Preventie van moeilijk te begrijpen gedrag
Naast de kracht van het team is ook de rol van de individuele leraar niet te onderschatten. Een van de kernprincipes van handelingsgericht werken is dat de leraar een cruciale rol speelt, ook bij moeilijk te begrijpen gedrag. Als leraar ben je een rolmodel: jouw gedrag laat zien wat je van leerlingen verwacht.
We bieden hieronder enkele effectieve preventieve strategieën die je kan toepassen:- Duidelijke gedragsregels en verwachtingen → Leerlingen weten beter wat er van hen verwacht wordt, wat gewenst gedrag stimuleert en problemen voorkomt.
- Positieve bekrachtiging → Beloon goed gedrag met complimenten, privileges of kleine beloningen in plaats van vooral te focussen op straf.
- Sociaal-emotionele vaardigheden aanleren → Dit helpt leerlingen om beter met zichzelf en anderen om te gaan en bevordert een veilig en positief klasklimaat.
- Structuur en routine → Een voorspelbare dagindeling en vaste regels verminderen storend gedrag en creëren rust. Regelmatig oefenen helpt bij de inbedding.
- Duidelijke en verbindende communicatie → Stem je taalgebruik af op het begripsniveau van de leerling en benoem expliciet welk gedrag je verwacht. Betrek ouders en andere partners bij gesprekken over gedrag.
- Consistentie en respect → Regels consequent toepassen en respect tonen bouwen wederzijds vertrouwen op.
- Zelfregulatie → Bewust omgaan met je eigen reacties, vooral onder stress, voorkomt dat je moeilijk gedrag persoonlijk neemt
- Inzicht in socio-emotionele ontwikkeling en gehechtheidstheorie → Dit helpt bij het begrijpen van de behoeften en het gedrag van leerlingen.
Door deze strategieën toe te passen en te oefenen met je leerlingen, creëer je een verbindend en positief klasklimaat waarin zowel leerlingen als leerkrachten zich veilig en gewaardeerd voelen.
Reflectievragen:
- Hoe kunnen we als schoolteam een verbindend schoolklimaat creëren dat veiligheid en vertrouwen bevordert?
- Welke strategieën kunnen we gezamenlijk ontwikkelen om duidelijke gedragsregels en verwachtingen te communiceren naar leerlingen?
- Op welke manieren kunnen we sociaal-emotioneel leren (SEL) integreren in ons curriculum om een positiever klasklimaat te bevorderen?
- Hoe kunnen we als team onze communicatie verbeteren om beter aan te sluiten bij de behoeften en het begripsniveau van onze leerlingen?
- Hoe zetten we als team in op verbindend communiceren en hoe creëren we mogelijkheden om hierop te oefenen?
- Welke stappen kunnen we nemen om ons inzicht in de socio-emotionele ontwikkeling en gehechtheid van leerlingen te vergroten en toe te passen in onze dagelijkse praktijk?