Evaluatie: what’s in a name?

Een omschrijving geven van wat ‘evalueren’ betekent, is niet eenvoudig maar wel noodzakelijk. Om binnen je schoolteam tot een eensgezinde visie te komen, dien je immers te vertrekken van een gezamenlijke taal. In het woord ‘evaluatie’ herken je ‘value’ of ‘valoir’ uit het Latijnse ‘valere’ dat ‘waard zijn, krachtig zijn’ betekent.

Van daaruit kan je ‘evalueren’ omschrijven als ‘het waarderen van het leren door een waardeoordeel uit te spreken dat het leren versterkt en oriënteert’. Je evalueert de totale ontwikkeling van je leerlingen nauwgezet om zo hun leren zichtbaar te maken. Je evaluaties gaan over de resultaten, maar ook over het proces van dat leren. Er zijn dus verschillende redenen waarom je de kwaliteit van je evalueren belangrijk vindt:

  • om een correct waardeoordeel uit te spreken;
  • om te remediëren of uit te dagen;
  • om transparant te communiceren met leerlingen, collega’s, ouders, de maatschappij, …;
  • om gefundeerd en genuanceerd te rapporteren;
  • om jezelf als leraar en evaluator te versterken en bij te sturen;
  • om je team en je school te versterken;
  • om een leerling te oriënteren en toekomstgerichte keuzes mogelijk te maken;

Evalueren doe je voor je leerling, jezelf als leraar, ouders, collega’s en andere betrokkenen. Iedereen heeft daarbij een eigen verantwoordelijkheid.

Contact

Gila Gutwirth
pedagogisch begeleider
      Anja Lerno
      pedagogisch begeleider
          Nele Van de Maele
          pedagogisch begeleider
              Els Van den Houte
              pedagogisch begeleider
                  Nathalie Vanderiviere
                  pedagogisch begeleider
                      ×
                      Kijkt als...
                      Niveau
                      Regio
                      Kan ik je helpen?