Differentiatie in evaluatie

Waarom differentiëren in evaluatie?

sla link op in klembord

Kopieer

Differentiëren in evaluatie geeft leerlingen de kans om op hun eigen manier te tonen wat ze al kennen en kunnen. Bovendien geeft gedifferentieerd evalueren kansen om het welbevinden, de motivatie en de zelfregulatie van leerlingen te versterken. Het zorgt er mee voor dat elke leerling zo veel mogelijk tot leren komt.

Het doordacht en haalbaar inzetten van differentiatie draagt bij tot de kwaliteit van die evaluatie. De onderwijsprofessional die bewust keuzes maakt en de effecten daarvan opvolgt, sterkt het eigen leerproces en dat van de leerlingen.

Hoe gedifferentieerd evalueren?

sla link op in klembord

Kopieer

Gedifferentieerd evalueren is ingebed in het evaluatiebeleid van de school.

sla link op in klembord

Kopieer

Differentiatie in evaluatie is geen zaak van een individuele leraar. Hoe (en waarom) de school differentieert in evalueren is opgenomen in het evaluatiebeleid. Daarin wordt evaluatie in de schooleigen context vertaald, vanuit een schooleigen visie op kwaliteitsvol onderwijs . Het evaluatiebeleid en het pedagogisch project zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. De onderwijsinstelling kan in haar beleid optimaal de ruimte benutten om te evalueren vanuit een breed perspectief. Ook bij differentiatie in evaluatie is het nodig om duidelijke en transparante afspraken en verwachtingen te stellen op niveau van de school en de teams van leraren of vakgroepen. Differentiatie gebeurt binnen de krijtlijnen en de visie van de school.

Gedifferentieerd evalueren is een onderdeel van lessen met effect

sla link op in klembord

Kopieer

Om optimale leerkansen te bieden is differentiëren van belang in alle leerlingengroepen. Het is belangrijk om zicht te krijgen op de aanwezige kennis en vaardigheden bij de leerlingen en vanuit die beginsituatieanalyse de onderwijsleerpraktijk vorm te geven. Hoe je differentieert, hangt af van de noden van de leerlingen. Bij gedifferentieerd lesgeven hoort gedifferentieerd evalueren. Gedifferentieerd evalueren zal dus altijd afgestemd moeten worden op de onderwijsleerpraktijk en hoe daar werd gedifferentieerd.

Bij gedifferentieerd evalueren kan er een verschil zijn in de te bereiken doelen. Zo kan je bepaalde leerlingen uitdagen of remediëren door in te zetten op keuzedoelen of suggesties uit de wenken van het leerplan, of door andere verwachtingen of tussendoelen te stellen.

Een andere manier om te differentiëren bij evaluatie is om een verschil te maken in hoe de doelen bereikt worden. Hoe zelfstandig wordt er gewerkt? Welke hulpmiddelen kan je gebruiken? Welke vorm van evaluatie wordt gebruikt, mondeling of schriftelijk? Hoeveel tijd krijgt de leerling voor de evaluatie van de doelen? Hoe frequent evalueer je? In welke mate kan de leerling bepalen hoe de evaluatie verloopt? In welke context worden de doelen bereikt, werkplekleren of schoolcontext?

Gedifferentieerd evalueren houdt rekening met de criteria van een kwaliteitsvolle evaluatie.

sla link op in klembord

Kopieer

Wanneer je gedifferentieerd evalueert, is het belangrijk om de criteria van een                      kwaliteitsvolle evaluatie te bewaken.

Is de gedifferentieerde evaluatie

  • valide?
    • Is de evaluatie nog voldoende afgestemd op de verplichte leerplandoelen, keuzedoelen en schooleigen doelen? 
  • betrouwbaar?
    • Zijn er duidelijke afspraken m.b.t. differentiatie in evaluatie binnen de school, de teams van leraren of vakgroepen?
    • Zijn deze afspraken conform de visie van de school en het evaluatiebeleid? 
  • transparant?
    • Worden leerlingen (en ouders) voldoende betrokken en geïnformeerd?
    • Weten leerlingen (en ouders) waarom, hoe en waarin gedifferentieerd wordt bij evaluatie? 
  • een voldoende brede evaluatie?
    • Worden de kansen die gedifferentieerd evalueren biedt voldoende benut? Wordt er gedifferentieerd in methodiek, evaluator, context, moment in het proces ...?
  • fair?
    • Heeft elke leerling gelijkwaardige kansen om te tonen dat hij kent/kan wat van hem verwacht wordt te kennen en te kunnen? 
  • haalbaar voor de leraren  en leerlingen?
    • Wordt er ook bij gedifferentieerd evalueren gezorgd voor een doordachte hoeveelheid evaluaties?
    • Wordt er vanuit de principes van brede basiszorg vertrokken?
    • Wordt er bewaakt dat differentiatie in evaluatie niet leidt tot individueel onderwijs?

Gedifferentieerd evalueren is toegelaten door de regelgeving

sla link op in klembord

Kopieer

Er is nergens vastgelegd dat de evaluatie voor elke individuele leerling identiek moet zijn. Evaluatiebeleid behoort tot de pedagogische vrijheid van het schoolbestuur.  De school/het schoolbestuur bepaalt hoe ze de leerplandoelen evalueert (klassieke toetsen of examens, opdrachten, projectwerk ...) en wanneer ze dit doet (gespreide evaluatie, evaluatieperiodes met examens ...).  Op basis van de evaluatiegegevens neemt de school op het einde van het schooljaar een beslissing over het al dan niet geslaagd zijn. De basisprincipes van de organisatie van de evaluatie moeten opgenomen worden in het schoolreglement.

Tekstsuggestie voor het schoolreglement: omdat we iedereen dezelfde kansen willen bieden om maximale leerwinst te maken kan bij evaluatie gedifferentieerd worden.

Wat betekent dit nu concreet?

sla link op in klembord

Kopieer

Samen spreken over gedifferentieerd evalueren op de eigen school

sla link op in klembord

Kopieer

Hoe kunnen we dit nu concreet vertalen naar de eigen schoolcontext of vakgebied?
De kijkwijzer ondersteunt het reflecteren over hoe ingezet kan worden op differentiatie. Hij inspireert leraren(teams)/vakgroepen om:

  • alle leerlingen maximale kansen te geven om te leren en zich te ontwikkelen.
  • positief en planmatig om te gaan met verschillen.

Deze kijkwijzer moedigt een planmatige aanpak aan om doordacht en haalbaar te differentiëren. Het doel is om een traject te doorlopen en een cultuur van samenwerking en innovatie binnen het lerarenteam of de vakgroep rond dit thema te bevorderen.

De blanco kijkwijzer fungeert als een stappenplan om differentiatie in evaluatie bespreekbaar te maken op school of in de vakgroep.

Het leerplan als leidraad en inspiratie

sla link op in klembord

Kopieer

De vernieuwde leerplannen bieden tal van suggesties om te differentiëren. Ze zijn opgenomen in de inleiding en duiding van het leerplan en in de wenken bij de leerplandoelen.

Voorbeelden op de leerplanpagina’s

sla link op in klembord

Kopieer

De vakbegeleiders verzamelden inspirerend materiaal en concrete uitwerkingen. Die zijn te vinden door dit kruimelpad te volgen op de leerplanpagina.

De pedagogisch begeleider als gesprekspartner

sla link op in klembord

Kopieer

Bij vragen over differentiatie contacteer zeker de vakbegeleider. Hij helpt de leraar of het lerarenteam graag op weg.

Zin in meer?

sla link op in klembord

Kopieer

Van Gils, Keijzer, Verheggen. (2022). Activeren, differentiëren en formatief handelen. Uitgeverij Coutinho.
Keijzer, Verheggen, Van Gils. (2018). Differentiëren in het talenonderwijs. Kleine ingrepen, grote effecten. Uitgeverij Coutinho
David Mitchell. (2014). Wat echt werkt. 27 evidence based strategieën voor het onderwijs. Uitgeverij PICA.
Wouter Smets. (2017). Slim differentiëren, praktijkboek voor leerkrachten. Uitgeverij De Boeck
Katrien Struyven e.a. (2019). Binnenklasdifferentiatie in de praktijk. Uitgeverij Acco
Els Castelein, Joke Coens, Kristof De Witte, Annelies Houben, Wim Lauwers, Jarno Segers, Kris Van den Branden. (2016). Binnenklasdifferentiatie, een beroepshouding geen recept. Uitgeverij Acco

Contact

Gila Gutwirth
pedagogisch begeleider
      Anja Lerno
      pedagogisch begeleider
          0476 32 75 63
          Nele Van de Maele
          pedagogisch begeleider
              Els Van den Houte
              pedagogisch begeleider
                  0498 85 43 74
                  Nathalie Vanderiviere
                  pedagogisch begeleider
                      ×
                      Kijkt als...
                      Niveau
                      Regio