De formule van een bootcamp bestaat steeds uit een stevige dosis wetenschappelijke inzichten rond het gekozen thema en een duiding van de verwachtingen vanuit het referentiekader onderwijskwaliteit. Daarnaast voorzien we werktijd om het thema en de inzichten meteen te vertalen naar een eigen beleid of visie. We vertalen onderwijskundig beleid naar eigen praktijk. We geven ook tools mee om de effecten van dit veranderproces kwaliteitsvol op te volgen.
Deze bootcamps worden in de verschillende regio’s individugericht aangeboden. We vragen om indien mogelijk met ministens twee deelnemers per school aanwezig te zijn. Dit om reflectie en vertaling naar de eigen school zo effectief mogelijk te maken. We voorzien in deze sessies voldoende tijd om te leren van en te delen met elkaar. We richten ons met deze individuele vormingen op directies en beleidsmedewerkers.
Het bootcamp evalueren en rapporteren is een tweedaagse waar op dag 1 stilstaan bij kwaliteitsvol evalueren. Op dag 2 ligt de focus op mogelijke vormen van rapporteren. In het bootcamp effectieve feedback zoeken we met de deelnemers uit wat feedback effectief maakt. Op het bootcamp breed evalueren in klassenraden passen we de principes van breed evalueren toe op de leerlingbesprekingen tijdens de klassenraden.
Wie inschrijft voor één van deze vormingen, schrijft meteen ook in voor de terugkomdag met de focus op ‘Duurzaam implementeren en professionaliseren van teams van leerkrachten’. Daar willen we over de bootcamps heen deelnemers samenbrengen om te delen en te leren uit wetenschappelijk onderzoek hoe we het vernieuwde evaluatiebeleid, vernieuwde beleid op rapporteren, feedback of breed evalueren succesvol kunnen laten landen met effect tot op de klasvloer.