- Ainsworth, M. D. S., Blehar, M. C., Waters, E., & Wall, S. (1978). Patterns of Attachment: A Psychological Study of the Strange Situation. Lawrence Erlbaum Associates.
- Baert, S., & Van Houtte, M. (2011). De invloed van leraars-leerlingrelaties op schoolprestaties. Pedagogische Studiën, 88(5), 339-355.
- Bandura, A. (1977). Social Learning Theory. Prentice Hall.
- Bowlby, J. (1988). A Secure Base: Parent-Child Attachment and Healthy Human Development. Basic Books.
- Bronfenbrenner, U. (1979). The Ecology of Human Development: Experiments by Nature and Design. Harvard University Press.
- Claes, E., Hooghe, M., & Reeskens, T. (2009). Restorative justice in Flemish schools: A model for the prevention of school violence? West European Politics, 32(5), 1055-1073.
- Claes, L., & Bijttebier, P. (2010). De effectiviteit van cognitieve gedragstherapie bij adolescenten met depressieve symptomen. Tijdschrift voor Psychiatrie, 52(3), 175-183.
- Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2000). The "what" and "why" of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior. Psychological Inquiry, 11(4), 227-268.
- De Bourdeaudhuij, I., & Sallis, J. F. (2002). Invloed van fysieke activiteit op de geestelijke gezondheid bij Vlaamse jongeren. Psychologica Belgica, 42(3), 155-167.
- Durlak, J. A., Weissberg, R. P., Dymnicki, A. B., Taylor, R. D., & Schellinger, K. B. (2011). The impact of enhancing students’ social and emotional learning: A meta-analysis of school-based universal interventions. Child Development, 82(1), 405-432.
- Goleman, D. (1995). Emotional Intelligence: Why It Can Matter More Than IQ. Bantam Books.
- Gordon, T. (2003). Teacher Effectiveness Training: The Program Proven to Help Teachers Bring Out the Best in Students of All Ages. Three Rivers Press.
- Rogers, C. R. (1961). On Becoming a Person: A Therapist's View of Psychotherapy. Houghton Mifflin.
- Seligman, M. E. P. (1990). Learned Optimism: How to Change Your Mind and Your Life. Knopf.
- Stevens, V., De Bourdeaudhuij, I., & Van Oost, P. (2000). Bullying in Flemish schools: An evaluation of anti-bullying intervention in primary and secondary schools. British Journal of Educational Psychology, 70(2), 195-210.
- Thijs, J. (2017). De impact van herstelgericht werken op de schoolcultuur: Een casestudy in het Nederlandse voortgezet onderwijs (Masterthesis, Universiteit van Amsterdam).
- Van Daele, T., Hermans, D., Van Audenhove, C., & Van den Bergh, O. (2012). Stressreductie door mindfulness: Een meta-analyse van Vlaamse studies. Gedragstherapie, 45(4), 297-309.
- Van der Aa, B. (2015). Herstelgericht werken in het onderwijs: Een onderzoek naar de implementatie en effecten in Vlaamse scholen (Masterthesis, Universiteit Gent).
- Vettenburg, N., & Walgrave, L. (2007). Herstelgericht werken in scholen: Een evaluatie van de praktijk in Vlaanderen. Pedagogiek, 27(2), 119-134.
- Boeken
- Marzano, R. J. (2003). Classroom Management That Works: Research-Based Strategies for Every Teacher. ASCD.
- Marzano, R. J. (2007). The Art and Science of Teaching: A Comprehensive Framework for Effective Instruction. ASCD.
- Marzano, R. J. (2003). What Works in Schools: Translating Research into Action. ASCD.
- Marzano, R. J., & Marzano, J. S. (2005). A Handbook for Classroom Management That Works. ASCD.