Reflectievragen

  • Hoe gebruik je als lerarenteam je vrijheid om te evalueren? Vanuit welke visie? Met welke wegwijzers?
  • Wat betekent die als verantwoordelijkheid voor jou als leraar? Vanuit welke visie realiseer je ze? Hoe verantwoord je je evaluatie naar ouders en buitenwereld?                       
  • Voldoet de praktijk in je school aan de kwaliteitseisen om tot verantwoorde rechtvaardige evaluatie te komen?
    • Is ze valide en hoe weten we dat? 
    • Is ze fair en hoe weten we dat?
    • Is ze transparant voor school, leraren, leerlingen, ouders en hoe weten we dat?
    • Is ze breed? Gebruikt ze verschillende middelen om tot evaluatie te komen en hoe weten we dat?
    • Is ze haalbaar voor leraren en leerlingen?
  • Vorming is verdeeld in vakken of onderdelen. Hoe verhouden zich de evaluatie van de afzonderlijke vakken met het geheel? Zijn er bepaalde vakken of vakonderdelen die een belangrijke rol spelen?
  • Op welke manier hanteer ik binnen mijn evaluatie verschillen tussen leerlingen? 
    • Verschillen in doelen en inhouden van het vak (verdieping, verbreding, verschillen in complexiteit)
    • Verschillen in begeleiding van de leerlingen
    • Verschillen in het traject dat leerlingen aflegden (leerwinst…)
  •  Doet mijn evaluatie recht aan de hele persoon van de leerling, zijn toekomst en zijn mogelijkheden?

Contact

Gila Gutwirth
pedagogisch begeleider
      Anja Lerno
      pedagogisch begeleider
          0476 32 75 63
          Nele Van de Maele
          pedagogisch begeleider
              Els Van den Houte
              pedagogisch begeleider
                  0498 85 43 74
                  Nathalie Vanderiviere
                  pedagogisch begeleider
                      ×
                      Kijkt als...
                      Niveau
                      Regio