Aanmelden
Niet aanmelden
Stel minstens één regio en één niveau in. We passen dit toe als kijkfilter op de website, zodat je de gepaste inhoud ziet.
Overzicht van alle leerplannen met ondersteunend materiaal per leerplan.
De afgelopen weken ontvingen we meerdere vragen van basisscholen omtrent het aanvragen van extra (halve) pedagogische studiedagen voor het schooljaar 2025-2026. Het was tot voor de paasvakantie niet mogelijk om deze aanvraag te vervolledigen via Mijn Onderwijs. De afgelopen weken hebben we bij het departement en het kabinet aangedrongen op duidelijkheid aangezien de deadline van 1 mei al snel naderde. Op 18 april 2025 werd een verduidelijking toegevoegd aan de omzendbrief “Organisatie van het schooljaar in het gewoon en buitengewoon basisonderwijs”:
Ben je beleidsondersteuner, zorgcoördinator, vakcoördinator, leraar of onderwijsondersteuner met minstens vijf jaar ervaring? Zoek je verdieping of ambieer je een nieuwe job? In de banaba schoolontwikkeling aan Odisee leer je verbeterprocessen participatief opzetten en het beleid en kwaliteitszorg versterken. Schrijf je nu in voor een infodag of voor een online infosessie.
In het leerplan staat dat leerlingen zelf oplossingen moeten ontwerpen voor concrete problemen waarna deze oplossing worden omgezet in een werkend programma. De huidige AI-toepassingen maken in een oogwenk een programma voor deze concrete problemen. Moeten leerlingen dan nog zelf leren programmeren? Op je leerplanpagina vind je een aantal inzichten en handvaten i.v.m. deze problematiek.
Duurzaam bodembeheer en bodemgezondheid bevorderen zijn de basis van vele lessen in land- en tuinbouw. Je vindt direct bruikbare info uit recente onderzoeken via Bodemgezondheid - ILVO Vlaanderen
De vorming van onze jongeren als persoon is een belangrijk onderdeel van het onderwijs. Elke jongere, ongeacht A- of B-stroom in de eerste graad of finaliteit in de tweede en derde graad moet als persoon kunnen groeien. De leerplandoelen die met de persoonsvorming te maken hebben werden gebundeld in het gemeenschappelijk funderend leerplan. Het is de verantwoordelijkheid van het volledige lerarenteam om hier aan te werken en de leerplandoelen bij de jongeren te realiseren. Deze doelen werden onderverdeeld in zeven krachtlijnen. Voor elke krachtlijn wordt door de pedagogische begeleiding ondersteunend materiaal ter inspiratie ontwikkeld.
Bij de realisatie van het leerplan Financieel-economische vorming spelen een aantal keuzes een rol: zie je de realisatie in samenhang met doelen van het GFL? Kies je voor een projectmatige aanpak? Daarvoor zetten we een aantal overwegingen en suggesties op een rijtje. We bieden een actueel overzicht van initiatieven en bijhorende linken bij de rubriek Inspirerend materiaal.
Wil je graag een schoolpakket ervaren? Wil je zien wat het aanbod van Bulskampveld echt inhoudt? Kom dan naar de leerkrachtendag op zondag 18 mei 2025! Van 9.30 tot 12 uur kan je in het bezoekerscentrum terecht om een pakket basis- of secundair onderwijs uit te testen. Leerkrachten secundair onderwijs kunnen het pakket Roots Binnenstebuiten meevolgen. Plaatsen zijn beperkt!
Op de leerplanpagina vind je bij basisinformatie een aantal overwegingen bij de organisatie van het 7de leerjaar commercieel assistent, geformuleerd vanuit het perspectief van beleidskeuzes. Daarnaast schetsen we mogelijke organisatiemodellen voor de reguliere leerweg.
Tijdens dit initiatief word je geïnformeerd over het complementair leerplan Ondernemerschap bestemd voor de studierichtingen in het 7de leerjaar.
In het leerplan staat dat leerlingen een applicatie moeten kunnen aanpassen of ontwerpen. Daarvoor moeten de leerlingen eerst kunnen programmeren. De huidige AI-toepassingen maken in een oogwenk een programma voor die concrete problemen. Moeten leerlingen dan nog zelf leren programmeren? Op je leerplanpagina vind je een aantal inzichten en handvaten i.v.m. deze problematiek.
Het leerplan is in alle betrokken scholen aan bod gekomen. Sommigen gaven het in het 5e jaar, sommigen in het 6e en sommigen in beide jaren van de 3e graad. Tijd om eens samen te komen en ervaringen uit te wisselen. In een lerend en delend netwerk kan je met je collega’s aanpak, ondervindigen, evaluatie, lesmateriaal, etc. delen en ook leren van elkaar.
Ben je op zoek naar materiaal om aspecten van vervoersreglementering te laten onderzoeken en toepassen? Op de leerplanpagina Internationale handel en logistiek vind je een lessuggestie met didactische tips en opdrachten om met de leerlingen aan de slag te gaan. De focus ligt op het organisatorisch kader van wegvervoer.
Aanvullend op onze maandelijkse, algemene inforondes organiseren we in mei en juni live inforondes voor het basisonderwijs in elke regio. Naast de boeiende inhoud geven de inforondes je de kans om te netwerken en collega's te ontmoeten.
Aanvullend op onze maandelijkse, algemene inforondes organiseren we in mei en juni live inforondes voor het secundair onderwijs in elke regio. Naast de boeiende inhoud geven de inforondes je de kans om te netwerken en collega's te ontmoeten.
Na een jaar lang onderweg te zijn geweest als pelgrims, is het tijd om stil te staan bij thuiskomen. Niet zomaar thuiskomen, maar Anders Thuis. Dat is het jaarthema van Leeftocht voor 2025-2026. Het sluit inhoudelijk aan op het vorige jaar waarin we ‘Als pelgrims onderweg’ waren, en zet de tocht verder vanuit een nieuw perspectief.
Schrijf je nu in voor de nieuwe lesgeverscursus rond agro-ecologie voor leerkrachten van het land- en tuinbouwonderwijs.In samenwerking met de werkgroep Bio in onderwijs en Landwijzer VZW.
Op maandag 6 oktober 2025 organiseert ILVO een bezoekdag voor Vlaamse secundaire land- en tuinbouwscholen (3e graad) in Merelbeke-Melle. Op deze dag kunnen leerlingen en leerkrachten kennismaken met lopend en recent onderzoek in verschillende domeinen waarin ILVO actief is. Enkele actuele maatschappelijke thema’s worden gelinkt aan zowel dier- als plantgerelateerde onderwerpen.
Op 1 september 2025 start de modernisering van de 7de leerjaren. Voor sommige van die 7de leerjaren gericht op instroom arbeidsmarkt gelden naast de algemene toelatingsvoorwaarden ook specifieke toelatingsvoorwaarden.
Bij het maken van queries met SQL kan je soms vrij lange instructies krijgen die minder leesbaar zijn, zeker als je een relatie opneemt in je SQL-instructie. Een oplossing hiervoor is te werken met subqueries. Je splitst je probleem op in twee delen die je apart afhandelt. Meer info over het gebruik van subqueries en hoe ze toe te passen vind je bij Inspirerend materiaal op de PRO-site.
Naar aanleiding van de invoering van de ICT-diamant die de VOET- ICT voor het BaO en het SO bevatte, werd de ICT-DIA1 ontwikkeld, een diagnostische toets die de ICT-competenties van de leerlingen die instroomden in de eerste graad van het SO in kaart bracht. Naderhand werd ook de ICT-DIA2 gemaakt om de evolutie in die competenties gedurende de eerste graad op te volgen.
Schrijf je in voor dit gratis symposium op 22 mei 2025 in het kader van het Actieplan Wilde Bestuivers, georganiseerd door Week van de Bij (Departement Omgeving) in nauwe samenwerking met de Universiteit Gent en Honeybee Valley. Een niet te missen event voor leerkrachten agrarisch onderwijs!
Van 17 tot 25 mei 2025 is het weer tijd voor de Week van de Korte Keten. Over heel Vlaanderen zullen leuke activiteiten georganiseerd worden om de korte keten te doen schitteren. Ook interessant om zelf of met je leerlingen langs te gaan. Ontdek ze in de agenda!
Ben je op zoek naar inspirerend materiaal om te werken aan de onderzoekscompetentie in deze studierichting? Op de leerplanpagina van het leerplan Bedrijfswetenschappen vind je een uitgewerkt voorbeeld rond duurzame logistieke ketens. In dit voorbeeld wordt een gevalstudie als onderzoeksmethode gesuggereerd. Gevalstudies worden vaak gebruikt in business-gerelateerd onderzoek.
Je vindt hier de contactgegevens van onze diensten waar je terechtkunt bij ernstige situaties.
Je vindt hier informatie over hoe je een klacht kan behandelen.
Je vindt hier praktische info over het opnemen van de klachtenregeling in het schoolreglement.
Je vindt hier informatie hoe je als school kan omgaan met een klacht.
Je vindt hier informatie over hoe je een klachtencommissie kan samenstellen.