiseren. We reiken je inspiratie aan voor een mogelijke aanpak.

Ontwikkeling van een leerlijn 'Voortplanting van de mens'

We reiken inspiratie en praktische handvatten aan bij het ontwikkelen van een schooleigen leerlijn.

Cellen en celorganellen: inspiratie voor een gestructureerde aanpak

In de leerplanonderdelen biologie wordt de systemische samenstelling en werking van de cel behandeld. Er kunnen verschillende leerstrategieën worden ingezet en gecombineerd om dat leerplandoel (LPD) te realiseren. Er worden een aantal suggesties geformuleerd ter inspiratie.

Standaardomstandigheden (STP) voor gassen - IUPAC

De International Union of Pure and Applied Chemistry (IUPAC) hanteerde of hanteert niet de begrippen ‘normomstandigheden’ of ‘normaalomstandigheden’ voor gassen. Andere instanties bv. het National Institute of Standards and Technology (NIST) doen dat wel en gebruiken zowel andere benamingen als andere omstandigheden voor temperatuur en/of druk.
×
Kijkt als...
Niveau
Regio
Kan ik je helpen?