De weg naar de digitalisering van de school loopt via een goed doordacht, onderbouwd en gedragen ICT-beleid. De Vlaamse regering introduceerde de Digisprongmiddelen voor het eerst in 2020 als onderdeel van het Vlaamse relanceplan naar aanleiding van de coronacrisis. Digisprong had als doel om die digitalisering van de scholen te versnellen.

Vier speerpunten

sla link op in klembord

Kopieer

Er werd gefocust op vier cruciale en samenhangende speerpunten:

  1. een toekomstgerichte en veilige ICT-infrastructuur voor alle scholen van het leerplichtonderwijs
  2. een sterk ondersteunend en doeltreffend ICT-schoolbeleid
  3. ICT-competente leraren en lerarenopleiders en aangepaste digitale leermiddelen
  4. een kennis- en adviescentrum Digisprong ten dienste van het onderwijsveld

Je herkent duidelijk de vier bouwstenen die wij in ons ICT-beleid naar voor schuiven, namelijk visie, deskundigheid, infrastructuur en leermiddelen (vier-in-balans-model).

Hieronder vind je meer duiding en enkele aandachtspunten bij de verschillende speerpunten. Een speerpunt wordt opgenomen vanaf het moment dat er een definitieve beslissing over is in de Vlaamse regering.

Speerpunt 1 - infrastructuur

sla link op in klembord

Kopieer

De kern van speerpunt 1 was het ICT-toestel voor persoonlijk gebruik voor alle leerlingen van het 5e en 6e leerjaar in het basisonderwijs en alle leerlingen van het secundair onderwijs. De leerlingen van de lagere jaren in het basisonderwijs kregen ICT-toestellen voor gedeeld gebruik.

Daarnaast werden er middelen toegekend om de ondersteunende ICT-infrastructuur binnen de school uit te bouwen.

Bring Your Own Device (BYOD) of laptopproject

sla link op in klembord

Kopieer

Scholen met een lopend laptopproject konden dit verderzetten. Scholen die, vanuit hun ICT-beleid, een laptopproject wilden opstarten konden dit doen. De middelen van Digisprong per leerling moeten dan in korting gebracht worden op de schoolrekening. De overheid geeft wel duidelijk de voorkeur aan eigenaarschap van de scholen met andere woorden de scholen kopen, huurkopen of huren ICT-toestellen voor de leerlingen.

Wetgeving overheidsopdrachten

sla link op in klembord

Kopieer

De toepassing van de wetgeving overheidsopdrachten is bij Digisprong een subsidievoorwaarde. De Vlaamse Regering financiert dit programma dan ook met Europees geld. Europa controleert de correcte toepassing van de wetgeving overheidsopdrachten bij de besturen. Zorg er dus voor dat je de wetgeving correct toepast. De raamovereenkomsten van Katholiek Onderwijs Vlaanderen via vzw DOKO zorgen niet alleen voor die ontzorging maar ook voor erg interessante voorwaarden voor de besteding van de Digisprongmiddelen.

Meer weten?

Bekijk onze PRO.-pagina over het vier-in-balans-model onder het luik Infrastructuur.

Speerpunt 2 – ICT-coördinator

sla link op in klembord

Kopieer

ICT-schoolbeleid was een cruciaal speerpunt in het Digisprong-actieplan van de Vlaamse Regering. De Europese Commissie biedt België technische ondersteuning op het gebied van onderwijs en opleiding via een Europees project genaamd Digitale transformatie in het Vlaamse Onderwijs: hervorming van ICT-teams op school. Zij ontwikkelden een duidelijk overzicht van welke taken precies onder ICT-coördinatie.

Ambt van ICT-coördinator

sla link op in klembord

Kopieer

De Vlaamse Regering besliste om voldoende ICT-coördinatie te voorzien en het ambt van ICT-coördinator inhoudelijk en statutair te versterken. Er kwam:

  • de invoering van het ambt van ICT-coördinator en de mogelijkheid tot vaste benoeming in het secundair onderwijs, de centra voor volwassenenonderwijs, de centra voor basiseducatie en de academies voor deeltijds kunstonderwijs,
  • de verhoging van de puntenenveloppe voor ICT-coördinatie.

Taken van het ICT- team

sla link op in klembord

Kopieer

Om je te helpen een ICT-team in je school op te richten, stelde kenniscentrum Digisprong vanuit het project naar teamgerichte ICT-coördinatie drie doelen voorop:

  • een jobprofiel voor ICT-coördinatoren ontwikkelen dat duidelijk maakt wat ICT-coördinatie allemaal inhoudt;
  • onderzoeken wat de kenmerken van sterke ICT-teams zijn om een model van teamgerichte ICT-coördinatie te maken;
  • richtlijnen ontwikkelen om teamgerichte ICT-coördinatie in scholen in te voeren.

Het jobprofiel werd in een takenoverzicht ICT-coördinatie gegoten. De taken van de ICT-coördinator worden in vier categorieën onderverdeeld:

  • technische taken
  • pedagogisch-didactische taken
  • beleid en visie
  • administratieve taken

Meer informatie daarover vind je vanaf pagina 8 in het rapport ‘Naar teamgerichte ICT-coördinatie op school'.

Meer weten?

Bekijk onze PRO.-pagina over de ict-coördinator.

Speerpunt 3 - deskundigheid

sla link op in klembord

Kopieer

Speerpunt 3 gaat over de deskundigheid van de leraar. Meer info over deskundigheid van het lerarenteam, het screenen van de deskundigheid, de extra nascholingsmiddelen vanuit het departement onderwijs en mogelijke opleidingen vind je op onze PRO.-pagina over het vier-in-balans-model onder het luik Deskundigheid.

Door artikel 2 van het decreet over de relancemaatregelen in het onderwijs heb je 120 euro ontvangen per organieke voltijdse betrekking in een ambt van het bestuurs- en onderwijzend personeel van het basisonderwijs, het secundair onderwijs, het volwassenenonderwijs en het deeltijds kunstonderwijs. Je kreeg de middelen overeenkomstig het aantal voltijdse betrekkingen op 1 februari 2021.

Je moet de middelen gebruiken voor het volgen van opleidingen Informatie- en Communicatietechnologie (ICT). Je mag de middelen niet voor andere doeleinden of andere opleidingen gebruiken. Je mag de middelen alleen gebruiken voor de opleiding van personeel met een ambt van het bestuurs- en onderwijzend personeel.

Je mag de middelen gebruiken vanaf 1 juni 2022: voor opleidingen met een begindatum op 1 juni 2022 of later en met een factuurdatum van 1 juni 2022 of later. De uiterste bestedingsdatum is 31 juli 2026. Middelen die niet besteed zijn op 31 juli 2026 zul je onmiddellijk moeten terugbetalen.

Er wordt een administratieve geldboete voorzien van ten hoogste het vijfvoud van de nascholingsmiddelen:

  • die je voor andere doeleinden of andere doelgroepen hebt aangewend;
  • die je op 31 juli 2026 nog niet hebt aangewend voor het voorgeschreven doel en de toegelaten doelgroep en die je niet tijdig hebt terugbetaald.

De geldboete kan worden afgehouden van de nog te ontvangen werkingsmiddelen.

Je moet de opleidingen ICT waarvoor je de middelen aanwendt, opnemen in het professionaliseringsplan.

Meer weten?

Meer info vind je op onze PRO.-pagina over het vier-in-balans-model onder het luik Deskundigheid.

Speerpunt 4 - kenniscentrum

sla link op in klembord

Kopieer

Het kenniscentrum Digisprong werd opgericht. Het bundelt de expertise binnen het onderwijsveld, ondersteunt scholen bij de digitalisering van hun onderwijs en faciliteert samenwerking tussen de onderwijsinstellingen en externe actoren. De leermiddelensite KlasCement werd ingebed in dit Kenniscentrum.

Contact

Gino Broeckhoven
stafmedewerker
      02 507 07 11
      Kathleen Rymen
      pedagogisch begeleider
          +499245943
          ×
          Kijkt als...
          Niveau
          Regio