Reflectie en herstel

Na het begrenzen van gedrag is het belangrijk om te reflecteren op wat er is gebeurd en hoe je de situatie hebt aangepakt. Daarnaast is ook relatie te herstellen tussen jou en je leerling(en) noodzakelijk om samen weer verder te leren en te leven.

Bespreek met de leerling:

  • Wat er is gebeurd?
  • Hoe kan je dit herstellen (met wie)?
  • Hoe kan je in de toekomst anders reageren?
  • Wie of wat kan je hierbij helpen?

Geef de leerling hierbij oefenkansen. Nieuw gedrag leren vraagt tijd. En vergeet niet om successen te vieren wanneer ongewenst gedrag stopt en gewenst gedrag wordt vertoond.

Reflectievragen

  • Hoe kunnen we als team signaalgedrag bij leerlingen vroegtijdig herkennen en effectief aanpakken?
  • Welke gezamenlijke strategieën hebben we en kunnen we nog verder ontwikkelen om een veilige en ondersteunende leeromgeving te creëren?
  • Hoe kunnen we elkaar ondersteunen in het reguleren van stress en emoties om beter om te gaan met moeilijk gedrag?
  • Op welke manieren kunnen we onvoorwaardelijke verbinding met leerlingen bevorderen, vooral in uitdagende situaties?
  • Hoe kunnen we herstel integreren in onze aanpak, na een incident met moeilijk gedrag?

Contact

Katrien Bressers
pedagogisch begeleider
      ×
      Kijkt als...
      Niveau
      Regio
      Kan ik je helpen?