Het is goed om binnen je schoolteam een gedeelde visie op basis van het opvoedingsproject en de schoolwaarden te ontwikkelen rond omgaan met gedrag en moeilijk te begrijpen gedrag. Op basis van deze visie kan dan een actief beleid uitgewerkt worden en dat zowel op preventief, remediërend als curatief vlak.
Als schoolteam inzetten op het creëren van een veilige leeromgeving, sterk klasmanagement en positieve relaties met leerlingen en ouders is essentieel voor het leerproces en het behalen van leerdoelen. Soft skills zoals empathie, communicatie en probleemoplossend vermogen spelen hierbij een cruciale rol.
Collective efficacy is hierbij cruciaal: het gedeelde geloof dat het team samen een veilig en positief schoolklimaat kan creëren en verwachtingen rond gedrag en regels effectief kan handhaven. Dit versterkt motivatie, samenwerking en een verbindende aanpak, waardoor leerlingen zich veilig en gewaardeerd voelen.
Hieronder geven we enkele concrete voorbeelden van hoe teameffectiviteit kan worden toegepast in het omgaan met gedrag binnen een schoolteam.
Preventief: positieve gedragsverwachtingen formuleren en een gezamenlijke aanpak ontwikkelen
Remediëren: eenduidige interventies bij moeilijk te begrijpen gedrag tijdens de les
Door als team één lijn te trekken en elkaar te ondersteunen, ontstaat een sterkere schoolcultuur waarin zowel leerkrachten als leerlingen zich gedragen voelen.
Voor meer informatie surf naar leerpunt.be