Hoe voer je een beleid rond moeilijk te begrijpen gedrag?

Het is goed om binnen je schoolteam een gedeelde visie op basis van het opvoedingsproject en de schoolwaarden te ontwikkelen rond omgaan met gedrag en moeilijk te begrijpen gedrag. Op basis van deze visie kan dan een actief beleid uitgewerkt worden en dat zowel op preventief, remediërend als curatief vlak.

Als schoolteam inzetten op het creëren van een veilige leeromgeving, sterk klasmanagement en positieve relaties met leerlingen en ouders is essentieel voor het leerproces en het behalen van leerdoelen. Soft skills zoals empathie, communicatie en probleemoplossend vermogen spelen hierbij een cruciale rol.

Collective efficacy is hierbij cruciaal: het gedeelde geloof dat het team samen een veilig en positief schoolklimaat kan creëren en verwachtingen rond gedrag en regels effectief kan handhaven. Dit versterkt motivatie, samenwerking en een verbindende aanpak, waardoor leerlingen zich veilig en gewaardeerd voelen.

Hieronder geven we enkele concrete voorbeelden van hoe teameffectiviteit kan worden toegepast in het omgaan met gedrag binnen een schoolteam.

Preventief: positieve gedragsverwachtingen formuleren en een gezamenlijke aanpak ontwikkelen

sla link op in klembord

Kopieer

  • Voorbeeld: een schoolteam stelt gezamenlijk drie kernwaarden op (bijv. respect, verantwoordelijkheid en samenwerking). Deze waarden worden zichtbaar opgehangen in de school en vertaald naar duidelijke gedragsregels.
  • Actie: Alle leerkrachten hanteren dezelfde taal en aanpak, zoals het benoemen en belonen van positief gedrag (bijv. “Wat fijn dat je je beurt afwacht!”).

Remediëren: eenduidige interventies bij moeilijk te begrijpen gedrag tijdens de les

sla link op in klembord

Kopieer

  • Voorbeeld: In de klas verstoren enkele leerlingen herhaaldelijk de les. In plaats van dat elke leraar hier anders op reageert, spreekt het team een uniforme aanpak af, zoals het “3-stappenmodel” (1. Waarschuwing, 2. Kort gesprek, 3. Time-out).
  • Actie: Door deze consequente aanpak voelen leerlingen zich eerlijk behandeld en leren ze van hun gedrag.

Curatie: teamoverleg en structurele bijsturing

sla link op in klembord

Kopieer

  • Voorbeeld: Een leerling vertoont langdurig moeilijk te begrijpen gedrag. In plaats van dat één leerkracht hiermee worstelt, wordt het besproken in een multidisciplinair team met collega’s en ouders.
  • Actie: Het team zoekt samen naar oorzaken en effectieve strategieën, zoals een individueel ondersteuningsplan of extra begeleiding.

Door als team één lijn te trekken en elkaar te ondersteunen, ontstaat een sterkere schoolcultuur waarin zowel leerkrachten als leerlingen zich gedragen voelen.

Voor meer informatie surf naar leerpunt.be

Contact

Katrien Bressers
pedagogisch begeleider
      ×
      Kijkt als...
      Niveau
      Regio
      Kan ik je helpen?