Omgaan met gedrag en het zorgcontinuüm

In de brede basiszorg en verhoogde zorg zet je vooral in op preventie en remediëring. Meer achtergrondinformatie en inspiratie vind je in de bouwstenen Verbindend schoolklimaat en Welbevinden van het Vademecum zorg en kansen.

In de fase van uitbreiding van zorg kan je voor leerlingen met een gemeenschappelijk curriculum verslag (GC-verslag) als school samen met het leersteuncentrum, CLB en relevante externe partners inzetten op het constructief samenwerken binnen de klas- en schoolcontext. Als leraar richt je je op de specifieke onderwijs- en opvoedingsbehoeften van de leerling en je klasgroep door specifieke activiteiten gericht op zelfontwikkeling en samenleven en -werken te organiseren.

Voor leerlingen met een verslag individueel aangepast curriculum (IAC-verslag) of opleidingsvorm 4 verslag (OV4-verslag) werken we volgens de principes van handelingsplanmatig werken. Onderwijs-, opvoedings- en ondersteuningsbehoeften rond gedrag kunnen hierin worden opgenomen.

Bij leerlingen met een emotionele gedragsstoornis (IAC-verslag/ OV4-verslag type 3) bij wie op basis van gespecialiseerde, door een multidisciplinair team aangeleverde diagnostiek, met inbegrip van psychiatrisch onderzoek, kan één van de volgende problematieken worden vastgesteld:

  • een aandachtstekortstoornis met hyperactiviteit
  • een oppositioneel-opstandige gedragsstoornis
  • de gedragsstoornis in enge zin, ‘conduct disorder’
  • een angst- en stemmingsstoornis
  • een hechtingsstoornis.

Binnen elke fase is het belangrijk om ook je eigen ondersteuningsnoden te verwoorden en samen met je collega’s en (externe) relevante partners steeds op zoek te gaan naar antwoorden. Zo werk je aan een steunnetwerk binnen je eigen school.

Reflectievragen

  • Hoe kan een gedeelde visie ons helpen bij het omgaan met moeilijk te begrijpen gedrag?
  • Welke strategieën kunnen we inzetten binnen de brede basiszorg en verhoogde zorg?
  • Hoe zetten we als schoolteam meer in op preventie en remediëring om de brede basiszorg te versterken? Hoe krijgen we alle leden van het schoolteam hierin mee en verhogen we ieders betrokkenheid?
  • Hoe kunnen we effectief samenwerken met relevante externe partners om zorg te bieden?
  • Wat zijn de specifieke behoeften van leerlingen met een IAC-verslag en hoe kunnen we hierop inspelen?
  • Hoe kunnen we onze eigen ondersteuningsnoden verwoorden en aanpakken als team?

Contact

Katrien Bressers
pedagogisch begeleider
      ×
      Kijkt als...
      Niveau
      Regio
      Kan ik je helpen?