Vanuit de pedagogische begeleiding kunnen we samen met het schoolteam jullie ondersteuningsnoden in kaart brengen en reflecteren over jullie beleid rond moeilijk te begrijpen gedrag. We begeleiden jullie bij het implementeren van een beleid rond verbindend schoolklimaat en gedrag. Ten slotte bieden we een ruim professionaliseringsaanbod aan om jullie te ondersteunen.
Als school voor gewoon onderwijs stel je je leersteunvragen voor leerlingen die beschikken over een GV-, GC-, IAC-verslag of OV4-verslag aan het leersteuncentrum waarbij je bent aangesloten. Leerondersteuners bieden leersteun in samenwerking met de leerkracht, de leerling, de ouders en het schoolteam. Leersteuncentra en specifieke leersteuncentra 4, 6, 7
Het CLB (Centrum voor Leerlingenbegeleiding) speelt een cruciale rol in het ondersteunen van scholen bij het omgaan met gedrag, vooral wanneer leerlingen moeilijk te begrijpen gedrag vertonen. Het CLB biedt ondersteuning op verschillende niveaus en richt zich op het welzijn van de leerlingen, met als doel hen te helpen zich optimaal te ontwikkelen.
Het CLB zal, vanuit de draaischijffunctie, samen met het schoolteam coördineren en doorverwijzen van leerlingen naar de juiste ondersteuning en zorg.
Het CLB fungeert hierbij als een soort tussenpersoon of "draaischijf", waarbij men informatie verzamelt, afstemt en leerlingen doorverwijst naar de juiste hulpverleners of voorzieningen binnen het beleidsdomein Welzijn. Dit kan zowel op het gebied van onderwijsbegeleiding als op psychologisch, sociaal en medisch vlak zijn. Het is belangrijk dat de scholen blijvend inzetten op het verkennen van de sociale kaart om lokale samenwerkingen te faciliteren en optimaliseren. Meer info, Samenwerking externen en begeleiding en leersteun van de leerling door externen