Wat is moeilijk te begrijpen gedrag?

Wanneer we spreken over moeilijk te begrijpen gedrag, denken we aan:

  • het meermaals niet naleven van vooropgestelde waarden, normen en afspraken.
  • het herhaaldelijk druk leggen op de klasgroep, het lerarenteam en ouders.
  • gedrag dat zich herhaalt in dezelfde vorm en/of in intense proporties, of acuut voorkomt.
  • gedrag dat niet overeenkomt met een specifieke ontwikkelingsleeftijd.

(Uit: Van Lommel, K. (2021). Sprekende harten, strijdende zwaarden 1: De taal van moeilijk gedrag en verborgen hulpvragen van kinderen en jongeren. Uitgeverij Pelckmans.)

Soms is het gedrag van leerlingen gericht op de klasgroep, op andere momenten op een andere leerling, op jou of op zichzelf. Dit is externaliserend gedrag, gedrag dat naar buiten is gericht (bijvoorbeeld hoofd bonken, slaan, met voorwerpen gooien).

Soms vertonen leerlingen ook gedrag dat naar binnen is gekeerd, internaliserend gedrag. Dit gedrag wordt vaak niet opgemerkt door de leraar (bijvoorbeeld teruggetrokken gedrag, zelfverwonding, gebrek aan motivatie).

Moeilijk te begrijpen gedrag is signaalgedrag

sla link op in klembord

Kopieer

Moeilijk te begrijpen gedrag is vaak signaalgedrag dat wijst op onderliggende problemen en/of onvervulde behoeften. Tijdig oppikken van signaalgedrag voorkomt escalatie. Signaalgedrag verwijst naar gedrag dat een leerling vertoont als een manier om aan te geven dat er iets aan de hand is. Dit kan variëren van subtiele veranderingen zoals teruggetrokkenheid of verminderde prestaties, tot meer opvallend gedrag zoals agressie of storend gedrag in de klas. Het is een manier voor leerlingen om te communiceren dat ze hulp, aandacht of ondersteuning nodig hebben.

Het herkennen van signaalgedrag is belangrijk omdat het kan wijzen op onderliggende problemen zoals emotionele of psychologische moeilijkheden, problemen thuis, of andere stressfactoren. Door dit gedrag te herkennen en er gepast op te reageren, kunnen leerkrachten, ouders... beter inspelen op de behoeften van de leerling en hen de nodige ondersteuning bieden. Belangrijk is dat we voor alle vormen van signaalgedrag zorgzaam zijn. Het gaat niet over ‘niet willen’, maar om een verborgen hulpvraag die leerlingen op dat moment op geen andere manier kunnen communiceren of signaleren. Vooral bij ‘reacties van vechten en vluchten’ wordt dit gedrag snel opgepikt, maar is een actie van zorg niet vanzelfsprekend. Bij reacties van pleasen, volgen en bevriezen die op zich al minder snel opgepikt worden, is een reactie van zorg meestal groter.

Reflectievragen:

  • Hoe kunnen we als team beter signalen van moeilijk te begrijpen gedrag herkennen en interpreteren
  • Welke strategieën kunnen we inzetten om zowel externaliserend als internaliserend gedrag effectief aan te pakken
  • Op welke manieren kunnen we de communicatie met ouders en andere relevante externe partners verbeteren om onderliggende problemen sneller te identificeren? 
  • Hoe kunnen we een ondersteunende omgeving creëren waarin leerlingen zich veilig voelen om hun behoeften te uiten? 
  • Wat zijn de belangrijkste uitdagingen bij het bieden van zorg voor verschillende vormen van signaalgedrag, en hoe kunnen we deze als team overwinnen? 

Contact

Katrien Bressers
pedagogisch begeleider
      ×
      Kijkt als...
      Niveau
      Regio
      Kan ik je helpen?