Samenwerking met relevante partners

Pedagogische begeleiding

sla link op in klembord

Kopieer

Vanuit de pedagogische begeleiding kunnen we samen met het schoolteam jullie ondersteuningsnoden in kaart brengen en reflecteren over jullie beleid rond moeilijk te begrijpen gedrag. We begeleiden jullie bij het implementeren van een beleid rond verbindend schoolklimaat en gedrag. Ten slotte bieden we een ruim professionaliseringsaanbod aan om jullie te ondersteunen.

Leersteuncentra

sla link op in klembord

Kopieer

Als school voor gewoon onderwijs stel je je leersteunvragen voor leerlingen die beschikken over een GV-, GC-, IAC-verslag of OV4-verslag aan het leersteuncentrum waarbij je bent aangesloten. Leerondersteuners bieden leersteun in samenwerking met de leerkracht, de leerling, de ouders en het schoolteam. Leersteuncentra en specifieke leersteuncentra 4, 6, 7

CLB

sla link op in klembord

Kopieer

Het CLB (Centrum voor Leerlingenbegeleiding) speelt een cruciale rol in het ondersteunen van scholen bij het omgaan met gedrag, vooral wanneer leerlingen moeilijk te begrijpen gedrag vertonen. Het CLB biedt ondersteuning op verschillende niveaus en richt zich op het welzijn van de leerlingen, met als doel hen te helpen zich optimaal te ontwikkelen.

  • Begeleiding van leerlingen: Het CLB biedt individuele begeleiding aan leerlingen die moeilijk te begrijpen gedrag vertonen, door bijvoorbeeld gesprekken te voeren, sociaal-emotionele vaardigheden aan te leren of stress en emoties te reguleren.
  • Ouder- en leerkrachtbegeleiding: Het CLB werkt samen met ouders en leerkrachten om een gemeenschappelijke aanpak te ontwikkelen. Ze bieden handvatten voor het omgaan met gedragsproblemen en ondersteunen het communicatieproces tussen school en thuis.
  • Multidisciplinaire samenwerking: In gevallen van complex gedrag werkt het CLB vaak samen met andere deskundigen zoals zorgcoördinatoren, therapeuten en extern specialisten om een passende ondersteuning te bieden. Dit zorgt voor een holistische benadering van het gedrag en de emotionele ontwikkeling van de leerling.
  • Crisisinterventie: In gevallen van acute gedragsproblemen biedt het CLB ondersteuning bij crisisinterventie, maar het helpt ook om preventieve maatregelen te ontwikkelen die kunnen bijdragen aan het voorkomen van moeilijk te begrijpen gedrag in de toekomst.

Welzijn

sla link op in klembord

Kopieer

Het CLB zal, vanuit de draaischijffunctie, samen met het schoolteam coördineren en doorverwijzen van leerlingen naar de juiste ondersteuning en zorg.

Het CLB fungeert hierbij als een soort tussenpersoon of "draaischijf", waarbij men informatie verzamelt, afstemt en leerlingen doorverwijst naar de juiste hulpverleners of voorzieningen binnen het beleidsdomein Welzijn. Dit kan zowel op het gebied van onderwijsbegeleiding als op psychologisch, sociaal en medisch vlak zijn. Het is belangrijk dat de scholen blijvend inzetten op het verkennen van de sociale kaart om lokale samenwerkingen te faciliteren en optimaliseren. Meer info, Samenwerking externen en begeleiding en leersteun van de leerling door externen

Reflectievragen:

  • Hoe kunnen we de ondersteuningsnoden binnen ons schoolteam effectief in kaart brengen en aanpakken?
  • Welke stappen kunnen we nemen om de samenwerking met pedagogische begeleiding en leersteuncentra te optimaliseren?
  • Hoe kunnen we de communicatie en samenwerking tussen leerkrachten, leerondersteuners, en ouders verbeteren?
  • Wat zijn de belangrijkste uitdagingen bij het samenwerken met externe partners zoals het CLB, en hoe kunnen we deze overwinnen?
  • Hoe kunnen we de leersteunvragen van leerlingen beter identificeren en formuleren om passende ondersteuning te bieden?

Contact

Katrien Bressers
pedagogisch begeleider
      ×
      Kijkt als...
      Niveau
      Regio
      Kan ik je helpen?