In de brede basiszorg en verhoogde zorg zet je vooral in op preventie en remediëring. Meer achtergrondinformatie en inspiratie vind je in de bouwstenen Verbindend schoolklimaat en Welbevinden van het Vademecum zorg en kansen.
In de fase van uitbreiding van zorg kan je voor leerlingen met een gemeenschappelijk curriculum verslag (GC-verslag) als school samen met het leersteuncentrum, CLB en relevante externe partners inzetten op het constructief samenwerken binnen de klas- en schoolcontext. Als leraar richt je je op de specifieke onderwijs- en opvoedingsbehoeften van de leerling en je klasgroep door specifieke activiteiten gericht op zelfontwikkeling en samenleven en -werken te organiseren.
Voor leerlingen met een verslag individueel aangepast curriculum (IAC-verslag) of opleidingsvorm 4 verslag (OV4-verslag) werken we volgens de principes van handelingsplanmatig werken. Onderwijs-, opvoedings- en ondersteuningsbehoeften rond gedrag kunnen hierin worden opgenomen.
Bij leerlingen met een emotionele gedragsstoornis (IAC-verslag/ OV4-verslag type 3) bij wie op basis van gespecialiseerde, door een multidisciplinair team aangeleverde diagnostiek, met inbegrip van psychiatrisch onderzoek, kan één van de volgende problematieken worden vastgesteld:
Binnen elke fase is het belangrijk om ook je eigen ondersteuningsnoden te verwoorden en samen met je collega’s en (externe) relevante partners steeds op zoek te gaan naar antwoorden. Zo werk je aan een steunnetwerk binnen je eigen school.