Referenties en websites

  • Ainsworth, M. D. S., Blehar, M. C., Waters, E., & Wall, S. (1978). Patterns of Attachment: A Psychological Study of the Strange Situation. Lawrence Erlbaum Associates.
  • Baert, S., & Van Houtte, M. (2011). De invloed van leraars-leerlingrelaties op schoolprestaties. Pedagogische Studiën, 88(5), 339-355.
  • Bandura, A. (1977). Social Learning Theory. Prentice Hall.
  • Bowlby, J. (1988). A Secure Base: Parent-Child Attachment and Healthy Human Development. Basic Books.
  • Bronfenbrenner, U. (1979). The Ecology of Human Development: Experiments by Nature and Design. Harvard University Press.
  • Claes, E., Hooghe, M., & Reeskens, T. (2009). Restorative justice in Flemish schools: A model for the prevention of school violence? West European Politics, 32(5), 1055-1073.
  • Claes, L., & Bijttebier, P. (2010). De effectiviteit van cognitieve gedragstherapie bij adolescenten met depressieve symptomen. Tijdschrift voor Psychiatrie, 52(3), 175-183.
  • Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2000). The "what" and "why" of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior. Psychological Inquiry, 11(4), 227-268.
  • De Bourdeaudhuij, I., & Sallis, J. F. (2002). Invloed van fysieke activiteit op de geestelijke gezondheid bij Vlaamse jongeren. Psychologica Belgica, 42(3), 155-167.
  • Durlak, J. A., Weissberg, R. P., Dymnicki, A. B., Taylor, R. D., & Schellinger, K. B. (2011). The impact of enhancing students’ social and emotional learning: A meta-analysis of school-based universal interventions. Child Development, 82(1), 405-432.
  • Goleman, D. (1995). Emotional Intelligence: Why It Can Matter More Than IQ. Bantam Books.
  • Gordon, T. (2003). Teacher Effectiveness Training: The Program Proven to Help Teachers Bring Out the Best in Students of All Ages. Three Rivers Press.
  • Rogers, C. R. (1961). On Becoming a Person: A Therapist's View of Psychotherapy. Houghton Mifflin.
  • Seligman, M. E. P. (1990). Learned Optimism: How to Change Your Mind and Your Life. Knopf.
  • Stevens, V., De Bourdeaudhuij, I., & Van Oost, P. (2000). Bullying in Flemish schools: An evaluation of anti-bullying intervention in primary and secondary schools. British Journal of Educational Psychology, 70(2), 195-210.
  • Thijs, J. (2017). De impact van herstelgericht werken op de schoolcultuur: Een casestudy in het Nederlandse voortgezet onderwijs (Masterthesis, Universiteit van Amsterdam).
  • Van Daele, T., Hermans, D., Van Audenhove, C., & Van den Bergh, O. (2012). Stressreductie door mindfulness: Een meta-analyse van Vlaamse studies. Gedragstherapie, 45(4), 297-309.
  • Van der Aa, B. (2015). Herstelgericht werken in het onderwijs: Een onderzoek naar de implementatie en effecten in Vlaamse scholen (Masterthesis, Universiteit Gent).
  • Vettenburg, N., & Walgrave, L. (2007). Herstelgericht werken in scholen: Een evaluatie van de praktijk in Vlaanderen. Pedagogiek, 27(2), 119-134.
  • Boeken
  • Marzano, R. J. (2003). Classroom Management That Works: Research-Based Strategies for Every Teacher. ASCD.
  • Marzano, R. J. (2007). The Art and Science of Teaching: A Comprehensive Framework for Effective Instruction. ASCD.
  • Marzano, R. J. (2003). What Works in Schools: Translating Research into Action. ASCD.
  • Marzano, R. J., & Marzano, J. S. (2005). A Handbook for Classroom Management That Works. ASCD.

Boeken van Anton Horeweg

sla link op in klembord

Kopieer

  • Horeweg, A. (2016). Gedragsproblemen in de klas in het basisonderwijs: Handboek voor leerkrachten. Pica.
  • Horeweg, A. (2017). Gedragsproblemen in de klas in het voortgezet onderwijs: Handboek voor docenten. Pica.
  • Horeweg, A. (2019). De traumasensitieve school: Handboek voor het basis- en voortgezet onderwijs. Pica.
  • Horeweg, A. (2018). Wat stuitert daar door mijn klas? Omgaan met druk en impulsief gedrag in het basisonderwijs. Pica.
  • Horeweg, A. (2020). De jongen die altijd te laat kwam: Over gedragsproblemen in de klas. Pica.

Boeken van John Hattie

sla link op in klembord

Kopieer

  • Hattie, J. (2008). Visible learning: A synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement. Routledge.
  • Hattie, J. (2012). Visible learning for teachers: Maximizing impact on learning. Routledge.
  • Hattie, J., & Yates, G. (2013). Visible learning and the science of how we learn. Routledge.
  • Hattie, J., Fisher, D., & Frey, N. (2016). Visible learning for mathematics, grades K-12: What works best to optimize student learning. Corwin.
  • Hattie, J., & Zierer, K. (2017). 10 mindframes for visible learning: Teaching for success. Routledge.
  • Hattie, J., Fisher, D., & Frey, N. (2016). Visible learning for literacy, grades K-12: Implementing the practices that work best to accelerate student learning. Corwin.
  • Hattie, J., & Clarke, S. (2020). Visible learning: Feedback. Routledge.
  • Hattie, J., & others. (2015). Visible learning into action: International case studies of impact. Routledge.

Mentale gezondheid

sla link op in klembord

Kopieer

Contact

Katrien Bressers
pedagogisch begeleider
      ×
      Kijkt als...
      Niveau
      Regio
      Kan ik je helpen?